Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Alla olevassa tviitissä todetaan, että Yhdysvalloissa korttikatot paisuvat ennennäkemättömällä vauhdilla esim. pankit nostavat rajoja ja houkuttelevat eduilla, vaikka velka kasvaa jo ns. ennätyslukemiin.

Luottokortitdatojenkin perusteella semipreikkingnews Kobeissi on huolissaan kuluttajien maksukyvystä ja talouden kestävyydestä tulevina kuukausina sekä tämä tili on ilmeisen huolissaan myös pankkien vauhdikkaasta riskienotosta.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1992274878121062463

1 tykkäys

Limiiteistä en olisi niin huolissani (vielä), koska ne voivat nousta monesta syystä, mutta onhan tuo auki olevan luoton kokonaismäärä aika pysäyttävä. Nopealla googlauksella luottokortteja on noin 220 miljoonalla henkilöllä, niin tuo olisi suunnilleen 5500 dollaria per nuppi :sweat_smile:

4 tykkäystä

Eipä pilata joulupukkirallin odottelua negatiivisilla uutisilla :frowning: Kobeissilla on aina vähän tollasta karhusta tai ”BREAKING” -tyylistä dataa/kuviota. Eikös luottolimiitit nouse ihan pelkästään inflaation takia ja se on ollut vauhdikasta viime vuosina. Tuosta saa käsityksen, että olisi jokin luottokriisi menossa yhdysvalloissa, vaikka asia ei taida ihan noin olla.

6 tykkäystä

Mitenkä tulikin yhtäkkiä mieleeni taannoinen valelääkäri, joka potilaiden mukaan muistaakseni oli oikein hyväkin lääkäri, kun kuunteli potilaitaan niin ahkerasti.

Sääli, että diagnoosit eivät sitten aina osuneet ihan kohdalleen, joten oikeuslaitos heitti jäbän häkkiin. Minä olen sitä vanhaa koulukuntaa, jonka mielestä lääkärin tärkein ominaisuus on osata ne lääkärijutut. Ihan sama, kätteleekö jämäkästi ja katsooko silmiin.

No varmaan lääkärit ovat jo valmiiksi niin tiukasti valikoitunutta väkeä, että voidaan olettaa jokaisen lääkärin osaavan riittävästi lääketiedettä. Että ehkä se erottelu oikein hyvän ja tavallisen lääkärin välillä käydään sitten siellä sosiaalisen vuorovaikutuksen puolella.

5 tykkäystä

Siis ainakin itse ajattelen juuri näin. Lääketiedettähän oppii kyllä lukemalla ja tunteja käyttämällä, mutta ihmisten kohtaamista ja juuri mentalisaatiokykyä ei tunnu oppivan kirjoista/netistä.

Ja usein vuorovaikutustaidot on oikeesti aika tärkeit myös hoidon kannalta. Lääkäri X ja Y voi antaa ihan saman hoidon johonkin mielenterveysvaivaan tai kipuvaivaan, mutta potilaiden kokema hyöty ja ihan hoidon vaste voi olla aivan erilainen. Oikeesti, vuorovaikutuksella on paljon hoidollistakin merkitystä.

Lisäys: Pakko antaa vielä esimerkki ihan somaattiseltakin puolelta!
Ajatellaan ihan perustapausta: Pentti Perusjätkällä on verenpaineet kiistatta korkeat, sanotaan vaikka 155/95 mmHg keskiarvojen osalta. Ehdottomasti hoidettava asia. Lääkäri X haluaa aloittaa tähän vaikka losartaani 50 mg ja lääkäri Y haluaa aloittaa myös losartaani 50 mg. Onko lopputulos sama? Äkkiä ajattelisi että kyllä.

Mutta mennään nyt reaalimaailmaan. Pentti Perusjätkä voi olla vaikka 50v rekkakuski, joka on ensimmäisessä R2-ajokorttiin liittyvässä ikätarkastuksessa. Hän elää epäsäännöllistä elämää eikä hänellä ole aikaisempia lääkityksiä.

Tässä tapauksessa vaatii oikeesti vuorovaikutustaitoja, että saa Pentin sitoutettua pitkäaikaiseen, jopa elinikäiseen lääkehoitoon. Aika moni lääkäri ei saa potilasta sitoutettua, koska siinä vuorovaikutustilanteessa hommat ei mennyt 5/5.

Jos lääkäri X saa “myytyä” potilaalle lääkehoidon ja Pentti sitoutuu siihen, hänen painetasonsa on tulevaisuudessa parempi kuin lääkäri Y:n potilaalla, koska tässä tapauksessa Pentti ei jaksanutkaan aloittaa hoitoa tai hän lopetti nopeasti sen käytön.

