Inderes kafferum (Del 10)

Jag har legat år före modets megatrender. Detsamma kan inte sägas om investeringar.

42 gillningar

Nvidia svarade rätt.

Det kommer inte att bli en utmanare av en ‘one trick pony’. Lite som om Bitmain skulle skryta med att vår ASIC bryter kryptovaluta bättre än Nvidias produkt när priset sätts på en annan axel.

Jag skulle snarare titta på vad AMD håller på med om denna chip-tävling intresserar. Nåväl, allt duger för oss, bara det läggs tillräckligt med pengar och förskottsbetalning på bordet :smiling_face_with_three_hearts:

https://x.com/jiahanjimliu/status/1993559516219424986?s=20

4 gillningar

Ska man lyssna på börsledningens snack?

Jag skrev en essä om ämnet för Premium-läsare :gem_stone:.

Jag håller idag också ett tal om samma ämne på Investeringsmässan, kom och lyssna!

18 gillningar

Angående den där SSH var det en rolig diskussion på Twitter även gällande RedEye.

https://x.com/Mik

16 gillningar

Nya kunder köper hellre den sockersöta posen och Redeyes pumpning, som SSH-exemplet också bevisar.

Det fungerade ju bra efter Corona, när man bara lade till nollor efter målkursen, men efter det har det varit lite svårare. Det är förstås så för andra också, även för Inderes.

6 gillningar

Man måste ju säga, när man ser på Googles **AKTI

9 gillningar

Vad sägs om ett nytt programformat för InderesTV baserat på detta? Analytiker vs. styrelseordförande eller vem som helst från företaget som vill delta i en sådan utmaning :smiley: Alltså en saklig verbal boxningsmatch om analytikerns prognoser, företagets framtid och naturligtvis det viktigaste, det vill säga målkursen!

/s

6 gillningar

Önskar det redan var fredag och öl :weary_face:

12 gillningar

Jag har utfört en studie baserad på starkt vetenskapligt material:

Jämförelse av Addicks årliga investeringsavkastning i arbete / inte i arbete under åren

Materialet består av Nordnets portföljs (min huvudportfölj 2009-2020) årliga avkastning och minnen från ungdomen:

Under åren med heltidsarbete 2015-2024 var den genomsnittliga årliga avkastningen: +7,06%

När man lägger till åren med militärtjänst, studier och nuvarande hemmavarande pappaliv under 2009-2014 och 2025, har den årliga avkastningen i “inte i arbete”-läge varit +19,72%. Detta inkluderar alltså år 2011, vilket är den djupaste gropen i den mätperiodens referensindex OMXH med en årlig avkastning på -27,38%.

Som en del av hypotesen i min vetenskapliga studie är påståendet: tidigare investeringsavkastning korrelerar till 100% med framtida investeringsavkastning.

En avkastningsskillnad på cirka 12,7 procentenheter innebär att det ekonomiskt och matematiskt inte lönar sig för mig att arbeta längre.

Slutresultatet av min vetenskapliga(!) studie konstaterar att förmögna finländare har en tydlig incitamentsfälla, varför en miljonärsskatt omedelbart bör införas.

Tack för att ni kom till presentationen av studien och för att ni har satt er in i ämnet!

(obs! meddelandet innehåller varken livsstilsråd eller humor.)

20 gillningar

Vilken utmärkt artikel! Jag har märkt samma sak, att VD:ar är bra marknadsförare och lätt får lyssnarnas huvuden att snurra. Du sammanfattade saker bra, detta gav mig goda perspektiv när det gäller ledningen.

8 gillningar

Mitt uttryck när jag skulle läsa sammanfattningen av Vernerins artikel.

91 gillningar

Detta är vad som har fått många Helsingforsinvesterare att fundera över de senaste åren:

\u003e ”Varför sparkar ni på någon som ligger ner? Varför klappar ni honom inte på huvudet?

8 gillningar

Ledsen för det, men för mig är det ganska svårt att hitta en silverkant i den här nyheten. Bolagets nuvarande styrelse strävar förvisso efter att göra allt för att förhindra avnoteringen, men enligt min bedömning är de snarare bakom lås och bom än att avnoteringen skulle avbrytas.

Var och en får dock göra sin egen bedömning av situationen och dessa åsikter har ingen inverkan på kursen eller någons investeringsbeslut, då handeln är stoppad.

11 gillningar

Det har förresten varit fullt upp på investerarmässan idag! Där fanns verkligen många företag representerade, intressanta presentationer och naturligtvis, viktigast av allt, investerare på plats.

