Inderes tillväxtprognos stämmer fortfarande väl överens med den nya vägledningen. När det gäller lönsamheten är det en dystrare historia
Vägledningen är EBITA-% 20-30, medan Inderes prognoser ligger på 30,3. Om lönsamheten hamnar i den övre delen, då är det jippie. Om den hamnar i den nedre delen, då underskrids analytikerns resultatförväntningar med en tredjedel.
Med all kärlek, i Ruoholahti börjar det så smått bli dags för lite självrannsakan. Åtminstone för mig, när jag läser analyser av alltför många företag, får jag känslan att man kan kasta dessa prognoser i sjön, då de genomsyras av en skriande optimism. Den här postade resultatprognosgrafen för Qt var ett utmärkt exempel på detta.
Juha har talat på många olika ställen om hur han inte är orolig, även om modellportföljens resultat är dåliga, om processerna i sig är i ordning. Samma tanke gäller naturligtvis också Inderes analys, på grundval av vilken modellportföljen gör sina investeringar. Attityden är enligt min mening helt korrekt, så länge man på något sätt kan verifiera att processerna verkligen är i ordning.
Inom sport talar man till exempel om målförväntan. Ofta finns det situationer där ett lag kämpar, men mer avancerad statistik visar att spelet är i ordning. När säsongen fortskrider börjar resultaten nästan alltid motsvara förväntningsvärdena.
Har Inderes lidit av otur i tre år, eller är det trots allt något ruttet med processerna?
Fyra punkter från i morse som inte stämmer överens:
- Qt sänker sin vägledning för resten av året
- Kursen sjunker med över 16 % och aktien ligger på ca 40 euro
- Analytikerns riktkurs för aktien är 72 euro och rekommendationen är Köp
- Analytikerns kommentar till resultatet är: ”Resultatvarningen var i sig ingen överraskning för oss, då vi efter Q2-rapporten hade ansett den tidigare vägledningen vara optimistisk och våra prognoser för omsättningstillväxten låg redan under den.”
Visst luktar det lite överraskning om den negativa nyheten reds på en Köp-rekommendation och en riktkurs som är nästan dubbelt så hög som nuvarande kurs.
Och innan någon tolkar det som att det bara är en privat investerare som mår dåligt igen när det gick snett, så säger jag att jag inte äger en enda aktie i Qt Group.
Edit: Som en sista lättsam kommentar lägger vi till denna legendariska presskonferens med Pasi Rautiainen. Det relaterar till ämnet och diskussionen om kravnivån ![]()