I tweeten nedan konstateras att kreditkortsgränserna i USA sväller i en oöverträffad takt, t.ex. höjer bankerna gränserna och lockar med förmåner, trots att skulden redan växer till så kallade rekordnivåer.
Även baserat på kreditkortsdata är semipreikkingnews Kobeissi orolig över konsumenternas betalningsförmåga och ekonomins hållbarhet under de kommande månaderna, och detta konto är uppenbarligen också oroat över bankernas snabba risktagande.
Jag skulle inte vara så orolig för gränserna (ännu), eftersom de kan öka av många anledningar, men den totala mängden öppen kredit är ganska häpnadsväckande. En snabb googling visar att cirka 220 miljoner människor har kreditkort, så det skulle vara ungefär 5500 dollar per person
Låt oss inte förstöra väntan på jultomterallyt med negativa nyheter Kobeiss har alltid lite sån björnaktig eller ”BREAKING”-stil på data/mönster. Höjs inte kreditgränserna enbart på grund av inflationen, och den har varit snabb de senaste åren. Det ger intrycket att det skulle pågå någon form av kreditkris i USA, även om det nog inte riktigt är så.
Hur kom jag plötsligt att tänka på den där fejkdoktorn för en tid sedan, som enligt patienterna, om jag minns rätt, var en riktigt bra läkare eftersom han lyssnade så flitigt på sina patienter.
Synd att diagnoserna inte alltid stämde, så rättsväsendet kastade in killen i fängelse. Jag tillhör den gamla skolan som anser att läkarens viktigaste egenskap är att kunna de där läkarjuttarna. Det spelar ingen roll om han skakar hand bestämt och tittar en i ögonen.
Nå, förmodligen är läkare redan så strikt utvald personal att man kan anta att varje läkare kan tillräckligt med medicin. Så kanske skillnaden mellan en riktigt bra och en vanlig läkare sedan avgörs på den sociala interaktionens sida.
Alltså, jag tänker åtminstone precis så här. Medicin kan man lära sig genom att läsa och spendera timmar, men att möta människor och just mentaliseringsförmågan verkar man inte lära sig från böcker/nätet.
Och ofta är interaktionsförmågan faktiskt ganska viktig även för behandlingen. Läkare X och Y kan ge exakt samma behandling för ett psykiskt besvär eller smärtbesvär, men patienternas upplevda nytta och själva behandlingssvaret kan vara helt annorlunda. Faktiskt, interaktion har stor terapeutisk betydelse.
Tillägg: Jag måste ge ett exempel även från somatisk sida!
Låt oss tänka på ett grundläggande fall: Pentti Perusjätkä har otvivelaktigt högt blodtryck, säg till exempel 155/95 mmHg i genomsnitt. Absolut en sak som behöver behandlas. Läkare X vill börja med till exempel losartan 50 mg och läkare Y vill också börja med losartan 50 mg. Blir resultatet detsamma? Man skulle snabbt tro det.
Men låt oss nu gå till den verkliga världen. Pentti Perusjätkä kan vara en 50-årig lastbilschaufför som är på sin första ålderskontroll kopplad till R2-körkortet. Han lever ett oregelbundet liv och har inga tidigare mediciner.
I det här fallet krävs det faktiskt interaktionsförmåga för att få Pentti att förbinda sig till en långvarig, till och med livslång, medicinsk behandling. Ganska många läkare lyckas inte få patienten att förbinda sig, eftersom saker och ting inte gick 5/5 i interaktionssituationen.
Om läkare X lyckas “sälja” medicinsk behandling till patienten och Pentti förbinder sig till den, kommer hans trycknivåer att vara bättre i framtiden än hos läkare Y:s patient, eftersom Pentti i det här fallet inte orkade börja behandlingen eller snabbt slutade använda den.
Tack för denna kommentar! Jag råkade bläddra igenom forumet och såg din kommentar och hann se de två sista hålen. Fantastisk prestation av Sami Välimäki!
Jag tittade igår på Youtube på “vi släpps från ett FLYGPLAN I ÖDEMARKEN!” där kompisarna försöker hinna till Kerkkoo i Finland på 72 timmar.
Det äventyret är dock i birollen och i huvudrollen är Weksis livshistoria.
