Inderes kafferum (Del 10)

Torsk kan tydligen tillagas på helt nya sätt som gubbarna inte längre förstår:

23 gillningar

Markku från Polen tog Voxturisternas pengar. Nu pumpar någon Markku från Israel Intellego. Senare kan även Markku Jalkanen ansluta sig till gruppen.

Nomen est omen

22 gillningar

Hej. Jag skrev ett blogginlägg om den där Leveraged S&P500 ETF:en. Nu till baren, trevlig helg. https://rahatojennukseen.com/perjantai-esittelyssa-etf-steroideissa/

4 gillningar

Har forummedlemmar erfarenhet av besvärliga underordnade/teammedlemmar på jobbet, som ständigt verkar ha ett behov av att ifrågasätta beslut och försöka hitta fel i vad cheferna gör (och sedan försöka informera högre chefer om felen).

I princip finns det ingen anledning att säga upp eller varna, men situationen är verkligen inte hållbar.

Det börjar kännas som att -20 % börskorrigeringar är små, när ett beslut från en spelutvecklare raserar en skinmarknad värd 6 miljarder till 3 miljarder på en dag. Marknaden kan kollapsa ännu mer nästa vecka, när det veckolånga handelsförbudet upphör för dessa printade knivar/handskar. Hårda öden för många skin-samlare/investerare. Den situationen kommer

4 gillningar

Hej. Jag är ingen chef, men jag tror att om det finns några fler anställda

2 gillningar

Apple gick om Microsoft :slight_smile:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1981787935155384689

6 gillningar

Jag har själv varit delägare i företaget som Jalkanen startade i bara drygt ett år, så jag har inte satt mig in mycket i det förflutna och därför kan eller vill jag inte ens ta ställning till vad Markku har gjort.

I framtiden, när vi får ett cancerläkemedel från Bex, som nu verkar fungera mycket bra, så går ju inte pengarna helt förlorade ur ett samhällsperspektiv.

Överraskande att du kommenterar här i kafferummet. På Faron-tråden har du inte varit särskilt björnaktig på sistone.

3 gillningar

Avkastning som avkastning och utdelning är investerarens lön :smiling_face_with_sunglasses:

https://x.com/patientinvestt/status/1981695406422753368

4 gillningar

Utan att känna till detta enskilda fall, på en allmän nivå hjälper öppenhet i organisationen mycket för att undvika sådana situationer – när alla ser vad var och en gör och kommunicerar och på vilket sätt det är motiverat, finns det mindre osäker mark där oenighet, skvaller etc. kan växa. Om organisationen till exempel är strikt hierarkisk där varje meddelande går via “viskleken”, är risken för problem stor.

Visst uppstår ibland besvärliga situationer ändå, och då kan man beroende på situationen ta upp saken direkt med personen själv eller kanske be om råd från sin egen chef eller (om det finns en sådan) en mentor. Då måste man förstås ha precisa exempel på beteendet att hänvisa till. När man talar om svåra saker kan man beroende på situationen mildra budskapet genom att till exempel börja med “jag känner att”.

9 gillningar

Åh, vad härligt, det var så kul att du kunde komma! I publiken fanns alltså åtminstone ett par bekanta från forumet och min mamma :slight_smile: Detta var ett fint avslut på ett bra projekt.

21 gillningar

Tack för rådet. Personen har diskuterats med vid flera tillfällen, även av en HR-person, på grund av olämpligt beteende som ibland har förekommit. Jag har redan funderat på att sluta med mina chefsbefattningar så fort jag får ett jobb som är nästan lika välbetalt. Jag har varit chef tidigare i min karriär, då det inte fanns några svårigheter. Först den senaste anställningen har varit en pina.

Jag har haft en känsla av att det handlar om någon slags oändlig maktkamp. Personen kan visst bete sig och kan ta upp s.k. fel vid lämpliga tillfällen eller rapporterar dem medvetet till systemen. Felen är alltid någon form av efterklokhet, med vilka det är trevligt att samla extrapoäng.

Människor verkar generellt sett inte ha tillräcklig förståelse för att det i dagens arbetsliv hamnar så mycket på chefens bord att något oundvikligen blir försenat eller att ett felaktigt val kan göras någonstans (ofta på grund av bristfällig information).

11 gillningar

Vad är enligt dig den rätta metoden att rapportera chefens misstag eller brister, om man inte får rapportera till företagets system eller eskalera till chefens chef? Om chefens bord är så fullt att hen inte klarar av arbetet med heder, då behöver man anställa fler personer eller delegera arbete mer aktivt. Uppmuntra man inte för övrigt i dagens arbetsliv just teamet till regelbunden retrospektiv, där man öppet går igenom misstag och misslyckanden och sedan funderar på hur man kan undvika dem i framtiden? I många företag görs detta varannan vecka.

