Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Tähän konkreettisemmin vielä esimerkkinä, itse aikoinaan tein taulukkolaskennat Paradoxilla, dippatyön Word Perfectillä ja nettihauissa Altavista oli selkeä ykkönen. Puhelimena Nokia. Jos olisi satsannut rahansa noihin ei välttis olisi kauhean tyytyväinen lopputulokseen. Vasta jälkikäteen näemme, ketkä voittavat tässä tekoälymurroksessa.

Aasinsiltana voinee vielä sanoa, että sijoittajan kannalta muutos on pahasta. Kun joku ala on stabiilissa tilassa niin voittajayhtiöillä on helpompi kasvaa ja pitää asemansa, kun sitten tulee joku teknologinen murros voi olla, että se avaa kilpailijoille suuren mahdollisuuden hyökätä. Klassinen esimerkki tästä ovat kosketusnäytöt ja Nokian ylivertainen matkapuhelinbisnes.

21 tykkäystä

Vaikka se tekstiosuus on yleensä aika kärkäs, niin ne kuvaajat mitä @LeFevre tekee ovat hyviä. Ja with a power of HINDSIGHT niissä näkee sen kun ennusteisiin ruvetaan leipomaan hurjia odotuksia. Eihän ne loppuviimein kerro muuta kuin sen, että miten ennustaminen on ihan mahdoton homma.

@LeFevre, missä yhtiössä on vuosien 2022 - 2023 ennusteet osuneet parhaiten?

13 tykkäystä

Kun luen tämän

– Vierasperäisten kasvilajien, eläinten ja mikrobien tuonti epäystävällisistä maista meidän alueellemme on yksi biologisen sodankäynnin menetelmä valtiotamme vastaan, Medvedev jatkoi maalailuaan.

..niin tulkintani on, että Venäjä itse suunnittelee ja kenties jo toteuttaakin tällaisia toimia ns. epäystävällisiä maita vastaan. Venäjällähän on ollut tapana syyttää länttä teoista, joihin se itse syyllistyy.

11 tykkäystä

Hei missä kaikki dipin ostajat. Ostin ja myin ketjussa ei tapahdu mitään.

Trumpin ajoitus ei osunut Hesulin aikavyöhykkeelle. Me tarvitaan oma markkinoiden heiluttelija. Purra voisi ehdotella 100% tullia kaikelle tuontitavaralle. Saataisiin se kunnon pulkkamäki ja käteisniilot pääsisivät vihdoin purkamaan patoutuneen käteisen.

20 tykkäystä

Onkohan tämän vuoden parhaiten tuottanut strategia ollut ostaa kun Trump mölyää ja myydä kun markkina on unohtanut mölyt?

5 tykkäystä

Isoja nippuja tuolla Intellegon myyntipuolella.

Kiitos kutsusta.

Jos @Atte_Riikola tilaat putkiasennuksen putkiasentajalta ja putkiasentaja sanoo, että tule itse tekemään niin menetkö sinä ne putket sinne asentamaan? Jos putket vuotaa ja sanot sille, että nämä tarvitsisi korjata niin menetkö itse korjaamaan? Jos ne vuotaa vielä viidennen korjauksen jälkeen niin silloin on kyllä asentaja epäonnistunut - ei se asiakas.

Jos asiakas ostaa teiltä rahalla analyysiä niin kai se asiakas olettaa, että se analyytikko tekee sen analyysin ja seisoo analyysinsä takana - eikä oleta, että se asiakas sen paremmin tekisi.

17 tykkäystä

Mulla oli valmiiksi kirjoitettu viesti, jossa kerron myyneeni kaikki “juuri” ennen Trumpin twiittiä. Noh, markkina näyttää unohtaneen jo tuon, niin pääsenkin ilmoittaa kuinka juuri ennen perjantain sulkua ostin koko salkulla ultra bull turbo SP500 instrumenttia. :smiling_face_with_sunglasses:

Ai että, kyllä se vain aina osuu ja salkku tänään +47%. not

19 tykkäystä

Esimerkiksi QT ennusteiden kanssa on hyvin osuttu, kuten on QT ketjussa mainittukin.

13 tykkäystä

Putkien korjauksella ja osakesijoittamisella on aika vähän tekemistä toistensa kanssa. Toisessa asiakas voi odottaa, että samaan lopputulokseen päädytään joka kerta kun asiat tehdään prosessissa oikein. Sijoittamisessa satunnaisuus ja tuuri vaikuttavat myös lopputulemaan ja siten kukaan ei voi olla aina oikeassa. Jos sitä ei ymmärrä, niin en voi kyllä kenellekkään suositella suoria osakesijoituksia, etenkään kasvuyhtiöihin. Minä kyllä seison aina analyysieni takana ja vuosien saatossa kyllä useaan otteeseen ruotinut omia epäonnistumisia. Niistä pyritään aina oppimaan ja tekemään asiat jatkossa paremmin. Remedyn ja monen muunkin kasvufirman kanssa näkemykset meni ihan mukavasti ennen tätä nykyistä hesulin kurimusta 2022 eteenpäin. Nyt on viime vuosina ollut hyviä ja vähemmän hyviä näkemyksiä, mutta sellaista se sijoittaminen välillä on.

