Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Käytännössä lähes aina noin. Mutta voi olla myös että kohteen arvo laskee nopeammin kuin maksat lainaa (syitä voi olla vaikka kuinka paljon, siis muitakin kuin suhdanne) jolloin kun kämpästä pitääkin päästä äkkiä eroon (avioero, työpaikan vaihdos, ulkomaankomennus, tilanpuute, narsistinaapuri, laajat äkkinäiset korjaustarpeet…) niin et saakaan kaikkea maksamaasi rahaa takaisin myydessäsi.

Eli en sanoisi että väkisin jää jotain lapaseen, korkeintaan todennäköisesti .

5 tykkäystä

Onko foorumilla kaivureita käyttäviä, OIKEITA töitä tekeviä ihmisiä? :smiley: Tai alaa tuntevia henkilöitä.

Olen jo muutaman vuoden ajan seurannut ruotsalaista, raivostuttavan kannattavaa (miten ruotsalaiset osaavatkin!) kauhafirmaa.

Yhtiön kaivuualan muuttava innovaatio on yksinkertaisesti… joku härpäke (“tiltrotator”) mikä saa kauhan kääntymään. :smiley:

Katsokaa tätä kuvaa, missä kauhan päällä lukee pikkupräntillä “engcon”:

Ymmärrän, että kääntyvässä kauhassa on kaivuutyöhön valtavasti hyötyjä. Mutta en ymmärrä, miten tämä voi olla niin vallankumouksellista. Eikö tätä tosiaan ole keksitty aiemmin? :smiley:

Tämä omaan silmääni “vaatimattoman” tuntuinen innovaatio on kuitenkin saanut aikaan bisneksen, jonka sidottu pääoma tuottaa yli 40 %! Toisin sanoen, jokainen liiketoimintaan heitetty euro tuottaa 40 senttiä vuodessa. :smiley: Perusfirmoilla hyvä jos päästään 10 % lukemiin.

Osake on mörninyt heikossa rakennussyklissä, mutta ikioptimistiset ruotsalaiset kelluttavat sitä tälläkin hetkellä pörssissä yli miljardin euron markkina-arvolla vaikka yhtiön liikevaihto on… noin 170 MEUR. Keskiverto softafirmaa korkeimmat liikevaihtokertoimet siis.

Kysymyksiä asiantuntijoille:

a) Ovatko engconin tuotteet muuttaneet kaivuukokemuksenne?

b) Onko näillä tuotteilla kilpailua tai pidättekö tuotteita täysin uniikkeina, mitä ei voi kukaan muu osata valmistaa?

Kiitos. :smiley:

Ps. tällainen avautumisen sävyyn kirjoitettu viesti voisi toimia hieman eri tyylisenä ketjun avauksenakin jos täällä on yhtiön omistajia tai muitakin osakkeesta kiinnostuneita. :smiley:

Ps.ps. Avasin ketjun pienin lisäyksin.

74 tykkäystä

Naurahdin ääneen tästä viestistä! :smiley:

Skaala jolla viimeisen muutaman tunnin aikana olet osakkeita silmäillyt on varsin ihailtava. Nyt mennään laidasta laitaan. :joy:

5 tykkäystä

En ole konemies, mutta kaveri on urakoitsija. Tuo enkkoni on lisäosa kaivuupuomin ja kauhan väliin. Sillä pystytään pyörittämään ja kallistamaan sivusuunnassa kauhaa. Helpottaa kaivuuhommaa kovasti. Aivan ehdoton kun kaivetaan tarkasti, muotoillaan, tasoitetaan yms. Jossakin vaiheessa oli myös marttiinilla (tjsp) oma versio tuosta, mutta Enconilla taitaa olla hallitseva markkina-asema. Lisäksi tuossa lisäosassa on selkäpuolella hydraulinen tartuntapihti, jolla voi nostella ja siirrellä kaikenlaista.

16 tykkäystä

Ihan pimeetä puuhaa. Jenkkien hallinto osti firmasta siivun 2,17 per osake ja stonksi nousee sen jälkeen 380%.

36 tykkäystä

En ole varsinaisesti konemiehiä, mutta ymmärtääkseni vastaavia ”tilttejä” kaivinkoneisiin valmistaa muutama muukin yritys, kuten mm. Rototilt, SMP Parts ja Steelwrist sekä Marttiini Metal. Ei tuollaisia pääomantuottoja kauaa tehdä missään ilman kilpailua!:money_mouth_face:

En osaa tarkemmin kuitenkaan sanoa, millaisia eroja valmistajissa on. Eiköhän foorumilta joku oikea konemiäs vielä löydy, joka kertoo Vernerille kenen tiltti on paras😄

6 tykkäystä

Tämän kylän konekuskilta löytyy myös tuo kyseinen Engcon.

