Ofta är jag åtminstone själv i en situation där jag behöver något, men jag skulle ändå inte våga köpa produkten när jag inte är helt säker på om den passar, då måste jag få känna lite på produkten.
Visst, i stor skala utvecklas säkert processkedjorna, men är folk redo att betala för leveranser?
När man läser den där mäklartråden blir man nästan sugen på att börja kontakta forumets kodare och börja hacka ihop en egen tjänst. Tydligen kan man inte få lämpligt pris, kvalitet och användbarhet i samma paket…
Kul att höra att någon annan också gör misstag med investeringar . Nej.. det är en vild show att titta på. Jag har själv sålt WBD under året till priserna 14, 16, 20.
Men jag är fortfarande med med en slutposition. Det är dock en 5% position i portföljen. Jag tittar nu på rörelser som dessa +4% dagar som idag med en tusenlappssedel-min.
Jag tror att Netflix-affären kommer att gå igenom och att aktiekursen kommer att bli 28. Detta är alltså rentav en FRÅGA OM TRO.
Om ingen affär går igenom så har jag ju redan lättat på positionen ganska smart tidigare.
Forumister har fördelen att de inte behöver förklara avkastningen för någon annan än sig själva och i värsta fall för familjen där oxfilén har bytts ut mot linser.
För portföljförvaltare ökar pressen, det är resultat eller ut. Och detta leder lätt till mindre bra beslut vid aktieval.
Jag var redan och undrade i den där DT-tråden, men jag är dessutom orolig för den kraftiga ökningen av minnespriser och en eventuell komponentbrist. Detta skulle kunna synas inom flera branscher som negativt, t.ex. för Qt. I min egen portfölj skulle även DT och Mycronic kunna vara sårbara för detta.
Relevant kortsiktig risk, men man måste komma ihåg att företaget också prissätts i enlighet med motgångar till över 4 gånger försäljningen.
I teknikföretag är fallande knivar farliga, därför en försiktig ökning som lämnar utrymme om/när det kommer en negativ rapport, komponentbrist och Qt:s aktiekurs blir negativ.
Nå, så är det ju förstås. Jag lägger till en till nu när jag ändå är i farten med att skoja, alltså LVGL-projektet framskrider skrämmande bra jämfört med var det var för t.ex. ett år sedan:
Jag köpte nyligen en tågbiljett från Lissabon till Faro. Den enda automaten på Lissabons centralstation var trasig, så jag var tvungen att köpa en biljett online som levererades via e-post.
Efter det har jag fått olika portugisiska reseerbjudanden varje vecka. Avprenumerera verkar inte fungera. Jag har inte orkat göra en GDPR-anmälan.
Dumt tilltag. Ändå tycker jag att en skriftlig varning skulle ha räckt (som i normala anställningsförhållanden). Helt orimliga konsekvenser för ett inlägg på sociala medier. Det handlar nog om en prislapp på tiotusentals, om inte hundratusentals, i förlorade arbetsuppdrag på grund av ett inlägg. Ganska häpnadsväckande uppståndelse allt som allt.
Här är Ilkka Sinerväs artikel om Finlands sexiga maktsåtta. Maskiner och utrustning drar till sig investerare som en magnet i en tid då industrin, såsom verkstadsföretag, påskyndar sina investeringar i artificiell intelligens.
Bland Helsingforsbörsens kursvinnare under perioden från årets början till den 5 december finns de största verkstadsföretagen, nämligen Wärtsilä (76,2 procent), Konecranes (48,7 procent), Metso (68,8 procent), Kone (30,7 procent), Ponsse (30,3 procent), Kalmar (26,4 procent), Valmet (13 procent) och Hiab (6,9 procent).
Skogsbolagen har samtidigt sjunkit till stor del på grund av det kollapsade priset på massa och det rekordhöga priset på massaved.
Verkstadsföretagen kan nu, med New Yorks Wall Streets tekniska termer, kallas Helsingforsbörsens ”maktsåtta”.
Kanske som en delvis humoristisk kuriositet kan man jämföra den sammanlagda toppnoteringen i börsvärde för Helsingforsbörsens verkstadsföretag med den amerikanska AI-jätten Nvidia.
Underrubriker:
Börsvärdet bryter indexets tak – bubbla eller inte?
Åtminstone “förr i tiden” gällde visdomen för cykliska verkstadsföretag att de vid cykelns topp handlades till optiskt billiga P/E-tal eftersom resultaten var i en bubbla.
Är i dagens läge både resultaten för bra och samtidigt är multiplarna, som Hannu hånar, dyrare än NVIDIA när man med glimten i ögat jämför äpplen med stövlar?
Har lönsamheten och tillväxtutsikterna för de inhemska verkstadsföretagen, som var den stagnerande åttan under hela 2010-talet, verkligen förändrats strukturellt? Har konkurrensen upphört? Är tjänster och underhåll verkligen så bra affärsverksamhet? Är alla våra verkstadsföretag plötsligt som svenska superbolag, Atlas Copco, i kvalitet?
Aktiekursen berättar inte alltid hela historien, men till exempel Konecranes har de senaste åren stigit praktiskt taget rakt uppåt.
Detta skulle vår verkstadsmästare @Aapeli_Pursimo kunna få ett roligt ämne till morgonrapporten från. This time is different?
Ps. Märk hur Konecranes kurs har levt i 30 år. Den stagnerar (~10 år), sedan kommer ett nivåhopp och ett nytt “stagnationsintervall” igen i 10 år. Jag skulle bli förvånad om detta och andra skojare fortsätter sin kraftiga uppgång år efter år utan ett nytt “stagnationsintervall”.
Jag skröt för många när jag köpte Konecranes för under 25 euro och sedan sålde för fyrtio. Jag köpte förmodligen något som Boreo, Neste och Siili istället.
Jag sålde Cranes till största delen i den där dippen, eftersom det började bli för dyrt:
(man ser verkligen tydligt den där dippen, där det lönade sig att sälja)