Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Efter min mening er hele Temu-diskussionens dårligste argument prissammenligningen. Selvfølgelig har man fra Kina fået og altid kunnet få alt muligt skrammel billigere end her i Vesten. Hovedproblemet med ultra-hurtige

44 Synes om

Fra forbrugerens synspunkt er det godt at købe uden unødvendige mellemled, dvs. omkostninger og avancer fra forskellige niveauer af engrosleddet og butikken.

En ven fortalte, at han havde bestilt snesevis af plastikdimser, der var nødvendige for en hobby, til sin hobbyforening fra Kina for lidt over 1 €/stk, hvor den samme vare i Finland koster 8 - 39 €/stk, afhængigt af om man ønsker den som den er, eller mærket med et anerkendt stempel. Samme produkt, visuelt vurderet fra samme fabrik.

Situationen er den samme som i det 18. århundrede, hvor ægte engelske benporcelæn var op til halvt så billigt i Nordfinland som i Sydfinland. Dengang skulle man på den sydlige rute betale fortjeneste og skatter til mange mellemled, men direkte import via Murmansk direkte til omrejsende handlende, dvs. “laukkarussit” (taskeryssere), holdt priserne nede.

14 Synes om

I diskussionen om kinesisk skrammel forstyrrer påstanden om, at pakkerne kommer fra Kina. Det gør de ikke, men fra europæiske lande som Tyskland, Frankrig, Spanien – og Temu har vist også etableret et forsendelsescenter i Finland.

Påstandene om, at kinesiske aktører ikke behøver at overholde europæisk lovgivning, virker meget mærkelige. Når f.eks. Temu bringer salgsvarer i containere til et distributionscenter, burde der så ikke være en ensartet toldprocedure i hele Schengen-området, hvor der ikke kun opkræves told, men også kontrolleres, at produkterne opfylder europæiske standarder, samt selvfølgelig, at der ikke er produktforfalskninger iblandt?

Hvis svaret er, at kinesiske handlende ikke bringer varemassen i deres containere ind i EU-området, men til toldfrie lagre i havne- eller lignende områder, ville det så ikke være på tide at afskaffe sådanne toldfrie områder? Det kræver sandsynligvis EU-lovgivning og opsigelse af internationale aftaler og indgåelse af nye.

Ville den finske regering have viljen til at tage initiativ i sagen? Den har jo allerede iværksættere, herunder handlende, under særlig beskyttelse i forvejen.

6 Synes om

Hvad gør disse så uetiske?

Synderen findes i spejlet hos enhver, der falder for overforbrug.

En ret fordrejet tankegang, hvis man foretrækker høje priser, så folk ikke har råd til at forbruge for meget :smiley:

9 Synes om

Temu er lidt problematisk for mig personligt. Jeg støtter konkurrence, når man danser efter samme pibe. Er vi klar til at ændre arbejdsforholdene, så det overhovedet er muligt at konkurrere med billig import? Jeg tror ikke, at Europa er klar til det. På den anden side kan vi kun bebrejde os selv, da vi har lært kineserne hemmelighederne bag effektiv produktion. Nu er det ikke længere nok at ændre arbejdsforholdene, for automatiseringen er drevet så langt i Kina, at det er svært at konkurrere, selv hvis SAK (Finlands Faglige Centralorganisation) tog sig af arbejdstagernes forhold i Kina. Ved at bestille fra Temu får man helt sikkert simple produkter, hvis produktionsland ikke er Kina, men et billigere land som Bangladesh. Det er naivt at tro, at man kan overvåge produktionen for hver eneste lille dims. EU har ikke nok embedsmænd til det. Temu har tusindvis af produkter, der helt sikkert krænker designbeskyttelse, varemærker eller patenter. Disse forsøger udviklede lande naturligvis at holde fast i med næb og kløer.

Ikeas produkter var efter min mening ikke dyre, da de stadig blev produceret i Finland. Efter produktionen flyttede til billigere lande, tror jeg, at den eneste, der nød godt af det, var en vis Ingvar.

