Bra skrivet, jag skulle kunna läsa en bok om schack skriven i den här stilen när som helst. Hur kan man hämta så mångsidiga berättelser från schack, kanske dess experter är så speciella som personer att berättelser ofrånkomligen uppstår både från spelen och spelarna. Och tyvärr
Hej
Detta är ett testmeddelande.
Kan någon se mitt inlägg
AI-skeptiker skäms ![]()
Om tomatometern inte är 100% så förklarar jag det som fejk
https://x.com/charliebcurran/status/1983922019226779806
Trevlig fredagskväll
[quote="Atte_Riikola, post:292, topic:597
Jag förbereder nästa Vartti där jag fortsätter att förundras över AI-investeringar. Sällan känner jag mig förvirrad och skeptisk när jag förbereder Vartti (många saker på marknaden är trots allt logiska och förnuftiga), men jag måste erkänna att förberedelserna av materialet för detta avsnitt har varit en rejäl utmaning med skeptiska miner. ![]()
Om den där Titty Killer 2 tjänar 100 miljarder i biointäkter, då blir AI-investeringarna logiska igen.
Jaha, det lönar sig att titta på hela videon. Det handlar om en filmserie, 100 miljarder är nästan redan i hamn.
Nu när jag själv har använt företagets beställda AI-modell en del, så ser jag att det finns ett enormt mervärde i expertjobb. Ingen tror hur mycket man måste kämpa med onödigt/extern skit för att få sina egna jobb gjorda.
Är det tillräckligt? Jag kan inte säga. Det finns ett behov (för allt annat också), och MAG-7-8 har redan blivit tillräckligt fet, det börjar bli dags för en ordentlig överlevnadskamp ^^
Och kom ihåg alla att det är Kanelbullar och Bamse-eftermiddag i Sverige idag och att börsen stänger ganska tidigt ![]()
Det är bäst att ta den i flytande form, så får man alla nödvändiga vitaminer samtidigt. https://www.alko.fi/tuotteet/901951/Baileys-Cinnamon-Roll/
Ja, jag förstår det här. Konsekvensen av dessa mellan olika företag är inte alltid helt tydlig, eftersom varje företag ändå närmar sig utifrån sina egna utgångspunkter. Å andra sidan skulle det inte nödvändigtvis vara särskilt användbart att alltid ge alla tidiga skedets företag maximal värderingsrisk. Men i varje företagskedja kan man utmana analytikern om man känner att bedömningen inte är korrekt.
Om det finns de som sysslar med investeringsverksamhet i Nordea, lönar det sig att ladda ner transaktionsdata från Investor innan det stängs, om man vill beräkna portföljernas avkastning eller liknande. Från Investor får man en riktigt smidig Excel-fil som innehåller alla portföljhändelser, affärer, utdelningar osv. Förmodligen kan man få ut samma information från mobil- eller nätbanken någon gång, men åtminstone har jag inte hittat något sådant därifrån ännu. Och man vet inte hur länge det tar att få en sådan funktion igen ![]()
Det är nog ganska mycket snokande. Om man dessutom ger Skatteverket rätten att rota igenom allas kontotransaktioner, då blir det ju bra ![]()
Myndigheten ingrep mot enorma
Fångade ett tillägg i Valmet, inspirerat av morgonens Patria-nyheter.
Även om Patria-samarbetet alltså börjar med ett annat företag? Valmet Automotive, inte Valmet Oyj som finns på börsen. Så här förstod jag åtminstone nyheten.
Javisst, du har rätt.
Det blev ett riktigt stort misstag här. Jag hoppade på Valmet igen efter kvartalsrapporten och nu är det lyckligtvis bara en liten ökning med detta. Jag tror att Valmet på lång sikt kan skapa värde, även om skogssektorn är lite frusen för tillfället.
Vem är det för en vanlig person som kö
Vem är en normal person som köper elektronik för över 10 tusen kontant?
Enligt artikeln har de satt en gräns på 200 €… Det får sedan var och en fundera på om 200 € är mycket eller lite när man köper elektronik ![]()
Så den där 200€-gränsen har webbutiken själv satt, enligt det meddelandet.
Säkert 99% av ursprunget till sådana kontantköp på 10 tusen euro är kopplat till någon form av fusk, den svarta ekonomin och att dölja pengarnas ursprung. Man kan fundera på varifrån sådana kontantbelopp kommer i omlopp.. Skulle det vara olika narkotikahandel, cigaretthandel, annan kontanthandel där skatter undviks m.m.. Svarta löner, människohandel, bedrägerier osv…
Fortfarande av den åsikten att det är helt rätt att det övervakas. Inga normala företag eller konsumenter behöver idag bära tiotusentals i kontanter för att köpa elektronik eller något annat.
[quote=“cripled, post:174, topic:56159, full:true”]
Det verkar inte som att det kommer att få upp kursen, oavsett hur bra resultatet är. Om köparna inte är intresserade, så är de inte. Jag undrar lite, faktiskt. Nåja, jag har undrat över många andra saker också. Vi får se en stund till och sedan sälja av och låta andra pröva lyckan med detta. Jag trodde att detta var en bra investering, men “tro är inte kunskapens värde”, som man säger.
[/quote]
När man ser på bolagets hela korta investeringshistoria så ser man det inte direkt som ens den sämsta investeringen på Helsingforsbörsen. ![]()
Ja den där gränsen på 200€ har webbutiken själv satt enligt det meddelandet.
Förmodligen är 99% av ursprunget till sådana kontantköp på 10t€ kopplat till någon form av fusk, grå ekonomi och döljande av pengarnas ursprung. Man kan undra var sådana kontantbelopp kommer ifrån..
Ja, jag förstod det här helt, men ändå är den där webbutikens gräns helt löjlig med tanke på företagets bransch…