Det kan vara så, men det kan också vara på ett annat sätt. Jag litar på byråkratins kraft. Om de verkliga, produktiva jobben upphör, så kommer byråkratin att växa i kvadrat.
Hände det inte så i Stanislaw Lems berättelse att det stora monstret inte kunde besegras med atomvapen eller något annat traditionellt medel. Trurl och Klapaucius var tvungna att ta till universums starkaste kraft. Byråkratin.
Jag funderar mycket på detta och delar med mig av några tankar hittills. AI kommer säkert att förändra världen, men jag skulle tills vidare tona ner de mest drastiska visionerna.
Utmärkt och roligt svar, som också stämmer väl överens med mina egna tankar.
Så vitt jag förstår innehåller redan nu olika stora organisationer, vare sig de är privata eller offentliga, mycket byråkrati och arbete som bokstavligen handlar om att skapa Powerpoints och torra e-postmeddelanden. Om detta grundläggande arbete inte förändras, kommer AI då inte bara att förvärra situationen när anställda med hjälp av agenter kan skapa presentationer och skicka e-postmeddelanden ännu snabbare? Och AI kommer i sin tur att sammanfatta e-postmeddelanden som andra har skapat med AI åt dem…
En annan sak. Jag skulle vilja prata om incitament och vem som har incitament att prata om AI på vilket sätt.
Stora teknikföretag investerar för närvarande cirka 400 miljarder dollar per år i AI-infrastruktur (datacenter). Utöver det kommer en rad andra aktörer.
Tänk en stund på ert eget beteende. Om ni har spenderat mycket pengar på en aktie, en bil, en partners smycke osv., hur lätt nedvärderar ni detta nya köp? Uppmuntrar de spenderade pengarna snarare till att dubbelt så hårt argumentera för att den nya bilen, som redan efter en vecka blivit tråkig, eller aktien, som visade sig vara sämre än förväntat, ändå är en bra investering? Människor plågas av psykologiskt tryck att vara konsekventa och att stå fast vid tidigare uttalanden. Och investeringar på 400 miljarder är ett ganska stort uttalande till förmån för AI:s revolutionerande natur.
Eller så lockade Zuckerberg AI-experter med löne paket på upp till 100 miljoner dollar till Meta. Om ni fick 100 miljoner dollar, skulle ni då prata om AI i en särskilt nedvärderande ton så länge Zucks matande hand är utsträckt? Jag skulle gissa att många gärna överdriver AI:s förmågor och utsikter en stund.
Med andra ord, just nu pumpas enorma mängder pengar in i AI. Det kommer säkert att förändra världen, det förändrar den redan! Men ganska många aktörer har också hundratals miljarder på spel för att rentav överdriva denna förändring, dess hastighet och oundviklighet. De har satsat så mycket på det!
De är tvungna att elda på förändringspanik, annars betalar kunderna inte för AI-botar.
Dessutom är det lätt att peka finger åt andras jobb och föreställa sig att de är lätta att automatisera. Visst är en del det, men oftast är den verkliga världen mycket mer komplex. I Helsingin Sanomat i våras sa någon expert att hela staten skulle kunna automatiseras med AI. Jag ser fram emot ett utrikesministerium, diplomater, en armé, ett riksdag och andra instanser som drivs av AI. För att inte tala om välfärdsområden etc., automatiserade sjuksköterskor och läkare etc.
Och i statistiken syns åtminstone än så länge ingen säker effekt av AI. WSJ hade nyligen en artikel om att det kan vara så att AI redan påverkar antalet rekryteringar av yngre utvecklare. Men detta kan också påverkas av att räntorna har stigit och den ekonomiska situationen har varit mer komplicerad sedan ChatGPT lanserades 2022. Eller för en stund sedan konstaterades i en stor översikt från MIT att endast några procent av företagen rapporterade att AI-investeringarna hade varit lönsamma! Vi är förstås fortfarande så tidigt i processen att man inte ska dra för stora slutsatser av det heller. Men ibland verkar megateknikföretagens tal och deras kundföretags vardag leva i olika rytmer när det gäller AI.
Hittills är bevisen för en verklig revolution och snabb massarbetslöshet alltså ganska magra.
Tillägg. Jag läser för närvarande Lombards AI-översikt och där har olika bevis och scenarier för AI:s inverkan lyfts fram. Ett positivt scenario för sysselsättningen är också möjligt och mycket realistiskt, nämligen att AI brett hjälper människor på olika kompetensnivåer i arbetet, vilket ökar deras produktivitet och höjer lönerna. Det vill säga, istället för massuppsägningar eller att människor omorienterar sig, ser vi hur utförare på alla nivåer förbättrar sin prestation.
Visst, om efter en lång sommarsemester någon frilansare, som Juurikki konstaterar, att fan, jag kom inte ihåg att skaffa uppdrag till nästa vinter, så finns det åtminstone en ny allmängiltig ursäkt för ens egen lathet och oförmåga: AI-n tog jobben.
Lägger du till ett öppet kontorslandskap, där varje plats, på grund av brist på mötesrum, håller sitt eget Teams-möte med Jabra-hörlurar på, så kommer vi nära livet för en vanlig akademisk företagskontorsslav. Samtidigt som du uppdaterar trafikljusen i projektledningsprogramvaran och sitter i ett dagligt informationsmöte och läser högt upp saker som du tidigare har skrivit in i tre olika agila verktyg, tittar du ut genom kontorsfönstret på arbetare som sliter med att öppna gatan i snöblandat regn för halva din lön och funderar på vem som egentligen har det sämre jobbet.
