Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Ehkä kannattaa seurata verotietoja niin tulet pääsemään epäilyistäsi. Sitähän herra on itsekkin sanonut että ne jotka epäilee niin voivat tarkistaa asioita seuraavasta verotuksesta ja vaikka sitä seuraavasta. itselläni ei ole pienintäkään epäilystä että kyseinen herra valehtelisi.

Kaveri on viimeiset 7 vuotta istunut kohtuu hyvissä pesteissä Nesteellä. Toiminut uusiutuvan energian johtoryhmässä. Nuo kaikki videot seuranneena olen kyllä vakuuttunut että kaveri puhuu/kirjoittaa ihan totta.. data-analyysi on kaverin vahvuus. Moniko tulisi omalla pärställä puhumaan palturia? Jos tavoitteena on tehdä jotain muutakuin “rappiodokaamista” seuraavat vuodet sosiaalisessa mediassa. .

treidaa vaikkakin nykyään algoritmit kuulemma hoitaa koko treidauksen ja itse voi keskittyä muuhun.

ura mm:

Ura: 2013–2017 Cembritillä lukuisissa tehtävissä, 2017–2024 Nesteen uusiutuvien tuotteiden tuotannon johtoryhmässä vastasi tuotantoprosessien ja toiminnan kehittämisestä ja optimoinnista Rotterdamin, Singaporen ja Porvoon jalostamoiden osalta.

6 tykkäystä

Meinaat että toimittaja ei ole tehnyt juttua varten minkäänlaista taustatutkimusta? No kai sekin on nykypäivänä mahdollista mutta yleensä toimittaja tarkistaa tällaisia asioita esimerkiksi juuri verottajalta tietopyynnöin ja keskustelemalla asiantuntijoiden kanssa.

1 tykkäys

Voi jeere, aika keskittynyttä sitten on tämä yritysten menestys. Tämän uskon erinomaisen hyvin :upside_down_face: :

To put this differently, ~97% of all stocks have barely contributed to long-term shareholder wealth creation.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1982969988114964991

8 tykkäystä

Niinhän tuo sanoo, mutta suomen verotiedot ei oikeastaan osoita mitään. Ks vaikka case Juhapekka Piiroinen pari vuotta sitten. Tietenkään kukaan ei ole kenellekkään velkaa selityksiä, mutta en itse uskoisi väitteitä ilman tilintarkastajan auditointia.

Niin no tämä se minua mättäsi pitkälti sijoituskästin jaksossa. Esimerkiksi haastattelun kohta ”kvanttikoodarista”, jossa hän kuvaa kuviotaan yhtiökumppaninsa kanssa. Sampsa kuvaa kuinka hänellä on töissä kvanttikoodari, joka lataa hänelle dataa polygon verkkoapista, ja sampsa sitten tekee tälle datalle analyysit excelissä(!!). Hänellä on kiitettävä työhistoria, mutta se ei kerro mitään väitteiden realistisuudesta.

Tämäkin särähti korvaan, kun ne ihmiset jotka oikeasti käy algoritmikauppaa ei yleensä tule väittämään, että voivat vaan golffata kun kone raksuttaa, vaa sitä algoritmia yleensä seurataan kuin omaa lasta sen varalta että tulee jokin IT katkos, tms, joka jättää position auki tai vastaavaa.

Oma ajatuksenikin oli aluksi että ehkäpä tässä on kyse ihmisestä ihminen jolla on vuosisadan putki menossa isosti vivutetulla salkulla ja huonolla riskienhallinnalla, mikä olisi ihan mahdollista, mutta hän itse kuvaa strategiaansa penny stockien shorttaukseen perustuvaksi, mikä ihan rehellisesti sanottuna on se kaikista epärealistisin väite. Jotta hän tekisi tuota tuottoa shorttailemalla nano cap osakkeita, hänen pitää käytännössä käyttää margin tiliä ja vipua ja vain rehellisesti sanottuna tyhmä ihminen shorttaa vivulla nano cap osakkeita. Ne kun lähtee laukalle, mikään stop-loss ei toimi vaan hinta pyyhkii suoraan sen yli ja margin tili menee helposti miinukselle.

