Jag måste säga att det är roligt hur Nokias småskaliga uppgång orsakar en rejäl folkfest.
I tråden poppar champagnen, man kramar vänner och överlag är det en sådan där “vi gjorde det”-stämning. En liknande folkfest har ingen annan av forumets aktier orsakat på länge, även om avkastningen hade varit bättre, men det är förstås förståeligt när det handlar om en ganska originell folkaktie!
Visst får det en att fundera på hur annorlunda läget skulle vara här i Norden om vårt Nokia vore en av MAG8. Låt oss säga att det skulle ha ett sådant medianmarknadsvärde på 3 biljoner dollar
Jag bekantade mig lite med startup-världen och måste verkligen lyfta på hatten för ambitionerna, man siktar verkligen på stora saker. Kanske någon av dessa lyckas, vem vet, tiden får utvisa.
T.ex. Betolars omsättning är för närvarande cirka 1 miljon, bolagets långsiktiga mål är 1 miljard i omsättning med en rörelsemarginal på 30% (vid slutet av 2033).
Nåväl, alla förstår att för ett utvecklande teknikbolag berättar ett sådant mycket långsiktigt mål främst för investeraren om bolagets tillväxtidé, ingen gör exakta beräkningar med sådana prognoser.
Intressant och uppfriskande att det i Finland utvecklas alla möjliga ambitiösa saker och att investerare kan finansiera verksamheten via börsen.
Hylje sammanfattade redan mitt svar så träffande, tack!
Jag tycker att i denna graf, som Crossborder Capital har gjort, där bland annat jordens affärscykel syns via inköpschefsindexen, syns det väl att det inte har funnits någon affärscykel de senaste åren.
Mitt meddelande handlade om Qt:s svåra miljö, inte något klagomål över en svår miljö ur ett investeringsperspektiv.
Helsingforsbörsen har de senaste åren bland annat haft alla tiders verkstadsrally (t.ex. Konecranes och Wärtsilä) och den har fått sin del av den bäst presterande sektorn de senaste 5 åren, nämligen de europeiska bankernas uppgång (Nordea). Dessutom har enskilda namn som rasat sedan 2021, som Harvia eller till exempel det mindre omtalade Pihlajalinna, sett en mångdubbling från botten. Eller i uppdelningar har det serverats specialsituationer, där t.ex. Mandatum har erbjudit utmärkt avkastning inklusive utdelningar. Reliken från tidigare tiders finska framgångssaga, Nokia, har nästan fördubblats på några månader.
Och nu närmar sig OMXH25-indexet, även utan utdelningar, 2021 års toppar, en uppgång på nästan +50 % från vårens botten och +30 % sedan årsskiftet, vilket gör det till ett av världens bäst presterande index i år.
Det är inte dystert på Helsingforsbörsen, även om situationen bland de mindre företagen samtidigt har varit trög. Men det är inte heller något konstigt med det, eftersom den ekonomiska situationen är riktigt svår på hemmamarknaden och samtidigt är de flesta småföretag av varierande kvalitet. Aktieplockning borde alltså i praktiken ha koncentrerats till stora företag de senaste åren. Eller internationaliserats till stora internationella företag. Samma tema, stora kontra små, har rått globalt, även om det på senare tid även har börjat synas ett rally bland små företag.
Jag har också undrat hur många som tänker att goda Nokia-nyheter lyfter Finlands nationalekonomi ur dyn och att Nokia blir det länge efterlängtade och efterfrågade nya Nokia. Jag förstår ingenting av företaget, men det är svårt att se att detta skulle ha några större sysselsättningseffekter i Finland, på samma sätt som gamla Nokia sysselsatte en enorm mängd ingenjörer och lågutbildade monterade telefoner i Salo med bra löner.
