Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Han satt dock i bolagets styrelse i över två år. Det är väl det som avses här.

6 gillningar

:grinning_face_with_smiling_eyes: Pyysing :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nu om man verkligen tabbar sig ordentligt så kommer Akis bildspråk
att ersätta Svarte Petter :backhand_index_pointing_down:

image

Edit: Kommer det en ‘analytikerkommentar’ om detta VD-val? :folded_hands: Gärna idag när några ‘återställare’ har hunnit hällas i sig? :pleading_face:

16 gillningar

aki

31 gillningar

Skämt

Trump, Putin och Merz står vid havet. Putin: Våra ubåtar kan tillbringa 2 år under vattnet utan att dyka upp till ytan. Trump: Det är ingenting, våra fantastiska ubåtar kan tillbringa 10 vackra år under vattnet utan att dyka upp till ytan. Merz är tyst, ser besvärad ut.

Plötsligt hörs ett ENORMT plask från havet när en ubåt oväntat dyker upp från vattnet. Luckan öppnas och en man klättrar ut, ropande: “Heil Hitler, vi börjar få slut på bränsle”

En kedja av dessa:

https://x.com/davidfrum/status/1968694301799412210

20 gillningar

Modulight annonserar i ishockey och Inderes tydligen i boboll.

Absurt, ryssarna släpps in som ”neutrala” till nästa vinters OS.

12 gillningar

När man dagarna i ända bläddrar igenom investeringsrelaterade sidor, har jag lagt märke till att Nokia nu börjar intressera andra än oss småsparare. Jag ser det som ett ganska gott tecken. I min egen portfölj finns det en rimlig mängd i

6 gillningar

Kanske du borde överväga en “hybridstrategi”: Du öppnar ett andra VP-konto (värdepapperskonto) åt dig själv och sätter in månatliga besparingar i en global index-ETF (och dessutom bara en enda ETF) och sedan fortsätter du som nu med det andra kontot? :thinking:

På så sätt begränsar du riskerna, får mer diversifiering, kan fortsätta med dina egna “risky bets” och får åtminstone en del av portföljen att dra nytta av ränta på ränta-effekten (uppåt).

Du jämför sedan avkastningen över tid och anpassar ditt eget tänkande efter resultaten, vad som känns bättre på längre sikt. Åtminstone jag har haft en indexportfölj sammansatt 2006-2010 i “hold” (äger den fortfarande) och därefter styrde jag alla pengar till direkta investeringar. Resultaten från direkta investeringar har varit ganska bra, men med index får man med otroligt liten ansträngning ändå en bra riskjusterad avkastning på lång sikt.

Jag håller på att flytta fokus tillbaka till index, eftersom jag vill minska riskerna i min portfölj även om direkta investeringar alltid är så roliga(!).

Jag upplever själv att det att ha en “jämförelseportfölj” lär ut erfarenhetsmässigt ännu bättre än om du läser någon akademisk studie om fördelarna med indexering. En del av oss måste lära sig de mest fungerande sakerna i praktiken för egen del.

Bara en tanke, var och en av oss har sitt eget sätt att investera. :slight_smile:

Men kanske kan du en dag fungera som ett gott positivt exempel genom lärande? Med tiden kan det också hända att du hittar din egen investeringsstil även i direkta investeringar med positiv avkastningsförväntan. Live and learn.

Allt gott till dig även i form av investeringsavkastning. Du gör ett fantastiskt jobb på detta forum. :raising_hands:

18 gillningar

Javisst, med dessa specifika indexfonder och ETF:er får jag 98 procent säkert bättre avkastning. :slight_smile: Med lite tur skulle jag förstås kunna vinna, men chansen är verkligen liten. :smiling_face_with_sunglasses:

Jag hade dem för ett par år sedan. :slight_smile: Lite med den idén och efter det har många förstås föreslagit denna goda tanke. De senaste åren har jag förstås inte haft dem i dessa fonder. :slight_smile:

Bäst för avkastningen vore att lägga allt i dem, det kan man inte förneka. :rocket:

Tack detsamma till dig och tack för de goda tankarna + tack för berömmet!

Trevlig helg till er alla! :slight_smile:

13 gillningar

Bästa Verneri!

En före detta bumtsibum-investerare som jagade risk och levde på berättelseaktier. Portföljens volatilitet var hög och särskilt uppåt steg den i en fruktansvärd takt. Hela forumet och resten av Finland väntade med spänning på vilken sexig småbolagsaktie den mannen nu hade undersökt och tankat “balls-deep” i sin portfölj.

Vad hände? Jo, Hesuli gjorde sitt jobb och så småningom började den nästan helt finska investeraren söka hjälp utomlands. Nu är cirka 35% av portföljen från andra länder än Finland, och dessutom, 16% i ränte-/kontantinvesteringar? För en aktieplockare? Kukkuu Verphu, tööt tööt?