Lopetan siihen että toistan sen faktan, että Sampsa esintyy internetissä tunnettujen penny stock huijareiden (kuten timothy sykes) kanssa. Jos olet legitiimi, miksi esittäytyisit sellaisten kanssa jotka ei selvästi sitä ole? Hän on myös toistuvasti kehunut twitterissä Centerpoint Securities (https://nitter.net/Jeppez420/search?f=tweets&q=%40centerpointsec&since=&until=&near=) nimistä välittäjää, joka mainostaa sivullaan tunnettuja treidaus influensseri tyyppejä, kuten Kristjan Kullamägi (joka on aiemmin jäänyt kiinni huijaus brokerin käytöstä) ja madaz money:tä, joka myy kursseja (eli se perinteinen huijaus). En ihan täysin siis luottaisi kyseiseen brokeriin vaikka onkin finra rekisteröity, sillä finra ei ole hallinnollinen elin, vaan sitä kuuluisaa itse regulointia ja internet on täynnä finra brokereiden väärinkäytöksiä.

En halunnut alunperin nostaa sampsaa esille koska, kuten totesin, vaikea saada selvyyttä, mutta mielestäni sampsan kohdalla on aika paljon punaisia lippuja niin hänen omissa puheissaan kuin hänen seurassaankin, joten ihmettelen miten tämä on näinkin kritiikittä otettu. Ehkä se on se, että sillä on suomen luottovälittäjän nordnetin leima (ja nyt jopa kauppalehden), ja ihmiset luottaa liikaa siihen tahona. Olen itse siirtänyt suurimman osan rahoistani toiselle välittäjälle muista syistä jo aiemmin, mutta tämän johdosta meinaan kyllä pistää koko tilin lihoiksi ja kiinni.

17 tykkäystä

Ja jos verotietoja ei jaksa odottaa, niin käsittääkseni ainakin joskus on avannut twitterissä/X:ssä treidejään ihan julkisesti.

1 tykkäys

Tää oli tosi hyvä. Hienosti kirjoitettu nykypäivän moraali sanoiksi :flexed_biceps:t2:

Luulen, että suurimpia juttuja suorittavista hommista haaveilevilla on se, että työt jäävät työmaalle. Toisena sitten, kun työ on enemmän suorittavaa, pää jää omaan käyttöön. Pystyt miettimään ja suunnittelemaan pääsi sisällä omia juttuja vaikka koko päivän siinä samalla töitä tehden ja vaikka eri asioita opiskellen podcasteja kuunnellen. Läppärihommissa tuosta ei tule yhtään mitään, työt katkeavat heti. Paras multitaskaus mitä voit tehdä, on tyyliin kävelymatolla kävely.

Kohtelu on monesti valitettavasti huonompaa kuin valkokaulushommissa, tosin palautetta tulee heti niissäkin, jos et ole joka asiasta esimiehen kanssa samaa mieltä. Ja jos naama ei miellytä, niin töistä voi tulla hyvinkin hankalia, missä pitäisi pystyä tulkitsemaan kristallipallosta johdon ajatuksia.

Joskus haaveilin siitä, että ostaisin halvempia asuntoja, opettelisin remontoimaan niitä ja myisin pikkuvoitolla pois. Sisähommia, omilla aikatauluilla ja vastuussa vain itselleen. Tämä opettelu aika olisi vain pitänyt tehdä vuosia ennen pikkulapsiarkea.

Jatketaan vielä vähän vertailua omiin kokemuksiin perustuen. Valkokaulusduunarina sairasloma tarkoittaa lähinnä sitä, että teet ne samat työt myöhemmin. Myös kynnys pitää sairaslomaa on paljon korkeampi, voihan sitä pää täynnä räkää pikkukuumeessa istua etänä tuolillakin yhtä hyvin kuin maata sohvalla. Tähän ajaa pitkälti se, että ne samat työt odottavat sairasloman jälkeenkin, pitkälti ihan samoilla aikatauluillakin. Tietyn pisteen jälkeen hölmö tapa ajatella, myönnetään. Suorittavissa töissä tätä asiaa ei tarvinnut edes miettiä, toki se pää täynnä räkää pölyisessä ja viileässä hallissa oli muutenkin ihan eri asia.

Yhtä asiaa suorittavista töistä kaipaa. Jatkuvia konkreettisia onnistumisia ja se, että näet kättesi jäljet. Asioilla on yleensä alku ja loppu. Läppärin kanssa se on enemmänkin mallia jatkuva kiire useiden eri projektien parissa yhtä aikaa, jolloin tällaisia kokemuksia ei yhtä helposti synny.