Billigproduktion er et tabt spil; Europa kan ikke længere indhente udviklingslandene, før levestandarden der stiger til europæisk niveau. Først da er der en chance.

På den anden side er det fuldstændig ligegyldigt, om man bestiller en vare fra Temu, som allerede ligger på hylden i en finsk butik, altså en identisk vare. Hvorfor skulle det være acceptabelt for butikken at importere et produkt fra Kina, men forbudt for forbrugeren? Det sidste afsnit i dette dilemma er sandsynligvis det, som dem, der startede diskussionen, ønskede en mening om.

24 Synes om

Huh, heldigvis er jeg en speciel finne.

NYE FINLAND i dag

9 Synes om

Kinesiske varer er også problematiske fra et forbrugerbeskyttelsesperspektiv. I princippet kræves der af en finsk forhandler finsksprogede brugsanvisninger, kundeservice, garantier, returret og produkter, der holder til brug også efter garantiperioden. Temu er ikke omfattet af sådanne regler, så en finsk forhandler vil altid være dårligere stillet i priskonkurrencen. Det er tydeligt, at forbrugeren ikke bekymrer sig så meget om disse ting, så længe prisen er lav. Måske burde lovgivningen ændres, så denne konkurrencefordel for kinesiske virksomheder fjernes.

26 Synes om

Der er kommet flere beskeder, der kritiserer If på forummet de seneste dage.

Det får mig allerede til at tænke på, om vi er ved begyndelsen af den nordiske forsikringssektors rentabilitetsboble, der brister.

Mine egne forsikringer er beskedne, men jeg bør nok også selv gennemgå dem igen :rofl:

8 Synes om

Jeg bemærkede det samme efter min besked. Plager dyre forsikringspræmier dem, der åbner op for det ---- succesrige Sampo ---- udbytte til ejerne. Jeg indrømmer, at jeg ved forsikringspræmieforhøjelsen tænkte, om jeg skulle betale hele landsbyens udbytte. Samme brokkeri blev observeret med Fortum på et tidspunkt, måske vil diskussionen om dette selskab blusse op igen.

3 Synes om

Måske repræsenterer dette lille forum ikke hele IF’s kundekreds, selvom repræsentanterne for det firma, der driver det, selvfølgelig forsøger at antyde det.

Det, der har holdt mig væk fra IF, er prissætningen, som selv hos OP-Pohjola har været meget billigere for de aktiver, jeg ejer, der kræver forsikring. Forbundet skiftede også til at bruge et andet forsikringsselskab, hvor jeg nu får mine forsikringer mindst 10-15% billigere end hos IF.

1 Synes om

Jeg bruger selv Lähitapiola og OP til mine forsikringer. Jeg har tænkt på det sådan, at disse selskaber kan prissætte og lave forsikringer med et bedre pris-kvalitetsforhold end deres konkurrenter på børsen. Simpelthen fordi et andelsselskab ikke har såkaldte grådige ejere, som man hele tiden skal uddele større og større overskud til, men andelsselskabets opgave er at levere tjenester til sine medlemmer, altså kunder. Der er en stor principiel forskel i det.

Når man f.eks. tænker på indkøbskurvpriserne inden for detailhandlen, hvor Kesko er dyrere end S-gruppen, så er det jo ikke noget under, når købmanden i en K-butik først skal tjene penge, og derefter skal moderselskabet også tjene penge. S-gruppen har den fordel, at den ikke kun kan holde priserne lavere, men også binde sine kunder som ejere med et bonussystem. Pointen er at gavne kunderne direkte, da de jo ejer andelsselskabet.