64 tykkäystä

Perjantaina jenkkilän avautuessa mietin, että nyt on ensimmäinen kerta, kun tekisi mieli myydä kuplaosakkeita riskinhallintamielessä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että oma pää on hyvin keskiverto ja fiiliksen mukaan menemällä todennäköisesti myisin aivan liian aikaisin - kuplien muodostuminen kun tunnetusti ottaa aikansa.

Jo muutaman tunnin päästä kurssihälytysten piipatessa pääsin kiroamaan aiempaa saamattomuuttani. Sunnuntaina Trumpin liennytyspostausten jälkeen seisoin kuitenkin taas voittajien joukossa. Kyllä elämä algoritmina ois paljon helpompaa.

8 tykkäystä

image

Eli juuri ennen closea maltillisella 90% vivulla vähän NQ longia. Toim.Huom, kyseessä valitettavasti emännän pieni pelisalkku eikä oma :sob: Mutta jospa se iloksi muuttuisi vielä illalla :+1:

25 tykkäystä

Tämä vertaus hieman ontuu. Koska analyytikko ennustaa tulevaisuutta ja tulevaa tuloskehitystä, niin ei sitä voi mihinkään putkiasennukseen verrata. Jos nyt haluaa putkiasennuksissa pysyä niin osuvampi vertaus varmaan olisi, että tilaat putkiasentajalta arvion siitä että koska nämä minun talon putket alkaa vuotamaan ja koska nämä pitää vaihtaa tai saneerata. Asentaja sitten tulee paikalle tarkistamaan putkien kunnon, valmistusmateriaalin, muut mahdolliset tiedot ja sen jälkeen antaa tälle jonkin arvion.

Tämähän on yleistä tietoa että tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta. Ei se sään ennustamisen osumatarkkuuskaan hyvä ole kun mennään useamman päivän päähän. Jonkun vakaan toimijan kuten Nordean ja Sampon tuloksen ennustaminen nyt on suhteellisen helppoa ja suoraviivaista (siksi puhutaankin että näiden tulos on hyvin ennustettavissa) mutta sykliset yhtiöt ja kasvuyhtiöt ovat käytännössä mahdottomia ennustaa. Remedyn tapauksessakin tulokseen vaikuttavien pelien myyntiin vaikuttaa niin monta tekijää (joista moneen ei ole hyvää näkyvyyttä) että tuohan on aivan mahdoton tehtävä ennustaa firman tulevaa tuloskehitystä tarkasti. Jos palataan tuohon putkiasennusesimerkkiin niin tämä on samaa luokkaa kun kysyisit putkiasentajalta että koska 50-luvulla rakennettuun rintamamiestaloon pitää vaihtaa putket, kun ei ole tiedossa mistä materiaalista putket on tehty, onko niitä ikinä saneerattu, jne. Ja sitten jälkikäteen valitat asentajalle kun ennuste ei osunutkaan kohdalleen ja putket alkavat vuotamaan eri aikaan kun mitä asentaja arvioi.

Nämä sinun tekemät kuvaajat tulosennusteista vs. toteumasta on hyvää sisältöä, ja antaa kyllä hyvää kuvaa siitä kuinka optimistisia nuo ennusteet tuppaa olemaan. Mutta valitettavasti kun nuo kuvaajat tuntuu tulevan aina pienen jälkiviisastelun ja vittuilun kera niin ei se varmaan analyytikoissakaan herätä kauheasti mielenkiintoa käydä hyvälaatuista vuoropuhelua aiheesta. Nytkin kun Atte kuitenkin tarjosi kädenojennusta siihen että on valmis keskustelemaan miten tuota ennustemallia voisi kehittää sinun mielestä niin vastauksena oli että ei ole sinun homma. No, helppohan se on anonyymina huudella nimimerkin takaa jälkiviisaana kun muiden omalla naamalla tekemät ennusteet ei osu kohdalleen.

65 tykkäystä

Tämä oli erittäin mielenkiintoinen, kiitos videosta! Samankaltaisen videon voisi tehdä Inderesin analyytikkojen päivästä? Kenties Tukholman-toimistolla.

