Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Wow, hvor dyrt! I Lidl koster Golden Sun langkornet ris 0.45€/kg. :cooked_rice: :money_bag:

21 Synes om

Ej, det har jeg ikke lagt mærke til :thinking:
image

15 Synes om

Angiveligt koger en Koskela fra Finland cykelkæder og ris i samme gryde - spiser ris og skider (voksede) kæder!

21 Synes om

God artikel af Jan Hurri. Emnet er den økonomiske skræmmekampagne og pessimisme, som beslutningstagere inden for økonomisk politik har ført i et par år, samt skyldiggørelse af borgerne og frugtesløs overtalelse.

7 Synes om

Den gennemsnitlige innovation i finanssektoren har gennem historien været baseret på, at risiko pakkes ind i nye indpakninger, og afkast får det til at se bedre ud. Jo mindre gennemsigtighed og regulering der er, jo bedre rammer. I skolen blev dette kaldt begrebet “financial engineering”. Historien ser ud til at gentage sig igen. Tak for den fremragende artikel @Alex_af_Heurlin1

45 Synes om

Man kan ikke finde på sådan noget

Her må der være en højere magt involveret :rofl:

image

George Zinn: Man falsely claimed he shot Kirk to distract from real gunman, police say

18 Synes om

Oplevet i år

Økonomisk told-atomkrig
Amerikansk exceptionalisme sluttede i to uger
AI-boblen kan ikke blive ved med at slippe af sted med det her
Lugten i maj forsvinder måske
Tredje verdenskrig startet mindst tre gange
Inflation raketter i første print, stol på mig, bror
8 recessioner
Tab af Feds uafhængighed virkelig skræmmende
September sæsonmæssigt svag

På dagsordenen i dag
Sell the news rentenedsættelse

33 Synes om

I Asien bruges intet andet, undtagen i de fattigste områder. Du får præcis den slags ris, du ønsker. Her er f.eks. 10 genveje til forskellige :slight_smile:

Zojirushi-I

5 Synes om

Nå, min egen kaffemaskine er tydeligvis en helt skrabet model. :expressionless_face:

1 Synes om

Risikoen var det værd! I skulle have set drengens ansigtsudtryk og tårer, da en SAAB-nøgle blev afsløret i pakken.

Han er 10 gange værre en SAAB-fanatiker end mig. Og har en vild bilfeber. Det motiverer ham til at tage strøjob og i det hele taget lære at håndtere penge.

Om SAAB’en er omsorg eller drilleri, er så en anden sag :grin:

(Og jeg plejer ikke bare at give en gave på 2000€. Dette var også en slags teknisk løsning. Jeg havde tre biler i mit navn. Denne blev til overs. Jeg nænnede ikke at sælge den til en fremmed, da der er lavet så store reparationer på den, bl.a. tandrem osv., så jeg ville ikke have fået mine egne penge tilbage.)

20250917_131242

128 Synes om

Mere senere

HX-Challenge-Saab-JAS39-Gripen-E-39-10-Pirkkala-kuva-pentti-perttula

32 Synes om

Forhåbentlig lægger han ikke mærke til, når han ringer med Stubb, at landekoden er +358… :face_with_crossed_out_eyes:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/351126e8-53e5-4ccf-9a58-e5657c7ea7ba

28 Synes om

Hej. Her er et nyt blogindlæg om copycat-investering: https://rahatojennukseen.com/copycat-sijoittaminen-scion-asset-managementin-tyyliin-kannattaako-matkia-isoja-nimia/

1 Synes om

Det er godt nok en rammende beskrivelse af det forgangne år. :rofl::rofl::rofl:

27 Synes om

God eftermiddag

Lad os så være præcise i vores udtalelser :backhand_index_pointing_down:

image

33 Synes om

“God eftermiddag”

image

11 Synes om

Han er en hetero-fyr med alle tre horn oprejst, så snart den gamle amerikanske herre siger de bestemte små ord. Stærk er charmen :person_in_suit_levitating:

2 Synes om

Over to millioner finner sparer og investerer, men der er stadig et stykke vej. En ny artikel fra Statistikcentralen (Tilastokeskus) fortæller, at antallet af ejere af investeringsfonde og børsnoterede aktier i Finland steg til over to millioner sidste år: https://stat.fi/julkaisu/cm1hec3qa5v7e07w078ysh762 . Antallet af ejere steg med 82.000 i løbet af året. Investering er mest almindeligt i aldersgruppen 35-44 år. Medianværdien af beholdningerne var omkring 6.000 euro ved årets udgang. Jeg sparer selv primært op i aktiefonde, hvoraf de fleste er passive aktieindeksfonde. Jeg kan godt lide denne model, fordi omkostningerne forbliver lave, og investeringerne automatisk spredes bredt på tværs af forskellige virksomheder og geografiske områder.