Hesuli har tydligt gjort sitt jobb, när även de tuffaste megastjärnorna inom aktieplockning har gett upp hemmamarknaden, packat sina väskor och gett sig av för att skjuta med hagelgevär på 14x ca 6% eller mindre andelar i dumma företag i sin portfölj (=mes). Portföljöversikten fylls inte längre av positivitet och framtidsmålningar, utan man nöjer sig med att berätta varför denna aktie förmodligen kommer att falla mindre än grannens aktier.

https://media.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExenR2ODNjZ3VkZ2k0bm0zd3FqMTh0cHZ2Y2oyNTFiOHJvYmFlanVvMiZlcD12MV9naWZzX3NlYXJjaCZjdD1n/3o7TKEP6YngkCKFofC/giphy.gif

Vart har vår Bullero tagit vägen? :frowning:

Texten kan ha innehållit sarkasm.

46 gillningar

Jag svarar här så att det inte hamnar i företagstråden.

Tack så mycket för delningen. Jag anser att Kauppalehti krävde ett svar.

4 gillningar

Jag tänker åtminstone inte delta i Postis erbjudande. Svårt att se hur man skulle kunna tjäna pengar på den affären.

6 gillningar

Visst tjänar man åtminstone lika mycket som den växande utdelningen :head_shaking_vertically: :thinking: Posti kommer säkert att ge investerarens lön årligen. Man kanske inte ska förvänta sig att få det på kontot i tid, men det kommer så småningom!

5 gillningar

Jag gick precis förbi vardagsrummet och frun hade pausat programmet. Jag vågade inte fråga vad det handlade om, men det gav starka arbetsvibbar till en pensionär :thinking:

20250919_220031

16 gillningar

Statens girighet torde garantera generösa utdelningar under de närmaste åren. Därför kan utdelningsinvesterare och andra holdare vara intresserade.

4 gillningar

En utskälld korvkiosk som tynar bort. Dessa postutdelningar intresserar inte.

3 gillningar

Utländska innehav av amerikanska statsobligationer steg i juli till nya rekordnivåer, det vill säga 9,16 biljoner dollar.

Japan, Storbritannien och euroområdet ökade sina innehav, men å andra sidan sjönk Kinas innehav till sina lägsta nivåer sedan 2008.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1969056630370169146
image
image

3 gillningar

Vad som troligen händer på bilden är en bättre formulerad fråga och svaret är inte heller kopplat till mystik på detta sätt.

Vilken data har vi i bilden? Svart har en öppningsformation. Vit har spelat draget e3. Vit kan ha andra drag men det finns ingen data om dem. Troligen är det alltså Van 't Kruijs öppning.

Screenshot_20250920_102548_Chrome

Från Wikipedia:

1.e3 är det elfte mest populära av vits inledande drag. I ChessGames.coms databas över Van 't Kruijs öppning har svart vunnit cirka 45 procent av partierna mot vits 35 procent.\[1\]

Draget kan dock inte kallas dåligt, eftersom 1.e3 inte skapar svagheter i vits ställning och ofta leder till ett omvänt franskt försvar när svart svarar 1…e5, varvid vit spelar med ett tempo i förväg. En annan vanlig transposition är till damgambit. Till exempel i fortsättningen 1…d5 2.d4 e6 3.c4.

Öppningen är inte populär bland toppspelare, men till exempel Pavel Blatny, Aron Nimzowitsch\[2\] och Bent Larsen\[3\] har använt den. Även Garri Kasparov spelade 1.e3 mot Fritz i syfte att få programmet att gå utanför sitt öppningsbibliotek.

27 gillningar

Kommentar i papperstidningen; “Vi får ett positivt exempel och en lyckad notering”, det vill säga detta kommer garanterat att bli en lyckad notering, man kommer in billigt och betalar en ganska stor utdelning på våren. Själv går jag antingen in för ett snabbt spel om ett sådant erbjuds, eller så håller jag den i portföljen max så länge att vårens utdelning har publicerats och är fullt inräknad i kursen.

Kassan har redan tömts till staten som extra utdelning (1/2025) i år och för detta har även lån tagits, och för en förväntad ganska stor utdelning nästa vår. För att stabilisera finansieringssituationen kommer det lite senare en nyemission med någon lämplig ursäkt som går hem väl hos investerarna, “Internationell expansion”, då tänker jag inte längre vara med och betala sluträkningen för Statens utplundring.

7 gillningar

Här är SalkunRakentajas artikel om utdelningsaristokraten Procter & Gamble. :slight_smile:

Stark varumärkesidentitet och innovativ produktutveckling hjälper till att sticka ut från konkurrenterna och möjliggör upprätthållande av premiumpriser samt konsumentlojalitet.

Dessutom utnyttjar företaget omfattande riskhantering, såsom valutasäkring och diversifiering av verksamheten, vilket hjälper företaget att bibehålla resultatstabilitet och lyckas även under ekonomiskt osäkra tider.

Företaget är mycket lönsamt. Dess avkastning på eget kapital var över 30 procent förra året.

Med nästa års konsensusprognos är företagets P/E-tal 23x, så marknaden prissätter företagets höga lönsamhet och starka utdelningsförmåga.

2 gillningar