Flodpärlmusslor hittade i en nordlig flod!? Nej, förstås inte, det är bara ett sätt att skrämma ryssarna så att de inte vågar attackera. Om man kör en pansarvagn över en flodpärlmusselbäck är det lika illa som en skogsmaskin. Då skulle ryssen möta trupper som annars inte skulle ha rört ett vapen. Och de skulle vara skoningslösa, inga fångar – folk.
Här är en tweet om hur Femhundra-aktierna har presterat mot sitt index ![]()
https://x.com/KobeissiLetter/status/1993107111870709806
Är det inte lite av en självförstärkande “spiral”? När de största tjänar bra kan de traditionella “eftersläntrarna” omöjligt komma ikapp dem. Dvs. hur skulle den statistiken se ut om de största och minsta 10 % årligen uteslöts?
Jag uppskattar det inte direkt, men jag förstår när vissa företag regelbundet byter sin logotyp.
Att byta namn är enligt mig ännu märkligare
Tietotehdas → TT Tieto → Tieto corporation → TietoEnator → Tieto → Tietoevry → Tieto
![]()
Dessa namnändringar har skett till följd av fusionen.
TT fusionerades med statens TIETOkonekeskus. Därefter förenklades namnet till Tieto. Sedan fusionerades man med Enator till TietoEnator, och när Enator hade absorberats in i organisationen förenklades namnet tillbaka till Tieto. Sedan kom fusionen med Evry, vilket tillfälligt resulterade i Tietoevry, som idag återigen heter Tieto.
Posti är ännu bättre. Inte en enda fusion på vägen:
- 2007: Suomen Posti bytte officiellt namn till Itella.
- 2015: Itellas moderbolags officiella namn ändrades till Posti Group Oyj och dotterbolaget Itella Posti Oy blev Posti Oy.
- 2024: Beslutades att återgå till varumärkesnamnet Posti
![]()
Det här var, @Atte_Riikola, en överraskande svår nöt att knäcka. Har vi fått några ordentliga motiveringar ännu ![]()
Jag önskar att en regulator också skulle skydda mig från dåliga investeringsbeslut. Till exempel ett tak för hur stor andel av portföljen som får vara småbolag.
Som jag förstår det är >30 % DAU/MAU, det vill säga förhållandet mellan dagliga användare och månatliga användare, redan en hög nivå. 37 % är alltså riktigt högt för Duolingo.
På Inderes investeringsforum är DAU/MAU sjuka 60 %!
Så har det varit i åratal.
Inte konstigt att forumet har jämförts med en drog och att vissa
När man läser Faron-tråden kommer man oundvikligen att tänka på att indexfonder skulle vara en lämpligare investering än Faron för flera skribenter.
Att följa diskussionen om Faron och liknande företag är som att titta på när en närstående person glider in i en negativ spiral och självbedrägeri. Det är svårt, egentligen omöjligt, att ingripa i andras beslut och man kan bara följa dem maktlöst vid sidan om. Ingen kan tvingas bort från sina dåliga vanor eller konstiga övertygelser, och sådant är inte heller olagligt eller farligt för andra, så samhället kan inte stänga ute dem.
Den sista meningen var klumpig. Särskilt från en person i den positionen. Någon annan skulle ha blivit flaggad för det omedelbart. Såvitt jag förstår är de som har investerat i Faron också fullvärdiga medlemmar av samhället, som också kan ha en önskan att främja medicinsk utveckling genom att investera i läkemedelskandidater de anser vara lovande.
Ni får gärna flagga mig också.
Jag kommer dock inte att lösa flaggningen då. ![]()
Jag använde bara rika metaforer för att säga att… låt alla blommor blomma.
Så här i efterhand bedömt finns det anmärkningsvärt många bolag på Helsingforsbörsen där investeringar har inneburit en anmärkningsvärt stor risk och kurserna har rasat kraftigt (bl.a. QT). Ledningen har lovat för mycket etc. Att lyfta fram Faron och den relaterade diskussionen är i detta avseende enligt min mening lite speciellt. Liknande risker finns naturligtvis i
Det verkar som att det inte finns några rapporteringsskydd på forumet. Man kan också flagga sina egna inlägg ganska enkelt vid behov.
![]()
Om företagsledares framträdanden och deras påverkan på mina egna investeringar:
Om företagets siffror och prestation är av högsta klass och stenhårda, men VD:n skryter om att “nu går det bra och vi har varit i toppform i cirka 100 år”, då börjar denna investerare ofta fundera på om det finns anledning att avstå från investeringen.
I den situationen borde VD:n högst kommunicera “Prestationen är okej och vi går vidare till nästa PowerPoint-bild”. Som det gamla ordspråket säger: “En konfekt är en konfekt även om man tar bort omslaget” ![]()
En annan VD-/kommunikationsirritation: om man frågar om konkurrenter och pizzarestaurangens VD svarar att vi inte har några (eftersom ingen annan pizzakedja har varmluftsballongflygning och sotningstjänst). Borde man inte jämföra dessa delområden med relevanta konkurrenter inom branschen? Jag skulle kanske förstå om det fanns tydliga synergifördelar, då kan det kanske vara motiverat att säga att det inte finns så mycket konkurrens.
Och man kan väl sota skorstenen samtidigt som man levererar pizzan med varmluftsballong ![]()
Hur beräknas detta annars exakt? Är detta alltså DAU-medelvärdet från samma månad som den månadens MAU?
DAU/MAU beräknas varje dag, det vill säga i praktiken, som jag förstår det, förhållandet mellan användare som loggat in under 1 dag och det totala antalet användare som loggat in
Intressant observation! Så brukar det ju gå, att man skryter mer med avkastningen under vissa tider än under andra. ![]()
Jag ser inte direkt statistik för enskilda trådar från administrationens statistik, men det finns redan åtta “Jag köpte/sålde”-trådar. Genom att titta på trådarnas livslängd skulle man på sätt och vis kunna uppskatta intensiteten i handeln.
Jag skulle till exempel kunna tänka mig, men någon skulle kunna testa min hypotes, att “Jag köpte/sålde”-trådarna från åren 20-21 fylldes med 10 000 meddelanden snabbare än trådarna från åren 24-25. ![]()