Så summa summarum, jeg er gerne kunde/medlem af andelsselskaber, så behøver man ikke at forsørge et eller to “ekstra led”. Fra børsnoterede selskabers ejeres synspunkt er det selvfølgelig godt, at der ikke er for mange forbrugere som mig. :smiley:

11 Synes om

Jeg indhenter tilbud på forsikringer årligt. IF har altid været den dyreste, ifølge min omgangskreds fungerer erstatningerne rigtig godt, og mange beholder kun deres forsikringer deraf. Men i hvert fald i vores familie sker erstatningssager ret sjældent, med flere års mellemrum, så vi vælger den billigste, som i øjeblikket var Fennia, en besparelse på flere hundrede euro/år. Hvis IF’s erstatningspraksis også begynder at halte, opstår der mistanke om, at de søger maksimal fortjeneste, og det er der, de kan presse endnu mere ud, når priserne allerede er “i top”. Fra OP-Pohjola har jeg en erstatningssag fra andre sammenhænge, og behandlingen var meget barsk, ikke en eneste euro, selvom erstatningspligten efter min mening var klart angivet i betingelserne.

4 Synes om

Dels en undervurdering af forbrugeren, mange produkter koster 20% af den finske pris, så holdbarheden behøver ikke at være på helt samme niveau. Og ja, folk forstår, at hvis der kommer dårlige produkter, så køber de ikke længere fra Temu, engelsksprogede brugsanvisninger er tilstrækkelige for de fleste. Jeg har kun haft gode oplevelser. Vi har også bestilt tre komplette elcykler direkte fra Kina, de kom dog fra et europæisk centrallager. En gik i stykker efter et stykke tid efter ibrugtagning, og inden for en uge kom der en udskiftningsdel med video-udskiftningsinstruktioner, som jeg selv skiftede. Alene på cyklerne var besparelsen over 1000€/cykel.

Jeg har aldrig forstået, hvordan et produkt bestilt direkte fra Kina, som kommer fra den samme produktionslinje, har gennemgået den samme kvalitetskontrol og er lavet af de samme medarbejdere, som også laver det for Tokmann. Hvordan er det så på en eller anden måde dårligere end et købt fra Tokmann, ingen kritiker af at bestille fra Kina har endnu kunnet svare mig på dette.

4 Synes om

Jeg ønsker ikke, at mine børn får produkter lavet af cadmium og bly i gave. Jeg ønsker heller ikke, at de leger med sådanne ting hos deres venner.

Desværre vil denne drøm ikke gå i opfyldelse, men hvis vi nu i det mindste kunne få et totalforbud mod Temu.

44 Synes om

Produktet er jo ikke mere specielt, men Tokmanni kræves at investere mere i at sælge det end Temu. Nogen klister de finsksprogede etiketter på pakkerne på Tokmannis lager, og Tokmanni erstatter et ødelagt produkt til den bevidste forbruger selv efter garantien, hvis Forbrugerklagenævnet vurderer, at produktet burde holde længere. Det ses uundgåeligt i prisen sammenlignet med Temu.

5 Synes om

[quote="xlat, post:8870,

4 Synes om

I Finland er det jo kun vigtige virksomheder, der kan blive andelsforeninger. De kontrollerer jo allerede elektricitet, mad, energi og banker. Mindre vigtige områder er det så godt at overlade til privat syslen. :wink:

1 Synes om

Charlie Munger jokede engang med, at en god måde at blive rig på er at have et par millioner liggende på bankkontoen og slå til i det rigtige øjeblik med en aktie, man er 100 % sikker på.

Jeg har tænkt meget over den bemærkning, og den har yderligere mindsket trangen til at brænde kontanter af. Man har jo ikke engang et par millioner endnu. :smiley: Selvfølgelig, hvis du har det, forstår jeg godt trangen!

15 Synes om

”Bemærk, at du har udviklet dig som investor”
”Du roder ikke længere rundt”
”Skulle vi fjerne ‘rookie’ fra dit brugernavn?”
”Du er ikke længere en begynder-investor”
(nå, det er nok ikke helt ordrette citater)

:cowboy_hat_face: Rookien selv:

34 Synes om

År 2022 gik 10 procentpoint bedre for dig end for mig (-54%). På samme måde går dette år bedre for dig (jeg er ret tæt på nul). Så du klarer dig godt! :smiley:

11 Synes om