Nu tycker jag faktiskt lite synd om @Juha_Kinnunen. Inderes-sponsrade Sotkamon Jymy spelar idag (dessutom med kniven mot strupen) bobollfinaler mot Manse på Hiukan stadion klockan 16, och innan dess ska Talenom-rapporten vara klar. Hoppas det inte kommer något negativt från DT eller liknande under eftermiddagen.
Din metafor är inte alls långt från sanningen.

Hallå i fikarummet! Jag har märkt att folk här ibland delar med sig av olika meningsfulla upplevelser, situationer och planer från sina liv, så jag delar med mig av en personligt stor sak här.
För fem år sedan bestämde jag mig för att när jag fyller 40 ska jag ta en längre paus från jobbet… och snart är det dags. Jag tar alltså ledigt från jobbet under november-december. Jag har jobbat 16 år i sträck utan att riktigt stanna upp en enda gång, så det kan göra gott för både mig själv och organisationen. Inte för att jag är utmattad, jag har gott om energi, utan enbart för att leva mitt eget liv.
Många (inklusive vår styrelse) har tyckt att två månader är för kort, men mitt eget tålamod räcker inte till längre… jag kommer säkert att uppnå en tillräcklig grad av uttråkning även under den tiden.
I min roll finns det aldrig en perfekt tidpunkt för något sådant här. Inom affärsverksamheten och branschen pågår det alltid det ena och det andra kritiska och intressanta, men jag måste lita på att saker och ting här i händerna på smarta människor kommer att utvecklas och hanteras. Det kan till och med vara så att många nya kontakter och insikter uppstår i organisationen när jag tillfälligt tas bort från ekvationen. Under våren gjordes ett ganska intensivt strategiarbete och strukturerna skärptes, vilket gör att jag vet att grunden är i gott skick. Och två månader är i slutändan en väldigt kort tid, även om det känns enormt i den här vardagliga prestationskontexten. Även om jag inte direkt känner igen mikromanagement eller att fastna i det förflutna hos mig själv, samlas det under 16 år en hel del gamla tankemönster i huvudet som är bra att filtrera bort, så att tankarna återigen fokuserar på det väsentliga och framtiden.
Som en semioffentlig person börjar man alltid fundera på vilka reaktioner eller spekulationer detta kommer att leda till, eftersom arbetskulturen inte alltid uppmuntrar till sådant “ingenting-görande utan några mål”. Det har gjorts två tidningsartiklar om att jag är en VD som inte jobbar alls under sommarsemestern. Mitt sätt att arbeta och leva har inte alltid passat in i den rådande, utifrån definierade VD-mallen. Men när jag har pratat om detta med många av mina mycket framgångsrika entreprenörkollegor/mentorer, har alla tyckt att det är en utmärkt idé baserat på sina egna erfarenheter.
Vad ska jag göra? I mitt liv har det funnits ganska många roadmaps, strategier, KPI-mätare, årsklockor och mål. Avsikten är att göra något motsatt, ett relativt mållöst strövande.
Inspirationen till detta kommer särskilt från Jules (Samuel L Jackson) i filmen Pulp Fiction:
“basically, I’m just gonna walk the Earth”
“you know like Caine in Kung Fu: walk from place to place, meet people, get into adventures”
Alltså promenader! I handen har jag åtminstone en enkelbiljett till Porto. Jag tänker först åka ensam i minst en vecka för att vandra en pilgrimsled. Inte egentligen något andligt, bara promenader och tid för egna tankar. Sedan tillbringar jag tid med min familj. I min tjänst är jag endast i beredskap, det vill säga jag stänger också forumet (mina kollegor svarar i Inderes-tråden). Och jag stänger börsen. Den största spänningen här är om den håller sig uppe utan daglig uppdatering. Nu återstår drygt en månad av intensivt arbete. Jag ska försöka göra mitt för att få igång IPO-kranarna och få börserna att blomstra ![]()

Ingen anledning till oro, eftersom det är fredag och nästa börsdag är först på måndag. Det finns gott om tid att fundera över Talenoms affärer innan dess - men helst inga negativa överraskningar inför helgen ![]()
Trevlig semester! Det gör också bara gott för organisationen att bygga antifragilitet genom att skapa sådana måttliga stresstester med nyckelpersoners frånvaro. För Saul verkade åtminstone en kort sabbatsperiod tydligt och synbart göra gott, så varför inte också för dig.
Vi får se om tidningsrubriken den här gången är “Styrelsen ville ha en längre paus från grundaren - VD:n svarade med en iskall kommentar” eller kanske “Seriell semesterfirares nya erövring - Blir pilgrim” ![]()
Låter som en bra plan, lycka till med avkopplingen. Nu brödrosten med till Portos stränder, bara för att du kan.
![]()
Kom ihåg att nyktra till lite innan du återvänder

