Tuossahan on hyvä start-up-aihe kehitellä sellainen pizzalaatikko, jossa ulkopinnassa on harjaksia. Pizza pudotetaan laatikossa piippuun ja se alas mennessään nuohoaa piipun.
Harvoin katson Suomitubea jos ollenkaan, mutta nyt saikulla oli sopivasti aikaa ja katsoinkin tämän video. Oli kyllä yksi rankimmista videoista henkisesti mitä olen nähnyt. Syytän flunssaa kun meinasi paikoittain silmäpielet kostua. Video kertoo hyvin rehellisesti päihdeperheessä kasvamisesta (tai äiti se alkkis on tässä).
Tämä pitäisi saada julkiseen levitykseen ihan jokaiseen suoratoistopalveluun. Ei ihme kerännyt alle viikossa 1.6m näyttöä.
Tulipahan mieleen, että onkohan kukaan laittanut tekoälyä analysoimaan Ostin/myin ja salkkujen tuottoketjujen viestien positiivisuutta/negatiivisuutta ajan suhteen ja kuinka se korreloi markkinoiden kanssa? Voisikohan tuosta sopivasti muokkaamalla saada kristallipalljon, jossa kun tiettyjen ketjujen sentimentti muuttuu, on aika lähteä markkinoilta tai mennä sinne?
Tai - kuten todennäköistä - voidaan markkinoiden suunta nähdä muutaman päivän viiveellä ko. ketjujen sentimenteissä.
Vinkkiä vaikka tekoälyopiskelijoille, jotka pyörivät foorumilla. Heitäkin varmaan on?
Ymmärsit viestini täysin oikein. Nostin tikun varteen, tarkoituksenani herätellä väkeä, ketjun keskustelun yleistä tasoa ja tyyliä. Siellä on todella laadukkaita viestejä, mutta myös noita “kulmakarvojen tulkitsemisia” kuten osuvasti kirjoitit.
Viestin kieltämättä asiaa terävästi.
Ja näkeehän tuollaista yleisestikin, ei Faron ole ainoa tapaus.
Ylimielistä? Kyllä, mutta tarkoitus on hyväntahtoinen, koska ketjua viisi minuuttia lukemalla näkee, että siellä on puolet Suomen sijoittajaskenestä mukana Hesulin historian suurimmassa lottoarvonnassa sen sijaan, että ostais salkkuun vain hyviä osakkeita ja tekisi sitä kautta hyviä tuottoja näinä hyvinä vuosina.
Pienten yhtiöiden ketjut ovat kyllä jännää kamaa. Tehdään kremlologiaa toimarin suupielistä, etsitään sijoitusteesiä hyvinkin kaukaa ja välillisesti tukevaa uutisvirtaa, toivotaan suursijoittajien käyttävän sisäpiirin tietoa väärin ja suututaan Inderesin suosituksista.
Minä olin itse kuitenkin ajatellut että jos Inderes antaa osakkeelle suosituksen Myy, ja kurssi laskee, ja minä olen eri mieltä, niin siinähän on vaan annettu taivaan lahjana paikka tankata lisää. Ja että se on huono asia jos yhtiön sisäpiiri rötöstelee.
Lisään vielä sen, että on jännä miten jotkut pienten yhtiöiden ketjut vetävät kirjoittajia puoleensa kuin hunaja kärpäsiä, ja jokainen dippi on ostopaikka, vaikka yhtiö ei edes olisi mitenkään kovin “seksikäs” tai laadukas. Sitten taas osa ketjuista riutuu (oma lehmä ojassa), kun paikalle ei saada ketään haastamaan omia biasoituneita ajatuksia (vaikka kyseessä olisi laadukas yhtiö) . Se, mistä monesti valitetaan (perusteltu kritiikki) olisi varsin tervetullut ainakin omien yhtiöitteni ketjuihin muttakun ei niin ei.
