Niinhän tuo sanoo, mutta suomen verotiedot ei oikeastaan osoita mitään. Ks vaikka case Juhapekka Piiroinen pari vuotta sitten. Tietenkään kukaan ei ole kenellekkään velkaa selityksiä, mutta en itse uskoisi väitteitä ilman tilintarkastajan auditointia.
Niin no tämä se minua mättäsi pitkälti sijoituskästin jaksossa. Esimerkiksi haastattelun kohta ”kvanttikoodarista”, jossa hän kuvaa kuviotaan yhtiökumppaninsa kanssa. Sampsa kuvaa kuinka hänellä on töissä kvanttikoodari, joka lataa hänelle dataa polygon verkkoapista, ja sampsa sitten tekee tälle datalle analyysit excelissä(!!). Hänellä on kiitettävä työhistoria, mutta se ei kerro mitään väitteiden realistisuudesta.
Tämäkin särähti korvaan, kun ne ihmiset jotka oikeasti käy algoritmikauppaa ei yleensä tule väittämään, että voivat vaan golffata kun kone raksuttaa, vaa sitä algoritmia yleensä seurataan kuin omaa lasta sen varalta että tulee jokin IT katkos, tms, joka jättää position auki tai vastaavaa.
Oma ajatuksenikin oli aluksi että ehkäpä tässä on kyse ihmisestä ihminen jolla on vuosisadan putki menossa isosti vivutetulla salkulla ja huonolla riskienhallinnalla, mikä olisi ihan mahdollista, mutta hän itse kuvaa strategiaansa penny stockien shorttaukseen perustuvaksi, mikä ihan rehellisesti sanottuna on se kaikista epärealistisin väite. Jotta hän tekisi tuota tuottoa shorttailemalla nano cap osakkeita, hänen pitää käytännössä käyttää margin tiliä ja vipua ja vain rehellisesti sanottuna tyhmä ihminen shorttaa vivulla nano cap osakkeita. Ne kun lähtee laukalle, mikään stop-loss ei toimi vaan hinta pyyhkii suoraan sen yli ja margin tili menee helposti miinukselle.
Lopetan siihen että toistan sen faktan, että Sampsa esintyy internetissä tunnettujen penny stock huijareiden (kuten timothy sykes) kanssa. Jos olet legitiimi, miksi esittäytyisit sellaisten kanssa jotka ei selvästi sitä ole? Hän on myös toistuvasti kehunut twitterissä Centerpoint Securities (https://nitter.net/Jeppez420/search?f=tweets&q=%40centerpointsec&since=&until=&near=) nimistä välittäjää, joka mainostaa sivullaan tunnettuja treidaus influensseri tyyppejä, kuten Kristjan Kullamägi (joka on aiemmin jäänyt kiinni huijaus brokerin käytöstä) ja madaz money:tä, joka myy kursseja (eli se perinteinen huijaus). En ihan täysin siis luottaisi kyseiseen brokeriin vaikka onkin finra rekisteröity, sillä finra ei ole hallinnollinen elin, vaan sitä kuuluisaa itse regulointia ja internet on täynnä finra brokereiden väärinkäytöksiä.
En halunnut alunperin nostaa sampsaa esille koska, kuten totesin, vaikea saada selvyyttä, mutta mielestäni sampsan kohdalla on aika paljon punaisia lippuja niin hänen omissa puheissaan kuin hänen seurassaankin, joten ihmettelen miten tämä on näinkin kritiikittä otettu. Ehkä se on se, että sillä on suomen luottovälittäjän nordnetin leima (ja nyt jopa kauppalehden), ja ihmiset luottaa liikaa siihen tahona. Olen itse siirtänyt suurimman osan rahoistani toiselle välittäjälle muista syistä jo aiemmin, mutta tämän johdosta meinaan kyllä pistää koko tilin lihoiksi ja kiinni.