Ja, en sådan här medelålders vanlig arbetare fick verkligen lök i ögonen i massor .
Man kan aldrig veta vad en människa bär inom sig.
För mig kom nog den medkänslan genom egen erfarenhet. Mitt eget liv har verkligen inte varit så dramatiskt, men jag har kämpat med samma psykiska problem i 40 år.
Jag led mer av psykisk misshandel, det gjordes klart redan som barn att jag aldrig skulle bli något. Hemma upplevde jag inte fysiskt våld mer än en gång när jag fick en smäll på huvudet när jag åt tårta för tidigt. En gång har jag sett ett knivslagsmål hemma och gömt knivarna på natten.
Det tog 40 år innan jag kunde möta de sakerna, acceptera dem som en del av mitt förflutna och VET att jag är en jäkligt bra person
Det är så himla bra att Weksi kan hantera saken redan som ung och även går ut offentligt med saken.
För första gången på länge tittade jag på något som träffade rakt i själen.
Det var en gång en man som på väg hem från baren hittade en magisk lampa i botten av ett dike. Berusad började mannen rengöra den leriga lampan. Plötsligt visade sig en ande med Vesa-Matti Loiris röst framför mannen. Anden sade till mannen “du får en önskan och 50 miljoner euro”. Anden tillade att man inte fick önska mer pengar. Mannen frågade varför han inte fick tre önskningar direkt? Anden beklagade och konstaterade att inflationen har ätit upp önskningarnas kvalitet och kvantitet. Det är nästan som 1,5 önskningar. Ta det eller lämna det! Man ska inte vara för girig, sade anden.
Efter en kort kräkpaus berättade mannen att han ville vara ännu rikare. Han önskade av anden att han skulle föras tillbaka till år 2010 med 50 miljoner euro. “De pengarna är mer värdefulla i det förflutna och jag har en idé”, konstaterade mannen för anden. Anden uppfyllde önskan och mannen förflyttades till år 2010 50 miljoner euro rikare.
Mannen började utvinna Bitcoin och investerade en stor summa pengar i det. Han köpte dessutom från marknaden Bitcoin för 0,1-2$ i massor. Priset måste dock hållas nere, tänkte mannen. Jag är nog nästan den enda som skopar upp detta i stor skala, mumlade mannen nöjt.
När alla pengar hade investerats i Bitcoin, behövde han bara vänta och utvinna mer. Mannen gick till sitt dagjobb för att kunna försörja sig och betala bland annat den stora elräkningen. Dessutom använde han snabblån i de tuffaste situationerna.
Jag har hanterat så lite euro i kontanter att jag aldrig har hållit i eurosedlar från den andra serien, som gavs ut mellan 2013 och 2019. När det gäller den första sedelserien har jag däremot hållit i 100-, 200- och 500-eurosedlar för över 20 år sedan, när jag var arbetslös och fick socialbidrag (dvs. de var inte mina egna sedlar). De pengarna kändes som en lottovinst då, nu slänger man ju runt sådana fickpengar, till och med tiofaldigt, fram och tillbaka under en enda börsdag.
Jag är en betalare som är rotad i plastpengar, det vill säga kortbetalningar, och jag har inte ens gett mig in i mobilbetalningens jippon ännu. Jag väntar på botten av vågen på rätt ögonblick att skjuta mig upp till toppen, när det finns mer utrymme att andas där.
Jag investerade i en ölkalender även denna jul. Det ger en trevlig daglig uppmuntran i denna mörka tid, även om innehållet i luckorna inte kan avnjutas direkt på morgonen.
Det lönar sig att agera snabbt eftersom kalendrarna tenderar att ta slut hos många bryggerier.
Mandatum vrider kniven i såret. En titt i portföljen efter en vecka och det första som dyker upp är ett meddelande om en betydande förändring i portföljens värde -11% på en månad. Tack Mandatum, jag var medveten om detta.
Jag faller på en hal gata och en förbipasserande påpekar för mig “hej, du föll”
Fantastisk intervju. Fantastiskt. Detta borde göras till en obligatorisk föreläsning varje vecka på varje utbildningsnivå. Och till Statsvetenskapliga fakulteten i Helsingfors varje dag.