26 tykkäystä

Välimäki ohuesti kiinni ensimmäisenä suomalaisena pga kilpailun voitosta. 8 reikää vielä jäljellä ja parin lyönnin johdon pitäminen vaatii jäätävää mielen hallintaa herkässä lajissa. Eurosportilla seurattavissa loppuratkaisu.

16 tykkäystä

Eli lähes uusi vielä. En lukenut tuon pidemmälle (luvalla sanoen hieman pitkähköä tekstiä), palataan asiaan neljännesvuosisadan päästä.

2 tykkäystä

Kiitos tästä kommentista! Satuin foorumia selailemaan ja näkemään kommenttisi ja kerkesin katsomaan kaksi vikaa väylää. Huikea suoritus Sami Välimäeltä!

8 tykkäystä

Katsoin eilen youtubesta “meidät pudotetaan LENTOKONEESTA ERÄMAAHAN!”
jossa kaverukset yrittävät ehtiä 72 tunnissa suomen kerkkooseen.

Tuo seikkailu on kuitenkin tuossa sivuosassa ja pääosassa on Weksin elämäntarina.

Kylläpä tälläsella keski-ikäisellä perusduunarilla tungettiin sipulia silmiin oikein urakalla :sob:.

Ikinä ei voi tietää, mitä ihminen sisällään kantaa.

Itsellä varmasti tuo myötäeläminen tuli oman kokemuksen kautta.
Oma elämäni ei todellakaan noin raju ole ollut, mutta samojen mielenterveysongelmien kanssa olen paininut 40-vuotta.
Kärsin enemmän henkisestä väkivallasta, tehtiin jo lapsesta selväksi, ettei minusta ikinä mitään tule.
Kotona en fyysistä väkivaltaa kokenut kuin yhdesti saanut tukkapöllyä, kun söin kakkua liian aikaisin.
Yhdesti olen kotona puukkohipan nähnyt ja piilotellut yöllä veitset.

40-vuotta meni, että olen pystynyt nuo asia kohtaaman, hyväksymään ne osaksi menneisyyttäni sekä TIEDÄN olevan pirun hyvä tyyppi :grin:

On helvetin hienoa, että Weksi pystyy käsittelemään asian jo nuorena ja tulee myös asian kanssa julkisuuteen.

Pitkästä aikaan katoin jotain joka kolahti suoraan sieluun.

60 tykkäystä

Sillä lailla

Parempi kai tämä kuin ravintola/hotelliyrittäjäksi

https://x.com/Barchart/status/1992780956877386003?s=20

8 tykkäystä

Olen tehnyt runsaasti punaisia kynttilöitä. Sain luotua myös uuden Tokmanni-kynttilän.

55 tykkäystä

Paa käärien sydänlangaksi vielä 100€ seteli, niin tuntuu realistisemmalta.

16 tykkäystä

Vaikeaa, kun olen all in. Muutenkin olen varmaan nähnyt vain pari kertaa elämässäni 100 euron setelin.

13 tykkäystä

Olipa kerran mies joka kotimatkalla baarista löysi ojan pohjalta taikalampun. Humalassa mies alkoi puhdistamaan kuraista lamppua. Yhtäkkiä Vesa-Matti Loirin äänellä varustettu henki ilmestyi miehen eteen. Henki sanoi miehelle “saat yhden toivomuksen ja 50 miljoonaa euroa”. Henki lisäsi ettei enempää rahaa saanut toivoa. Mies kysyi että miksen saa suoraan kolmea toivetta? Henki pahoitteli ja totesi, että inflaatio on syönyt toivomusten laatua ja määrää. Tuo on melkein kuin 1,5 toivetta. Ota tai jätä! Ei pidä olla liian ahne henki tokaisi.

Pienen oksennustauon jälkeen mies kertoi, että hän haluaisi olla vielä rikkaampi. Hän toivoi hengeltä, että hänet vietäisiin takaisin vuoteen 2010 50 miljoonan euron kanssa. “Tuo raha on arvokkaampaa menneisyydessä ja minulla on idea”, mies totesi hengelle. Henki toteutti toiveen ja mies siirtyi vuoteen 2010 50 miljoonaa euroa rikkaampana.

Mies aloitti bitcoinin louhinnan ja panosti siihen ison summan rahaa. Hän lisäksi osti markkinoilta 0,1-2$ bitcoineja pilvin pimein. Hinta kuitenkin täytyy pitää alhaalla mies ajatteli. Taidan olla lähes ainoa joka tätä isosti kauhoo mies hykerteli.