37 tykkäystä

Faija oli työelämässä miljardifirman suht iso johtaja. Kerran juhannusyönä puhelin soi kun koko yhtiön IT on jumissa. Tuotantokoneet eivät mene päälle, ihmiset ei pääse työpaikoille, kukaan ei voi kirjautua koneillensa jne. Ei vietetty perhejuhannusta, eikä vielä seuraavallakaan viikolla perhekesälomaa. Omissa hommissa tämä tarkoittaisi palkan saamista ilman työntekoa. Ymmärrän hyvin, jos tällaisia juhlapyhiä ei halua loputtomasti viettää.

Tämäkin on totta. Itse olen juuri nyt varastohommista flunssan takia saikulla, ajattelin kohta avata Monster-tölkin ja kliksutella Civilization kutosta kunnes lapset tulee kotiin. Läppärihommissa kliksuttelisin tod näk jotain työjuttuja.

Vastaavasti sitten valkokaulushommissa en olisi luultavasti liukastunut toissa talvena, joka johti nikamasiirtymään ja lannenikaman rasitusmurtumaan. Tämä siirtynyt nikama ruuvattiin vieruskaveriin kiinni. Lähes kaikilla tuntemillani eläkkeellä olevilla duunareilla on jossain nivelissä jotain kivuliasta sairautta. Valkokaulusosasto sitten puolestaan sanonut, että eläkkeelle päästyä vasta huomannut kuinka stressaantunut ja kireä on ollut koko elämänsä.

Perhe- ja työelämän yhteensovittaminen on todella vaikeaa. Mulla oli lapsuudessa kivoja muistoja perhereissuista, muttei juuri mitään arkimuistoja. Nyt sitten onien lasten kanssa on todella hyvin aikaa viettää perhe-elämää, mutta ei vietetä kovinkaan premium-luokan elämyksiä. Olen tosin kiitollinen omille vnahemmilleni työelämänsä uhrauksista. Vähentänyt omaa stressiä omien lasten hyvinvoinnista, kun tietää että huonommassakaan taloustilanteessa ei olla heti realisoimassa omaa omaisuutta.

27 tykkäystä

Tämä osuu valitettavasti omaankin arkeen. Vapaa-ajat hoidetaan omakotitalo+yms rutiinit ja ollaan tietysti lasten kanssa joka päivä, luetaan satuja yms, mutta vähintään viikoittain ne työt valuvat myös vapaa-ajalle ja kyllähän ne mielessä pyörivät halusi tai ei. Pahimpana jaksona koko arki pyörii työn ehdoilla ja tämä varmasti näkyy myös stressinä. Mitään luksusta ei ole meidänkään arjessa, ihan tavallisia juttuja. Toki ehkä se oli sitä, että äiti sai olla lasten kanssa kotona 3 vuotta.

Muutaman kerran olen vaihtanut firmaakin, kun käytännössä oli pakko valita elätkö työlle vai perheelle.

5 tykkäystä

Eiköhän tämä asia jossakin vaiheessa selviä.. Niin uskomattomalta kuin tuotot näyttävätkin en silti usko että kaveri valehtelee.

1 tykkäys

Kiitos näistä kommenteista, itsekkin olen miettinyt noita tuottoja ja tapoja joilla jeppez niitä onnistuu tekemään.
Olen kuitenkin sen verran keskinkertainen, etten osaa tehdä noin perusteellista analyysiä vaan on vain yksinkertaisesti tuntunut liian hyvälle ollakseen totta.

Miksei suomessa kukaan ole aikaisemmin vastaavaan kyennyt?

Toivon, että ei olisi huijaus. Yleensä tuon mittaluokan rahoista kun puhutaan, vahingot koskevat isoa joukkoa.

1 tykkäys

Traders’ club videolla Lepikkö sanoi nähneensä Jeppezin tuotot. Se kyllä ohitettiin pikaisesti sivulauseessa ja hiukan ihmettelinkin silloin ettei asiaan käyty tarkemmin kiinni. Se on se kaikkein oleellisin asia johon pitäisi pureutua, mutta videolla keskusteltiin vain yleisellä tasolla ilman konkretiaa keinoista miten raha on tehty, toki ymmärrettävää ettei halua avata miten tuotot tulee ettei sitä aleta kopioimaan.