9 tykkäystä

Kävin ullakolta kaivelemassa vanhat Pokemon korttini, kun oli Facebook algoritmiini alkanut tulemaan pitkän tauon jälkeen taas aiheeseen liittyvää materiaalia. Olin nuoruusvuosiltani säästänyt 14 kiiltävää eli “holo” korttia pieneen korttikansioon. Kunnot vaihtelivat huonosta hyvään. Tutkein nykyistä markkinaa tarkemmin muutaman päivän ja päätin laittaa kortit huutokauppaan keräilijöitten Suomalaiseen Facebook ryhmään. Lopputulos; yhteensä 956€ josta kallein yksittäinen kortti huudettiin hintaan 350€. Tämä kansio kenties ensimmäinen tenbäggerini? En muista mitä ensimmäiset korttipakat maksoivat markka-aikana.

Olen tyytyväinen lopputulokseen, ei mitään hajua kestääkö harrastus aikaa ja mitä olisin korteista saanut esim. 10v kuluttua. Olisinpa säästänyt enemmän kortteja. :smile:

47 tykkäystä

Helsingin IFK:ltä kaikkien aikojen tiedotustilaisuus. Tiedoteltiin vaikkei mitään ole tiedotettavana.

14 tykkäystä

Mulla olisi jossain säilössä kansiollinen (japanilaisia) kortteja myös, mutta niiden kunto on heikko. Pelattiin niillä 90-luvilla huoletta ilman suojia hiekkaisella terassilla.

Arvo olisi varmasti huomattavasti korkeampi mikäli olisi ollut yhtään mitään käsitystä korttien oikeasta käsittelytavasta. Toisaalta ei tuo hirveästi harmita. Hyvät pelit kaverien kanssa olivat silloin paljon arvokkaampia kuin potentiaalinen arvo vuosikymmenten päästä.

Varmaan olisi monikin asia aikamoisen arvokas, jos olisi säilyttänyt muoveissa leikkimisen/käyttämisen sijaan. Onneksi kuitenkin kerätty noista kokemukset arvonnousun sijaan.

Käytänhän nykyäänkin jotain vähintään parin sadan arvoista harvinaista muumimukia normaalina kahvikuppina. Esteettisesti kaunis ja mukavaa, että arjessa on edes jotain “luksusta”.

9 tykkäystä

Voiko HIFK:ta shortata jossain :grin: Vedonlyönti antaa lapsellisen kertoimen.

6 tykkäystä

Ei huonosti!
Mä kävin joku aika sitten tekemässä vähän samaa eli hain vanhempien luota ysärin aikaiset lätkä- ja futiskorttilaatikot. Tiesin kyllä jo etukäteen, että ei niiden joukossa mitään superhelmiä ole, mutta joistakin Gretzkyn korteista voi jotain hiluja saadakin. Itse olin jo korttiskenestä ulkona ysärin lopulla kun Pokemonit tuli kuvioihin, mutta pikkuveli ehti niitä hieman keräämään. Ja piiruntarkkana jätkänä säilöi ne aina mint-kunnossa muoveihin. Tästä on jo joitakin vuosia, kun pikkuveli niitä kävi porukoiden varastoista tonkimassa, mutta “niin joo, ne leikkikortit me taidettiin sillon yhtenä vuonna heittää varastoja siivotessa roskiin. Nuo urheilukortit jätettiin.” Pikkuveli muistaa tarkasti kokoelmansa ja varovaisestikin arvioiden siinä oli n. 30 000 €:n pokemonit tämän päivän hinnalla. Noh, aina on helppoa jälkiviisastella. Loin mä Bitcoin-lompakonkin pienellä alkusummalla joskus 2010 tietämillä kun työkaverini siihen patisti, mutta sekin läppäri on ollut elektroniikkakeräyksessä jo lähes yhtä kauan :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 tykkäystä

Siis nykyisellä työnantajalla? Koska kyllä jollain työnantajilla R&D managerit (ainakin kokeneet) voisivat saada enemmänkin.

Jos haluut nykyisellä nousta ylemmäksi niin joskus huomasin yllättävän ison eron vaan sillä, että ohjasin hissukseen pukeutumista siistimmäksi. Kuullostaa tyhmältä, mutta ainakin meillä se vaan johti siihen, että otettiin vakavammin.

Muuten sitten:

• Puhuu vähemmän (jos on tapana hölöttää niin älä, tee muistiinpanoja ja tiivistä, sitten sanot ääneen)
  • Mieti strategiaa, miksi päätökset on tehty, mitä kilpailijat tekee jne
  • Ajattele asiat investointeina, opettele business terminologiaa (jos et jo osaa)
  • Koita löytää joku joka on tasolla jolle haluat joka jaksaa sparrata sun kanssa. Kuuntele enemmän kuin puhut, yritä oppia millä abstraktiotasolla se ajattelee
  • Jne
16 tykkäystä