Ilmeisesti on hyvä kapistus, sillä jos ei enkkua löydy niin ei kuulemma kannata edes vehkeitä lyödä käymään, vaan hommat tehdään lapiolla.

3 tykkäystä

Kova arvostus. Toki kovia on luvutkin. Mutta oletko kuullut sellaisesta termistä kuin base rate?

8 tykkäystä

Järkyttävintä tässä on, että ainakin osa näistä mitä ilmeisimmin uskoo siihen mitä sanoo. Kun ajatusmaailma on tällä tasolla, mikään rationaalinen informaatio ei läpäise haavekuvaa.

Jotain hyvääkin silti. Viime vuosikymmenellä en tuntenut ketään jonka kanssa olisi voinut keskustella sijoitusasioista suomeksi vaan kävin kaikki tämän aihepiirin keskustelut englanniksi. Tällä vuosikymmenellä lasteni ikäiset ovat alkaneet puhua asiasta myös suomeksi, mikä on hyvä asia.

Uskontonsa vangit ovat menetetty ikäluokka, mutta kasvaahan rahapuheen ymmärrys sentään täällä lahden laskutaidottomammallakin puolella nuorten mukana.

3 tykkäystä

Alla on @Jukka_Lepikko ja @OsakeKeisari:n huomiot jättiyhtiöistä nimeltää Nvidia ja Nordea, jotka ovat ottaneet roolia kasvaessaan :smiling_face_with_sunglasses:

https://x.com/OsakeKeisari/status/1978506232823427082

12 tykkäystä

Illan pohdintoja; ”nolla korko” aikana asuntosijoittajat: ”ostin asunnon, maalasin seinät, uusi arvon arvio +40k”, lisää vakuusarvoa, uusi asunto.” Ei ole paljon näitä päivityksiä enää näkynyt, seinähuijaus?

5 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen Se osaakin yllättää uusilla sijoituskohteilla. Johan kuulostaa myllyltä!

giphy (13)

6 tykkäystä

Ymmärrän “viimeisessä paidassa ei ole taskuja” argumentin taloussivistymättömien Ylen kommentoijien joukossa, mutta ihmettelen sitä täällä?

Yleisellä tasolla kysyttäessä me kaikki tiedämme, että
lainaajan maksuvalmius alenee lainakoron verran ja
pääomatuloa ansaitsevan maksuvalmius kasvaa tuoton verran.

Jos olemme tästä yhtä mieltä, miten ihmeessä sijoittaminen ja eläminen voivat olla toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja? Sijoitustuotot ovat vapaasti allokoitavaa lisätuloa, jonka saa käyttää kuten parhaaksi näkee!

Kysyn päinvastoin milloin te muut aiotte kuolla? Nuori voi ehkä ajatella, että joku seitsemänkymppinen varmaan riittää, koska siihen on vielä vuosikymmeniä, mutta kokemusasiantuntijana voin kertoa, että mitä lähemmäs se päivä tulee, sitä ahdistavammalta tuntuisi määritellä oma viimeinen päivänsä jossa rahat loppuvat.

Jos viimeisenä aamuna olo tuntuukin pirteältä ja olisi kiva lähteä vaikka kalaan tai perhosuintitreeneihin, on ikävää jos rahat on loppu ja joutuu menemään Mersun sijasta bussilla. Loppuivatpa päivät milloin tahansa, jo ennalta hallitusti läheisille perinnöksi ohjautut varat eivät ole suurin ongelma.

Siksi minun ja Rouvan eläkesalkut on rakennettu ilman mitään viimeistä käyttöpäivää. Salkusta on viimeisten 30 vuoden aikana ostettu talo, tunturimökki, kolme uutta Volvoa, kolme melkein uutta ja muutama vähän vanhempi Mersu ja kuusi moottoripyörää sekä epälukuinen määrä lomamatkoja ja muita huveja lainaa kysymättä sekä sponsoroitu lasten opiskelut mahdollistaen heidän valmistumisensa velattomina. Emme olisi mitenkään pystyneet kustantamaan näitä hupeja palkallamme velkaantumatta.

Mitähän meillä jäi näkemättä siksi että ansaitsimme lisätuloa sijoittamalla emmekä maksaneet osaa palkastamme lainakorkoina?

