Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kan det inte vara så att nu har de företag avslöjats vars framgång under coronaåren inte baserades på egen utmärkt prestation, utan mer på en idealisk marknadssituation skapad av omständigheterna.

Det värsta är nog att ledningen i många företag verkligen tro

8 gillningar

Jag bytte till Linux Mint på tisdagen. Det är en del att lära sig och det verkar finnas lite att justera.

Idag saknade jag Windows för första gången, när min dator ansluten till en 4k-TV oväntat öppnades i 1 024 × 768 upplösning, och det fanns inga andra stödda upplösningar i skärminställningarna. Inte heller Edges Copilot-knapp fungerar av någon anledning. Jag borde nog byta webbläsare igen.

Edit. Det var ganska svårt att välja distro.

4 gillningar

Jag vet naturligtvis inte vad du lär dig. Men det lönar sig att lära sig att sluta stirra på bara rekommendationer och riktkurser, och istället fokusera på motiveringarna

29 gillningar

Jag var tvungen att påpeka att Steam har funnits för Linux sedan 2013!

Om man tänker på Proton så har det verkligen varit ett mirakel. Nuförtiden sker nästan allt mitt spelande på Steam Deck från sängen eller soffan. Jag har inte stött på många spel som inte fungerar åtminstone bra. Fast jag spelar inte riktigt några AAA-multiplayer-spel.

6 gillningar

10 inlägg slogs samman till tråden: Modellportföljer som inspiration för investeringar

Jag hittar det inte längre någonstans, men höjde OP igår riktkursen till 60 euro? För Qt Group alltså.

Tack!

1 gillning

Som svar till Denny, Ja: KÖP, riktkurs 60,00 euro (52,00): Vår riktkurs stiger till 60 euro, eftersom vi rullar fram riktkursbestämningen till 2027 års prognoser och I.A.R Systems är inkluderat i siffrorna

3 gillningar

OMXH25 -1,80% DAX -2,20%. Vad är det som har dragit ner börserna nu? QT:s negativa besked? :grinning_face_with_smiling_eyes:

(Inte ens AI kunde säga vad som kunde vara orsaken)

I USA bankrädsla igen, kanske det bara sprider sig över havet till oss också?

7 gillningar

Qt-gruppen är numera en stor besvikelse. Jag har helt tappat förtroendet. Ledningen samlar in pengar under kursuppgången och lovar sedan kroniskt för mycket. Som tur var var det ingen stor position, men i framtiden kommer det inte att finnas någon position alls :slight_smile:

Jag skulle byta till Linux Mint, men när MS böjde sig för det mäktiga Europa och gav ett års gratis förlängning, så kör vi åtminstone ett tag till med Win 10 (men alltså max 10/2026). Det kräver förstås att man loggar in på ett Microsoft-konto var 60:e dag.

Linux har dock använts i cirka 10 år på en lite äldre dator.

1 gillning

[quote=“T_sijoittaja, post:7942, topic:59288”]
Jag skulle byta till Linux Mint, men när MS böjde sig för det mäktiga Europa och gav ett års gratis förlängning, så nu kör vi Win 10 ett tag till (men max till 10/2026). Det kräver förstås att man loggar in på Microsoft

4 gillningar

En planerad funktion med ett Microsoft-konto är att när världen äntligen har övertalats tillräckligt mycket för att använda det, kommer en månadsavgift för användningen av din dator att börja löpa, naturligtvis förklädd som användning av Microsofts onlinetjänster. Office 365 är egentligen redan detta, liksom betalda Copilot-prenumerationer och på spelsidan XBox Game Pass. Anledningen till att kontot påtvingas är att utan det kontot kan de inte få dig som en kund som betalar månadsavgifter…

Å andra sidan kan Microsoft inte dra undan mattan för företagskunder som fortfarande använder sina egna domänservrar, och det är fortfarande år av arbete kvar för att övertyga företag att koppla inloggningen till maskinerna till Entra ID-systemet, det vill säga ett system som ligger på Microsofts moln och som i praktiken motsvarar ett Microsoft-konto, men som ändå är under företagens kontroll. Själva operativsystemet kan tekniskt sett inte till 100% kräva online-inloggning innan den sidan har övergått till 100% online-konton, men mindre förvånande stramar Microsoft åt greppet när det gäller hemanvändare. Åtminstone tills det sker en betydande rörelse i antalet Linux / Windows-användare och de anser att hela operativsystemets marknadsandel är hotad. Ett intressant problemområde att följa. För 10 år sedan var det enligt mig helt fantasifullt att ersätta Windows, men utvecklingen av Linux och den allt bättre kompatibiliteten hos Proton/Wine-lösningar för att köra Windows-program på Linux har avsevärt förändrat situationen. Och om hemanvändningen övergår till Linux (eller Mac), skapar det tryck i företagsvärlden att stödja dessa plattformar om anställda är vana vid att använda dem, vilket sedan kan slå tillbaka mot Microsoft med fördröjning när Windows plötsligt inte längre dominerar operativsystemen.