Rohkenen olla Ekan kanssa nyt hieman eri mieltä. Minusta tuo Faron voi olla ihan kelpo sijoituskohde, mutta kohinaa on aika paljon ympärillä ja tämä hankaloittaa yhtiön analysointia. Tuossa kohinassa olen koittanut reilun vuoden taiteilla ja tähän saakka kohtuu hyvillä tuotoilla. Tarkistamatta väitän, että Faron on yksi tuottoisimmista sijoituksistani tänä vuonna, vaikka juuri nyt en osakkeita omista.
Faronin omistajien joukkoon kyllä mahtuu monenlaista sijoittajaa, kuten jokaisessa osakkeessa. Minusta on aika hämmästyttävää, kuinka vähän sijoittajat perehtyvät edes yhtiökohtaisiin perusasioihin osakkeita ostaessaan. Pelkkä tuloslaskelman ja taseen lukeminen saati sitten ymmärtäminen on monen kohdalla jo liikaa vaadittu, mutta tuurilla ne laivatkin seilaa.
Sijoitusonnea kaikille, tasapuolisesti!
E: Ja voisihan tähän ottaa argumentiksi vaikka Inderesin analyysin, jonka mukaan yhtiö on Lisää-suosituksen arvoinen tavoitehinnalla 2,5€.
Timo Syrjälä 15 prosentin omistuksella tuskin kuuluu köyhien ja helposti höynäytettävien joukkoon. Tosin tuskin kirjoittelee Faronin ketjuun. Itselle ei tullut mieleenkään kirjoitella, jos joku hurahti vaikkapa Intellegoon, joka tuli taannoin nätisti tonttiin. Kaikenlaista fomoa olen minäkin täällä seuraillut ja antanut jokaisen tehdä ihan rauhassa omat päätöksensä. Etenkään en puutu, jollei ole oma lehmä ojassa eli olisin itse hurahtanut samaan. Joku mainitsi, että täällä on taso laskenut ja sen voi näitäkin kommentteja lukiessa allekirjoittaa.
Tähän Intellegon uuteen takavarikkoon liittyen tuli mieleeni HCM:n yhteys Intellegoon ja Faroniin. HCM saattoi kylpeä aika karusti tuon Intellegon kanssa, kun muutama viikko sitten sijoitti 200mSEK yhtiöön. HCM ei tuollaiseen rahaan kaadu, mutta se saattaa huomattavasti rajoittaa yhtiön kiinnostusta rahoittaa näitä pikkukioskeja juuri nyt.
@Omavaraisuushaaste on tehnyt hyvän kirjoituksen epäonnistuneidensa sijoitustensa myynneistä.
On mukavaa puhua onnistumisista ja multibaggerosakkeista sekä virtuaalisia voittoja, mutta todellisuudessa se ei ole mielenkiintoinen osa sijoittamista. Mielenkiintoisimpia ovat myynnit ja epäonnistuneet sijoitukset. Pohdinkin tänään, miten epäonnistuneiden sijoitusteni myynnit ovat onnistuneet viimeisen viiden vuoden aikana. Olenko myynyt pohjalla paniikissa? Olenko haistanut liiketoiminnan kehittämisen oikein ja myynyt ajoissa? Vai olenko vain ostanut putoavaa puukkoa lisää ja tippunut sen kanssa pohjille? Vai kaikkia näistä samaan aikaan!
Toivon, että tekstistä on apua kaikille sijoittajille ennen kaikkea luuseriosakkeen ja hyvän osakkeen tunnistamisessa – kurssimuutoksesta riippumatta.
Oletko kuullut Norbitista? Siellä @Ituhippinen nauttii jättituotoista ja odottaa, että löytyisikö foorumilta edes yksi toinen aktiivinen keskustelija, kun meinaa tulla mökkihöperöksi huutaessaan tyhjyyteen yhtiön ilosanomaa
Sit meillä on tietenkin ”seuraava iso juttu”, eli kvanttitietokoneet ja niihin liittyvät firmat, joihin foorumin kultasormi @timontti pistää ainakin 20 viestiä päivässä
Tästä tulikin mieleeni, että taidan seuraavaksi ostaa Elecsteriä ja Saga Fursia salkkuun ja alan keskustelemaan yksikseni sijoituksista. Onko niille jo ketjut valmiina, vai pitääkö sekin itse tehdä?