Sijoitusharrastus ei ole poissa elämisestä, vaan sijoitustuotot ovat mielenkiintoisemman elämän mahdollistaja.

35 tykkäystä

Olet oikeassa! :slight_smile:

Ihmettelin muuten, että miksi tuo teksti oli suomeksi, jonka oli lainannut, mutta unohdin ihan tämän käännösominaisuuden. :smiley:

Joiden huippuautojen huippunopeuksia ei ole muutenkaan tosiaan testattu, mutta kyllä autonvalmistajan pitäis näyttää, että mitä auto kulkee :upside_down_face:. Jännä kyllä, miten BYD lähestyi uhmakkaasti viittäsataa! :smiley:

Toistan itseäni, mutta hienosti kiersi tuon legendaarisen radankin. :slight_smile:

Tässä on noita kierrosaikoja, jos haluaa vertailla. :slight_smile:

3 tykkäystä

No jaa, mulla puuttui salkusta Trump-suojaus :smiley: Maalis-huhtikuussa oli menoa ja meininkiä. Onneksi kuitenkin osinkovirta on päälähde näissä. Niissä ei vielä muutoksia :sweat_smile:

4 tykkäystä

Aloin itse sijoittamaan 31-vuotiaana 2007. Asuntolainasta jäi tonni käyttämättä niin heti 100% vivutuksella liikenteeseen :grin:
En tiennyt asiasta mitään, ostin vain muutamia lappuja. Lisäsin vain jos tuli enemmän rahaa eli lomarahoista ja veronpalautuksista. Ei minkäänlaista strategiaa tai tietoa mistään. Kahtelin vain kurssia. Veivasin niitä joka suuntaa. Oottelin kait, että jokin vaikka tuhatkertaistuisi.

Menin myös sijoittamaan op:n kalliiseen eläkerahastoon, kunnes pari vuotta myöhemmin ilmoittivat nostavansa ikää milloin voi nostaa rahaa sieltä, oisko ollut parilla vuodella :thinking:

Yritin lakkauttaa rahaston, mutta ilmoitus oli ettei käy ellen irtisanoudu töistä, eroa vaimosta tai kuole.
Lopetin rahan siirtämisen sinne. En ole edes enään muuten op:n asiakas, siellä se rahasto elää omaa elämää. Ehdin kerätä sinne n. 2 k.

Koronan aikaan sitten salkku n. tuplaantui. yhtäkkiä salkku olikin n. 7000 arvoinen ja ajattelin, että tätä voisi alkaa enemmänkin tutkimaan. Tyhjensin salkun ja tutkin tarkemmin mitä yhtiöitä sinne aloin laittamaan(tiedän, verot. Kertoo sen hetken ymmärryksestäni).

Aloitin myös indeksisijioittamisen. En ollut aikaisemmin tiennyt tälläisesta, ei edes pankissa neuvoneet, koska halusivat myydä kalliimman rahaston, tietämätöntä helppo koijata.
Nyt salkkuni on rahastoineen on 16 k arvoinen. En tiedä koko historian tuottoa. Suomi sijoittajana nollauksen jälkeen alkoi mörnintä ja vähän yli nollan ost:n tuotto(tällä hetkellä ytd 23%, pysyspä siinä) :grin:

Olisinpa tiennyt indeksirahastoista. Asunnon ostettua vaimo sairastui vakavasti ja joutui jäämään sairauseläkkeelle, nuorena eläkekertymiä ja työhistoriaa opiskelujen takia vielä paljoa ollut niin hänen eläkekkään ei kovin kummoinen ole(hän kävi välillä töissä kirjanpitofirmassa ja ikääntynyt omistaja oli alkanut keskuselemaan josko vaimoni haluaisi sen häneltä ostaa, elämämme voisi olla hyvin toisennäköistä nykyään. Hyvässä vai pahassa, sitähän ei tiedä).

Itse oli duunarina tehtaalla(olen edelleen) eli rahaa ei hirveästi käteen ole jäänyt ja suorien osakkeiden ostokulujen vuoksi pienillä summilla sitä ei kannata lähteä tekemään, indeksirahastoihin olisi pystynyt kerryttämään.
Ei se kuitenkaan harmita. Näin se vaan on nyt mennyt.

Elämäni on ollu kaikin puolin henkisesti hyvin haastavaa. Olen myös pitänyt itseni kiireisenä ettei vain olisi tarvinnut käsitellä asioita.