Jag, projicera?
Trevlig semester!
Eller kanske " Drastiskt beslut från analyshusets styrelse - VD:n får gå"
Inför det kommande veckoslutet, inspiration till alla, med temat ‘från trasor till rikedomar’ ![]()

Åh fredag, vilken burk med maskar ni öppnade…
“Anarkist-VD:n meddelade en semester i södern – njuter av värmen i Porto”
“VD på tvångssemester - Citerade en yrkesmördare”
Fantastiska tankar! En semester är säkert välbehövlig.
Detta kanske inte är den bästa idén för den tidpunkten, men om du gillar att promenera rekommenderar jag varmt vandring. Du kommer till platser dit du normalt inte kan ta dig med bil, och du måste verkligen anstränga dig för att se och uppleva olika sevärdheter. Vardagens stress och buller lämnas bakom dig, och istället kommer lugnet att reflektera över viktiga saker. Eller att inte tänka på någonting alls. Oftast finns det ingen täckning på vildmarksvandringsställen (Sverige, Norge), så det är ingen idé att ens titta på telefonen, och du kan inte kolla börsen eller få meddelanden (jag rekommenderar dock en satellitkommunikationsenhet för nödsituationer). Samtidigt får du uppleva hur mycket du verkligen uppskattar rent vatten och vardagens bekvämligheter.
Även om vandring kan vara helt fruktansvärt när man går hungrig i kallt regn i dagar, så minns man dessa känslor och tillstånd i längden.
EDIT: Bilder från mina egna vandringar:

Jag har läst på forumet att ökad diversifiering inte bara minskar volatiliteten, utan också ökar avkastningen. Det vill säga, genom att lägga till den näst bästa korgen till din portfölj baserad på dina bästa idéer, får du bättre avkastning.
Men detta är endast möjligt om avkastningen från de tillagda “andra bästa” idéerna är bättre än de första, det vill säga, genom att sedan ta bort de bästa idéerna, förbättras avkastningen ytterligare.
Nåväl, nu har diversifieringen minskat igen, så det finns återigen en möjlighet till bättre avkastning genom att lägga till de tredje bästa i portföljen. Och igen ökar diversifieringen och avkastningen stiger, vilket betyder att de tredje bästa idéerna var ännu bättre än de näst bästa. Så vi dumpar de näst bästa för att de inte ska försämra avkastningen.
Om man fortsätter så här tillräckligt länge kommer de sämsta att ge helt fantastiska avkastningar
(och mäklarna tackar) Vad kan gå fel?
Han anser att det skulle vara naturligt att Posti betalar god utdelning. Så har det också varit hittills.
”Men om att betala stora utdelningar är företagets spjutspets, så hoppas jag att det inte är så. Jag hoppas att investerare inte köper Postis aktier bara på grund av utdelningen”, säger Puttonen.

“Till företagskulturen hörde KPI-mått och roadmaps – VD:n valde mållöst irrande”
Och visst har den redan första dagen titulerats folkaktie, eftersom målet är en växande utdelning. ![]()
Helsingforsbörsens Glamours senaste vändning i handlingen:
I nästa avsnitt ändras namnet på KH Group till CH Group. Jag kan inte vänta🤭
“Hej, Hägge här. Jag har en ny Kramer eldriven hjullastare på bakgården, så ska vi ta och kolla vad den har ätit och skaffa en sån till var och en av era arbetsplatser. Javisst, lånet ordnar sig med bra ränta, för jag har kontakter inom bankbranschen, ser du.”

Vilken förvandling från minister och styrelseproffs inom ankdammens finanssektor till chef för en förmedlingsfirma för arbetarnas maskiner ![]()
“*Skandalin
Inom skrivande är kärnan i “Kill your Darlings” att skilja på betydelsen av ens egna idéer för sig själv och för alla andra som läser orden objektivt. Att förstå skillnaden mellan subjektivt och objektivt är säkert en universellt användbar och värdefull förmåga att utveckla.
Den extra relevansen för en själv kan motivera att man lägger till det. Men då är målgruppen bara en själv. I fokus står just utmaningen av ens eget tänkande. För det extra kan ju ibland vara just det där något. Men allt kan inte vara det där något.