1 tykkäys

Puhuin aamulla toimistolla viikko sitten tehdystä Bioretecin videosta, että otsikko “Töyssyjä kaupallistamisessa” oli sopiva, kun miettii viimeisen vuorokauden uutisia, jossa liikevaihtoa oltiin kirjattu virheellisesti. @Mikael_Maijala ehdotti että “myyntiä väärään suuntaan” olisi ollut sopivampi :laughing:

10 tykkäystä

Googlettamisen ja foorumeiden selaamisen sijasta taannoin juttelin tekoälyn kanssa. Sen mukaan Helsingin pörssissä on paljon aliarvostettuja yhtiöitä. Sain jopa kolme eri kokoista TOP-listaa hyvistä ostokohteista. Kun kysyin miksi listoissa oli eri yhtiöt, se johtui eri skriinauksista ja kriteereistä. Eli yhtiöitä löytyy vain lisää kun tonkii syvällisemmin! Oli myös mukavaa että aliarvostettujen yhtiöiden joukossa oli UPM. Vielä pari viikkoa sitten AI piti sitä tuhoon tuomittuna pommina mistä ei kannata yli 18 euroa maksaa. Oli kyllä näppärää miten DCF:t ja tiedon kerääminen hoituivat käden käänteessä ja kaikki tieto yhtiöistä oli yhden kysymyksen päässä koirien ja kissojen kanssa etsimisen sijasta. Jos heitti vastapalloon haaston tekoälyn sanomasta, se näki heti kulman oivaltavuuden ja insightin ja otti sen huomioon tutkiessaan asiaa seuraavaksi laajemmasta näkökulmasta.

6 tykkäystä

OP-bonuksilla voi jatkossakin maksaa palvelumaksuja ja vakuutusmaksuja. Uutena käyttökohteena omistaja-asiakas voi nyt esimerkiksi sijoittaa bonuksia rahastoihin.

Yhtenä tekijänä uudistuksen taustalla on OP-bonusten verotuskäytännön muutos, joka tulee voimaan vuoden 2026 alusta. OP-bonukset ovat pääomatuloveron alaista tuloa vuoden 2026 alusta alkaen.

– Kun aiemmin maksoimme asiakkaille bonusta 0,25 prosenttia, maksamme ensi vuonna 0,4 prosenttia bonusta. Tällä ratkaisulla pystytään kompensoimaan pääomatuloveron vaikutus ja korotus on itseasiassa hieman suurempi kuin ennakonpidätyksen vaikutus on, Ritakallio kertoo.

Pääomatuloveron ennakonpidätyksen jälkeinen bonuskertymä asiakkaille on 0,28 prosenttia aiemman 0,25 prosentin sijaan, Ritakallio kertoo.

6 tykkäystä

Jatkan täällä. Ihan hyvä etu ja päihittää vanhan Nordea Premium -kortin joka tavalla joten pistin saman tien hakemuksen menemään ja kun hyväksytään niin Premiumista voi luopua.

2 tykkäystä

Jos bonuksia voi jatkossa rahastoida niin eikö niitä pitäisi voida myös nostaa ulos kuten vanhoina hyvinä aikoina? Nyt kun ne ovat veronalaisia joka tapauksessa, tuo lienee mahdollista? Eri asia haluaako OP lähteä tähän. Taustalla voi olla tietysti myös kilpailullisia syitä.

Jatkossa bonukset saa rahana jos haluaa:

Voit saada bonukset rahana siirtämällä niitä bonustililtä Käyttötilille.

10 tykkäystä

Toimitusjohtajan sapatti ei pitäisi näkyä kauheasti Inderesin kaltaisessa hajautetun päätöksenteon ja matalan hierarkian organisaatiossa. Mutta olen havainnut, ettei kukaan ole enää käynnistänyt astianpesukoneita ja puhtaat kahvikupit uhkaavat loppua toimistolla.

107 tykkäystä

Voi ei, joo tiiän! Toi on tosi ikävää, sattunut omallekin kohdalle. Valitettavasti ei kuulu meidän osaston hoidettavaksi, mut teethän asiasta tiketin?

Laugh, love & all that jazz!

Aspa-Andre, Service Desk.

6 tykkäystä