Olen “elänyt” niin kuin kuuluu sanoa, Tuohon sanapariin on mielestäni laitettu liikaa glamouria. Se eläminen ainakin omalla kohdallani paljon tyhmiä tekoja, alko on tullut myös hyvinkin tutuksi. Kai sitä voi tuurijuoppoudeksi kutsua, koska olen kuitenkin arjen saanut pyöritettyä.

Asioita olisi voinut jättää tekemättä, mutta kadunko mitään? En, koska sillä ei ole mitään väliä. Olen elämäni summa eikä historiaa voi muuttaa.

43-vuotiaan paloin sitten pahasti loppuun. Asiat tuli käsiteltäväksi. Ne lopulta tulee.
Menin työterveyteen, olin muutaman viikon saikulla ja sain lähetteen psykoterapiaan ja sain adhd dg:n siinä samalla.
Olin jo aloittanut itseni työstämisen aikaisemmin, olin myös saanut keskivaikea masennus dg:n 2008 toivuin siitä(epäilen koko dg:a).

Olen ollut ahdistunut elämäni aikana ehkä 80%. Nykyään ehkä 10%. Muutos on valtava.

Minulla ei ikinä ole ollut haaveita rikastumisesta, vauraudesta, vallasta tai elämästä yleensäkkään. En ole pystynyt näkemään tulevaisuuttani, on ollut kausia, että olen kyseenalaistanut koko elämisen ja toivonut kuolemaani.

Nyt odotan tulevaisuutta. En sijoita varallisuuden vuoksi, se tulee plussana jos on tullakseen. Onnistumisen tunne on se mitä sillä haen.
Olen opetellut ajattelemaan asioita tarpeen kautta, en halun(ollut muuten iso merkitys mieleen ja talouteen, kyllä se raha onneakin tuo):grin:
Iso määrä materiaa aiheuttaa vain ylimääräistä stressiä.

Uskon tasapainoon ja pyrin pitämään elämänin keskinkertaisena. En ole vielä siinä onnistunut. Enkä tiedä tulenko onnistumaankaan. En pysty olemaan paikallani ja se on asia minkä olen myös joutunut hyväksymään. En vain tuhlaa enään energiaan mihinkään haitalliseen vaan asioihin, mistä olen kiinnostunut ja saan nautintoa.
Ainoa pelkoni enään on etten ehdi oppia ja nähdä tarpeeksi. Maailma on täynnä mahtavia asioita :star_struck:

Lähti lapasesta. Tarkoitus oli vain osallistua keskusteluun miksi sijoittaa. Ajattelin vain vähän pohjustaa asiaa. En edes tiedä kuuluuko edes tänne :sweat_smile:

146 tykkäystä

Kyllä mä argumentoisin silti velanlyhentämisen olevan “säästämistä” vaikka arvo tippuisi. Kun oot nimen velkakirjaan vetäissyt niin siitä velasta tulee huolehtia riippumatta rahoitetun kohteen arvosta. Jos se kämppän vakuusarvo laskis nolliin niin pankki karhuaisi pienempää summaa.

Laskuharjoitukset jää lukialle.

7 tykkäystä

Yksi asia mitä ihmettelen tossa käärinliinassa ei ole taskuja keskustelussa on että ihmiset eivät enempää ajattele ylisukupolvista varallisuutta.

Vähän jos kärjistää ajatusta niin, jos saa jonkun miltsin vaikka elämän aikana kerättyä, ja siihen päälle mökit ja kämpät jne, ja elelee sillä kivasti eläkepäivät niin, sen sijaan että spräädäisi sen ravintoloihin, reissaamiseen ja uudella autolla ajamiseen yms niin istuttaisi myös seuraavaan sukupolveen ajatuksen että saat tämän pääoman haltuusi vuorollasi ja tehtävänä antaa seuraaville sukupolville vähän enemmän.

Vähän samalla mentaliteetillä kuin sukutilan pitäisi antaa seuraavalle polvelle aina vähän paremmassa kunnossa kuin missä sen sai omalle vahtivuorolleen.

25 tykkäystä

On noita näkynyt ainakin 20 vuotta sitten ainakin. Ehkä ruotsalaiset teettävät niitä halvalla? :slight_smile:

Tavallaan noin, mutta osakesijoittajana en osaa suoraan ajatella asiaa tolla tavalla :grinning_face_with_smiling_eyes: kysehän on seinistä eikä esimerkiksi Kamuxin, KH Groupin tai muun huippusuorittajan arvokkaista osuuksista.

Hyvä se on, että ainakin tuon lyhennyksen verran menee kuukausittain säästöön vaikka meneekin seiniin.

2 tykkäystä