Kun kaikki rahat oli saatu laitettua bitcoiniin, ei tarvitsisi kuin odottaa ja louhia lisää. Mies kävi päivätöissä jotta pystyi elättämään itsensä ja maksamaan mm. suuren sähkölaskun. Lisäksi hän käytti pikavippejä tiukimmissa tilanteissa.

Ensimmäinen etappi oli myydä vuonna 2018 noin 19 000$:ssa osa pois, jotta voisi ostaa ne takaisin vuonna 2019 noin 5 000$:lla.

Mies ihmetteli kun hinta ei totellut orjallisesti oletettua käyrää. Miksei hinta noussutkaan vaan oli 1$ vielä 2013? No onneksi ensimmäiseen kevennykseen on vielä aikaa ja kyllä hinta ehtii nousta reilusti, hän pohti.

Hinta kuitenkin jatkoi hidasta laskemistaan eikä koskaan saavuttanut enää 1$ tasoa. Siitä tuli hyvin epälikvidi, eikä mies halunnut myydä arvokkaana pitämiään bitcoineja halvalla. Miehellä oli massiivinen osuus bitcoineista eikä hype koskaan päässyt leviämään suurelle massalle.

Tuli toinen kryptovaluutta joka lopulta löi läpi. Tämä oli nimeltään turdcoin ja se oli uskottavampi versio edellisestä. Kolikon hinta nimittäin kohosi lopulta vuoteen 2025 mennessä 100 000$:iin.

Mies sai myytyä osan bitcoineista ennen kun ne vaipui täysin unohduksiin. Hän sai lopulta rahoilla 0,1 turdcoinia, mutta näiden arvo puolittui ja mies päätti ettei enää koske kryptoihin ja myi kaiken. 5000$:lla hän maksoi pikavippinsä jonka oli ottanut elämiseen.

Tarinan opetus on.

1. Ahneella on paskainen loppu
  2. Muistakaa hajautus
  3. Maailmassa on paljon muuttujia
  4. Riittävä nöyryys on hyvä pitää mielessä.
    “The riskiest thing in the world is the belief that there’s no risk” - Howard Marks
27 tykkäystä

Niin vähän olen euroja käteisenä käsitellyt, että en ole pitänyt käsissäni ikinä toisen setelisarjan euroseteleitä, jotka laskettiin liikkeelle 2013-2019 aikavälillä. Ensimmäisen setelisarjan osalta olen pitänyt käsissäni kyllä 100, 200 ja 500 euron seteleitä yli 20 vuotta sitten, kun olin työtön peeaa, eli eivät olleet omia seteleitä. Ne rahat tuntui lottovoitolta silloin, nythän tuommoiset taskurahat heittelee jopa kymmenkertaisena eessuntaassen yhden pörssipäivän aikana.

Olen muovirahaan, eli korttimaksamiseen juurtunut maksaja, enkä mobiilimaksamisen humputuksiinkaan ole vielä lähtenyt. Odotan aallonpohjalla oikeaa hetkeä ponnistaa harjalle, kun siellä on enemmän tilaa hengittää.

2 tykkäystä

Sijoitin tänä(kin) jouluna olutjoulukalenteriin. Tuo mukavasti päivittäistä piristystä tähän pimeään aikaan vaikkakaan luukkujen sisältöjä ei voi nauttia heti aamusta.

Kannattaa toimia nopeasti sillä kalenterit tuppaavat monelta panimolta loppumaan kesken. :clinking_beer_mugs:

15 tykkäystä

Mandatum kääntää veistä haavassa. Kurkkaus salkkuun viikon jälkeen ja ensimmäisenä tulee ilmoitus salkun arvon merkittävästä muutoksesta -11% kuukauteen. Kiitos vaan Mandatum olin tästä tietoinen.

Kaadun liukkaalla kadulla ja ohikulkija huomattaa minulle " hei sinä kaaduit"

22 tykkäystä

Menikö ilmoitus kokonaisuudessaan jotenkin näin?

“Salkkusi arvo on laskenut 11% kuukaudessa. Tarkistaisitko onko salkussasi liian vähän Mandatumia.”

20 tykkäystä

Nallen haastattelu oli kyllä taattua nallea.. Kyllä hänen puheissaan usein totuus on, vaikka se saattaa jotain antikapitalisteja harmittaa.

60 tykkäystä

Mahtava haastattelu. Fantastista. Tämä tulisi saada pakolliseksi luennoksi jokaiselle oppiasteelle viikottain. Ja Helsingin Valtsikkaan per päivä.

6/5.

14 tykkäystä