10 tips til at starte regelmæssig opsparing og investering:

1. Sæt et mål for, hvorfor du sparer op? Pension, bufferfond, din egen eller børnenes fremtid?

2. Start med et lille beløb, der passer dig, selv 50-100 €/md. er nok. Det vigtigste er at komme i gang. Øg det månedlige beløb, når din økonomi tillader det.

3. Vælg en omkostningseffektiv fond. Indeksfonde har ofte de laveste omkostninger.

4. Spred geografisk. F.eks. Nordamerika, Europa, Asien og emerging markets.

5. Automatiser opsparingen. Opret en fast månedlig overførsel til fonden i din netbank.

6. Hold fast i din plan, også i et faldende marked. Spar også op, når markederne svinger, og du køber aktier billigere.

7. Undgå unødvendige omkostninger. Vær forsigtig med fonde med høje administrationsgebyrer.

8. Følg med, men ikke for meget. Tjek porteføljen f.eks. 1-2 gange om året, ikke dagligt. Undgå konstant at stirre på kurserne, lad tiden gøre sit arbejde.

9. Fortæl dig selv tidshorisonten. Aktier er en langsigtet investering, efter min mening mindst 4-10 år. Invester langsigtet. Aktiemarkederne svinger på kort sigt, men giver afkast på lang sigt.

10. Studér grundlæggende principper, brug pålidelige kilder og sund fornuft. For eksempel tilbyder Finanssivalvonta (Fiva), Morningstar, Finlands Børsfond (Suomen Pörssisäätiö), Statistikcentralen (Tilastokeskus) og uafhængige finansmediekanaler som f.eks. Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, efter min mening, god og upartisk information. Brug dog sund kritik i investeringsrådgivning fra banker og kapitalforvaltningsselskaber, da de kan tilbyde fonde med høje løbende omkostninger, som ikke altid er til gavn for den nye investor.

Jeg vil især opfordre lavindkomsttagere og mindre velhavende til at begynde at spare op og investere. Netop for dem kan investering være til størst gavn, da den lange tidshorisont og rentes rente-effekten kan give den nødvendige hjælp til den personlige økonomi. Man kan starte med små beløb.

33 Synes om

Det er jeg uenig i. Det er lidt en smagssag. 1-2 gange om året :grimacing: Nej, lige præcis. Jeg kigger snesevis af gange hver dag. Og hvad så, hvis man får et kick ud af det. Og det tager ikke noget fra nogen. Og det påvirker ikke porteføljens afkast. Det er bare en indgroet vane og en hobby. En hyggelig hobby. En vanedannende en.

De andre instruktioner var velkendte og kloge. Jeg har talt med mange bekendte om disse ting. Nogle bliver begejstrede, andre gør ikke. Jeg presser ikke på, men jeg fortæller gerne om for eksempel 50€/måned indeksfonde, hvis nogen bare er interesseret. Og jeg fortæller, hvor irriteret jeg er over, at ingen fortalte mig om disse ting for årtier siden. Hvis jeg for eksempel havde lagt 20 mark om måneden til side, siden jeg var en lille pige, så ville jeg måske grine nu.

15 Synes om

God liste, men dette punkt 10 skal jeg lige uddybe lidt i forhold til bankerne. Mange banker markedsfører ivrigt deres dyre aktive fonde over for deres kunder i stedet for indeksfonde. Indekser nævnes ikke nødvendigvis, medmindre det er meget dybt inde på hjemmesiderne, hvor få finder hen.

Som eksempel findes der stadig i OP Maailma-fonden en aktiv fond, der tager stilling (omkostninger 1,6%), samt en passiv indeksfond (0,39%). Resultaterne taler for sig selv om, hvorvidt det kan betale sig at stole på porteføljeforvalternes aktieudvælgelse, men det forhindrer ikke banken i at tilbyde en malkeko til de uvidende.

Aktiv:

IMG_0079

Indeks:

IMG_0080

11 Synes om