Jag har själv ibland behövt tipsa chefens chef om att chefen inte har tillräckligt med tid för att klara av arbetet, och att hen borde göra något åt saken, eftersom det redan påverkar mitt eget arbete. Jag tycker inte att det är något konstigt med det; det är helt normalt arbetsorganisatoriskt samtal. Som underordnad accepterar jag åtminstone inga ursäkter från chefen som “det hinner inte för det är för mycket jobb” eller “kan inte fatta rätt beslut på grund av bristfällig information”, och jag kan inte heller själv säga så till nästa nivå utan att förlora all trovärdighet. Gör nu bara jobbet i tid i fortsättningen och skaffa den saknade informationen, så blir det lättare för de underordnade också.

7 gillningar

Baserat på Finlands aktiekalender verkar nästa vecka innehålla mer än bara torsk-torsdag.

Det finns bland annat Mammonamåndag för Kemiras ägare, Branschdiversifierarens tisdag, Kankkulan kaivoon-onsdag för dem som investerat i fallande knivar, och baserat på företagsnamnen, med undantag för några få bolag, en regelrätt skit-fredag, innan vilken även de få bra bolagen hinner negera :grin:

3 gillningar

Det är ganska lätt att ha en chefsposition eller annan beslutsfattande position där inga misstag görs. Jag har åtminstone inte råkat ut för sådana positioner. Än mindre sådana där det skulle finnas så många resurser i förhållande till arbetsmängden att man skulle ha tid att sköta alla arbetsuppgifter så bra som man vill eller överhuvudtaget bra. Visst har Eisenhower-matrisen för beslutsfattande och den vänstra handen för mindre

16 gillningar

Misstag är en vanlig del av (arbets)livet, så det är onödigt att skämmas eller vara rädd för dem, även om det är en mycket vanlig reaktion även bland chefer. Om du säger att “du gjorde enligt min mening ett stort misstag här”, så uppfattas det som en personlig förolämpning, och inte som en öppen inbjudan till diskussion om att ändra arbetssätt. Denna ohälsosamma perfektionism dödar all möjlighet till utveckling och öppen diskussion i teamet i en agil anda. De bästa teamen kan aktivt och regelbundet identifiera när saker görs rätt och när de görs fel.

Även på forum ser man ofta reaktionen att när ett inlägg rapporteras, så är det en personlig domedag och den som rapporterar talas om som om han hade skjutit den rapporterades hund. Ledarskap handlar i första hand om att ta ansvar, och om man inte kan acceptera och hantera sina egna misstag och ta ansvar för dem, så är man helt enkelt en dålig ledare. Det kommer naturligtvis alltid att finnas ett visst mått av klagomål från underordnade oavsett hur man gör saker, men i ett land som Finland är chefer inte några adelsmän som man behöver buga för eller vara försiktig med sina ord inför. Man måste bara acceptera att även en underordnad kan ha något smart att säga om sina egna arbetssätt.

Även om 100 % av kapaciteten används varje dag (inte rekommenderat), så betyder det ändå inte att arbetsuppgifterna regelbundet ska bli försenade. Uppgifter måste ständigt ompririteras och omplaneras allt eftersom de kommer in, men om arbetet efter omplaneringen ändå överskrider de nya tidsfristerna så att de blir försenade, då är det dags att titta sig i spegeln igen och söka förändring i arbetssättet. Allt annat är ansvarsflykt.

10 gillningar

Ja, jag har också min dag :smiley:

Tyvärr har knivarna fortsatt att falla den här veckan :sob:

1 gillning

Enligt tweeten nedan har arbetslösheten i USA ökat mest inom sektorer där AI:s inverkan är minst.

Även inom AI-känsliga sektorer finns en ökning, men bara något mindre. Hittills bromsar AI, enligt tweeten, arbetsmarknaden, men är inte huvudorsaken till svagheten.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1981485070855684328

2 gillningar

När bandbredden tar slut brukar folk glömma att man först kan delegera till underordnade, eller om underordnade sak

2 gillningar

Roligt den nedre tweetens rubrik: “AI förklarar inte hela arbetslöshetstillväxten”

En sådan amatör skulle säga om de där kurvorna att AI inte förklarar någonting alls än så länge. Men det är ju känt att historien inte är en garanti för framtiden…

1 gillning