@Marianne_Palmu och @Sauli_Vilen talade redan under dagen, och @Verneri_Pulkkinen håller kvällens sista närmare klockan sju. Här är en bild från Mariannes presentation, jag fick inte plats att komma in och lyssna längre.

Även vår monter har haft många besökare, tack för diskussionerna från min sida :slight_smile:

På mässan är stämningen (och livestreamarna) fortfarande igång!

39 gillningar

Jag var själv där för första gången och det var verkligen en överraskande bra grej! Marianne och Saulis presentationer var bra och vid Inderes monter blev det långa samtal med flera Inderes-medlemmar. Tack för de goda diskussionerna! :blush:

Observera dock att det fortfarande finns arbete att göra inom folkkapitalismen. Det kunde ha funnits fler yngre människor; en beklagligt stor del av evenemangspubliken var gråhårig. Visst, evenemangsdagen och innehållet som inföll under arbetstid begränsade nog publik

15 gillningar

Ofta får vi lite äldre höra (själv är jag förstås fortfarande väldigt ungdomlig) hur den nya generationen är mycket smartare och visare än vi. Därför vore det intressant att veta, vilken åldersfördelning det finns bland dem som deltar i investeringsdiskussionerna på Shareville, Kauppalehti eller här idag?

Genom att läsa investeringsdiskussioner från olika källor kan man inte und

19 gillningar

Hur gammal är du?

• 0 - 17 år
  • 18 - 30 år
  • 31 - 45 år
  • 46 - 60 år
  • 61 - 100 år
  • 101 år -
0 äänestäjää
6 gillningar

Sådant dyker upp hela tiden på forumet. Hyzon, Harvia, Smart Eye, Solteq, Voxtur, Intellego, Faron och så vidare. Varje år rusar någon aktie iväg eller får av någon annan anledning kultstatus, och stora massor blir entusiastiska över möjligheten att snabbt mångfaldiga sina pengar, vilket lätt leder till hysteriska förhållanden. Aktörerna, föreställningarna och publiken byts ut, men cirkusen stannar inte, utan fortsätter alltid med nya, fräschare ögon och sedelbuntar. Och när de sanna troendes upplevda vilda kursuppgångar också stiger dem åt huvudet, är det sällan man kan vara helt ärlig mot sig själv när luftslotten senare rasar.

Senast om några tiotals år kommer vi att uppleva en helt absurd bubbla igen, och då kommer finansmedia på allvar att försöka övertyga oss om att AI-kvantapbilder eller liknande orimligheter är framtidens vinnande investeringsobjekt. En investerare kan inte göra mycket annat än att anpassa sig till omgivningen så gott det går och försöka ta hänsyn till den rådande tidsandan i sina investeringsbeslut.

https://www.youtube.com/shorts/Kbd4HpYzlfg

25 gillningar

Ja, visst, men till exempel i fallet med Intellego börjar det finnas mer bevis för ett tydligt bedrägeri än bara misstankar, som det var med Wincapita. Då börjar de mest entusiastiska hitta på konspirationsteorier, även om bevisen läggs framför dem.

Enligt min mening förekommer ren entusiasm betydligt oftare än förmågan att acceptera “sanningen” om att ens investering totalt misslyckats. Enligt vad jag har läst anser många fortfarande, till exempel om Talvivaara, att staten stal småinvesterarnas pengar.

8 gillningar

Dessa finns alltid. Det är vanligt att dessa trådar får en massa “positiva” meddelanden utan något innehåll. De flaggas nästan aldrig. Om jag som “björn” skulle slänga in sådana meddelanden skulle de flaggas direkt, eftersom det är många fler “bulls” som följer tråden.

Gå och titta på Kamux-tråden från någon gång mellan 2020-2022. Där jämfördes Kamux konkurrensfördel med S-gruppen och Kesko! :rofl: Man ska också sälja begagnade produkter med nollmarginal för att få marknadsandelar… :sweat_smile: I SSH-tråden var det precis samma förnekelse, att det här företaget är helt orimligt övervärderat. Analytikernas bedömningar togs inte emot särskilt varmt. Precis just nu kommer försäljningen att skjuta i höjden som en gädda ur vassen.

Här på forumet finns det bara några få skribenter som av någon anledning orkar satsa på “kvalitets”-björnskrivande och props till dem för det. Jag läste själv Intellego-tråden för drygt en månad sedan och det verkade som Wirecard och det skrev jag om här i kafferummet också. Jag har inte öppnat en enda kvartalsrapport från företaget, eftersom jag inte är intresserad. Så jag orkar inte skriva något i företagstråden. Där finns 50 “bulls” som tror att de vet mer om företaget och de har sina pengar investerade i företaget. Jag har inte det, jag följer det bara för underhållningens skull.

17 gillningar