Men. Ett av Finlands största problem just nu är den enorma pessimismen gällande ekonomin. Till det verkar denna Nokia-nyhet ha varit en utmärkt medicin. Tydligen har Nokia en större och djupare betydelse för finländarna, som jag själv kanske har hamnat utanför på grund av min ålder
Japp. Även om Nokia inte har varit börsens mest värdefulla bolag på flera år, är aktien fortfarande brett ägd och dess psykologiska effekt är märklig.
Det känns som om ett helt glömt investerarfolk har krupit fram under mossan efter 25 års sömn.
Kanske Nokia-rallyt kan ge en liten förmögenhetseffekt, som sedan syns i Puuilos butiker, Nohos restauranger, K-butikernas hyllgångar eller kanske Harvias bastuugnsförsäljning. Vem vet.
Tack för det goda svaret och för att ni orkar svara på dessa funderingar överhuvudtaget. Jag uppskattar det stort även om det kanske inte framgår av varje text.
Som investerare får man helt enkelt vara nöjd med att kurserna har rusat i en dålig ekonomisk situation. Om man blickar framåt, skulle det då finnas mer gott att vänta om realekonomin också bjuds in till festen.
Uppenbarligen har jag missat ett stort antal meddelanden om detta Nokia-fall allmänt förväntas vara någon form av injektion för vår ekonomi. Snarare har det betraktats som en god signal och ett lovande drag, men förståtts vara en engångshändelse. Jag har inte heller märkt att någon har krupit fram ur sina hålor, förlåt, den här gången under mossan.
Men så här brukar börsdiskussionen gå, att man först blir entusiastisk och när reaktionen snabbt avtar, kommer “experterna” och berättar att man ju såg det här på pannan att det inte var en särskilt betydelsefull händelse. Exakt varje.enda.gång.samma.sak. Mycket finskt.
Absolut, jag tycker det är kul att skriva och det är utvecklande när det kommer utmaningar! Att utmana och ifrågasätta sina egna antaganden är forumets salt.
Mer om denna cykel.
I princip har detta varit en ganska klassisk uppgångsmarknad globalt. Teknikaktier rusade först upp hösten 2022, när räntorna förväntades sjunka efter 2022. Resten av börsen började följa efter i väntan på en resultatvändning. Till exempel i SP500-indexet gick detta som i en handbok, som jag lyfte fram i flera Vartit 23-24. Först vände teknikbolagens resultat, sedan hela indexets. Sedan började bankerna och andra mellancykelaktörer att raketera.
Typiskt för cykelns mogna fas har råvaror på senare tid stigit, även om den största, oljan, släpar efter. Småbolag och memeaktier, den mest slitna gruppen, har också raketat globalt de senaste månaderna.
Om ekonomisk tillväxt accelererar är det inte nödvändigtvis så “bullish” för aktier överallt eftersom det också kan innebära stigande räntor och accelererande inflation.
På indexnivå är drömsituationen för aktier disinflation och stimulerande centralbanker, en situation som rådde 2023-25.
Nåja, inte riktigt. Jag skulle snarare jämföra min förvåning med fotbolls-VM eller EM. Under dessa tider blir jag alltid förvånad över hur många i min närhet som är intresserade av fotboll. Själv är jag inte det. Förvåningen innehåller inte tanken att ingen får vara entusiastisk över fotboll eller att entusiasmen på något sätt skulle vara fel
Jag ville inte lägga det i företagstråden, eftersom det kanske är bättre att ställa dumma frågor här. Borde inte Kojamos Q3-rapport komma ut, eller kommer den först efter att börsen öppnat?
Som finlandssvensk provade jag den nya översättningsfunktionen här på forumet och när finska inlägg översätts till svenska så herregud vilken läsning det blir. Jag kunde läsa ett par inlägg innan jag var tvungen att sluta.
Svårt att se hur någon svensk investerare skulle komma hit för att läsa något översatt inlägg, om det inte är absolut nödvändigt. För att inte tala om att delta i en diskussion som har översatts från originalspråket. Med detta sagt så hoppas jag att denna internationalisering av forumet lyckas.