Detta ”ett år extra livsuppehållande åtgärder för Win10-datorer om du loggar in på ett Microsoft-konto” är enligt mig ett genialiskt sätt att koka grodan på hemanvändarsidan. I USA satte de visserligen ett pris på detta, men i EU protesterade konsumentskyddsmyndigheterna och Microsoft måste nu erbjuda detta kostnadsfritt.

Roligt nog är detta i praktiken kostnadsfritt för Microsoft, eftersom de på grund av Windows 10 LTSC (Long Term Servicing Channel) och IoT (Internet of Things)-versionerna måste upprätthålla säkerhetsuppdateringar för Windows 10… fram till 2032! Det vill säga, uppdateringarna görs visst, men de vill bara inte distribuera dem till hemanvändare och grundläggande företagskunder för att tvinga fram övergången till ett nyare operativsystem.

21 gillningar

Har det skett någon förändring i Inderes informationspolicy @Sauli_Vilen, när vi i morgonrapporten fick läsa följande om Evlis resultatprognos: “Vi kommer exceptionellt att skriva en snabbkommentar om Evli på fredag och kommer inte att publicera en separat resultatuppdatering, eftersom vi kommer att publicera en omfattande analys i början av nästa vecka.”

Var inte åtminstone publiceringstidpunkterna för de omfattande rapporterna lite hemliga förr, eller åtminstone annonserades de inte på torg och gator, eller minns jag fel!?

5 gillningar

Här Linux sedan 2004!

Jag måste nog skryta, att jag har använt Linux sedan omkring ~1991-1992.

Jag kommer snart att installera Linux på min mammas dator, då hon också blir en Linux-användare. :old_woman: :penguin:

Min mamma har aldrig använt något annat, och har bara behövt hjälp eller råd ett fåtal gånger. De enda som har svårt att orientera sig till något nytt, är människor som har levt hela sina liv under Microsofts ok.

5 gillningar

Det beror väldigt mycket på vad man använder datorn till. Om all användning begränsas till några få programvaror som har Linux-versioner som fungerar OK, är det inga problem. Problem uppstår främst när man vill lägga till enheter till datorn (stöd för de allra senaste prylarna kan kräva justeringar) eller vill använda programvara – oftast kommersiell – som kanske inte har ersättningar eller som inte fungerar med Wine, eller vars anpassning till det kräver justeringar.

Men vanliga människors datoranvändning idag är nästan 100% att surfa på nätet, så… Linux fungerar alldeles utmärkt.

5 gillningar

Mint är fortfarande bland de bästa distributionerna när det gäller användbarhet och jag använder den fortfarande, men jag rekommenderar att prova Fedora 42. Jag gillade verkligen KDE Plasma-versionen och den används redan parallellt med Mint (länk nedan). Det känns som att Fedoras programvaruversioner och även kärnan är mer uppdaterade än Mint, alltså uppdateras snabbare.

För första gången använde jag Linux redan före mitten av 90-talet; Slackware och senare Red Hat. Världen har förändrats sedan dess. Linux är numera enkelt och snabbt att installera eller prova (från ett USB-minne eller som en virtuell maskin). Om man redan har lite mer IT-kunskap, lönar det sig att prova Proxmox(linux)-virtualiseringsplattformen, med vilken man kan utnyttja maskinens hårdvaruresurser nästan fullt ut i virtuella maskiner, t.ex. grafikkortet i Windows-spel.

Prova gärna. De ”gamla” Windows 10-datorerna är i de flesta fall fortfarande mycket gångbara. Resultatet är garanterat säkrare än Windows. Efter installationen kan man numera enkelt få hjälp även från Chatgpt, om man bara kan förklara vad man vill.

Linus Torvalds är en levande legend. Made in Finland. En bugning.

10 gillningar

Som en som fokuserar på finska småbolags-/tillväxtinvesteringar är jag “lite” orolig just nu.

Å ena sidan är sentimentet surt, men det är även omsättnings-/resultatutvecklingen. På andra håll drar man ränta på ränta samtidigt som många finska småföretag ligger på ATL (all-time low) eller 4-5-åriga bottnar. Vad händer då om/när festen tar slut på andra sidan dammen?

16 gillningar

Köp mer :thinking:

Eller så stänger vi portföljen och går och fiskar, springer eller åker ut i rymden :camel::skis::ferry:

4 gillningar

14 gillningar