Även om något vore tekniskt möjligt, som till exempel distansarbete långt före coronan, så tar det lätt 20 eller 30 år för företag att införa tekniken. Ett företag är en samling människor med en egen verksamhetskultur i en hierarkisk struktur, och människor är långsamma att förändras. För närvarande är det snabbaste sättet att mångfaldiga effektiviteten i sitt eget kontorsarbete att helt enkelt koda sina egna AI-verktyg utan att berätta för någon, eftersom ingen utomstående ändå kommer att bygga dem för dina legacy-företagsprogram. Tyvärr kommer kollegor och chefer ändå att fortsätta orsaka problem, särskilt när alla snart tvingas tillbaka till kontoret där de inte kan gömma sig
Det här året har jag efter förstföddas födelse funderat mer än tidigare på min egen skärmtid, särskilt på kvällar och helger. På något sätt har jag insett att dessa stunder bara är en flyktig, kort period i livet och vill jag tillbringa en stor del av den gemensamma tiden med blicken fäst vid telefonen.
Jag tänker också tillbaka på stunder i livet då jag har kunnat vara som mest närvarande i nuet, utan att tankarna far hit och dit och handen söker sig till telefonen var och varannan stund. Det var ganska lätt att hitta en gemensam nämnare för dessa stunder: vandringar i vildmarken, där det inte finns någon täckning alls.
Så jag provade att simulera denna situation i sommar, eftersom vandringar nu är på is ett tag i familjevardagen. Istället tillbringade jag två veckor i sommar med telefonförbud, och det gjorde så gott! I början kändes det lite konstigt när jag förbjöd mig själv att använda några andra appar på telefonen förutom Spotify, Google Maps och traditionella samtal och sms för nödsituationer, men till slut gick veckorna väldigt lätt och var kanske de lyckligaste veckorna under hela det gångna året, förutom veckorna efter förstföddas födelse.
När semestern var slut exploderade skärmtiden dock igen. Eller exploderade i den mån det kan explodera i barnvardagen. För mig känns redan 2-3 timmar om dagen (jag räknar inte arbetstid här) som för mycket. Det är trots allt 12-18% av den vakna tiden med blicken fäst vid telefonen.
Idag på jobbet lyckades YouTubes algoritmer sedan lägga en snutt från InderesTV:s användare bland de rekommenderade videorna, vars rubrik och omslagsbild fångade min uppmärksamhet. Sparade länken och lovade mig själv att titta på videon på kvällen. Och nyss tittade jag på den. Faktiskt tre gånger, för så starkt resonerade den och satte ord på de tankar jag har brottats med länge. Låt oss därför dela den aktuella snutten här om även andra någon gång har funderat på sin egen telefonanvändning i dagens digitala era.
Detta är naturligtvis inte bra för forumets statistik om alla nu slutar att surfa på telefonen, men jag lägger ut det ändå. Och i slutändan är det viktigaste måttfullhet i allt, inte total avhållsamhet.
Jag utmanar detta, för skärmtiden i sig är ju inte problemet, utan konsumtionen av fel sorts innehåll. Om du läser böcker, bläddrar i Wikipedia och tittar på tekniska instruktionsvideor på YouTube, varför skulle det vara problematiskt att göra detta effektivt från en elektronisk enhet? Som barn fick man bläddra i fysiska faktaböcker, ordböcker, telefonkataloger och liknande primitiv teknologi, vilket slösade bort enormt mycket tid och jag är fortfarande lite bitter över alla timmar som förlorades med dessa och som aldrig kommer tillbaka.
Nu har vi uppfunnit världens finaste pryl, som erbjuder obegränsad tillgång till nästan allt innehåll som mänskligheten har producerat, så det är helt upp till användaren hur man utnyttjar denna otroliga och historiskt exceptionella möjlighet till nästan obegränsat lärande, diskussion och förverkligande av kreativitet. Om man använder denna enhet för att titta på timmar av kortformat hjärnröta om dagen, så är den ärliga lösningen inte att skylla på verktyget och göra sig av med det, utan att erkänna sitt eget beslut och ansvar för hur man använder verktyget och sedan medvetet bestämma sig för att agera annorlunda med det.
Visst, att bryta sina egna rutiner och ta bort de mest skadliga apparna är effektiva vägar för att ändra sitt beteende, så därför känns det säkert så bra att lägga undan telefonen helt ett tag och är en ganska fräsch upplevelse. Jag skulle dock utgå från att man istället för att minska skärmtiden i första hand bör satsa på skärmtidens kvalitet. Förvånansvärt snabbt lämnar telefonen handen och man börjar vilja spendera mer tid med andra sysslor, när enheten inte längre erbjuder hjärnan en omedelbar dopaminkick av intellektuell skräpmat.
Om du nu spenderar 2-3 timmar skärmtid med telefonen, så kan du genom att titta på videor på två dagar lära dig hur man bygger DeepSeek V3 AI från grunden. Fortsätter du i den takten i ett par månader, så får vi äntligen den där AI-analytikeragenten till Inderes
Videon fokuserade inte egentligen på att bekämpa dopaminberoendet som orsakas av beroendeframkallande sociala mediers “hjärnröta”, utan poängen var att man ibland måste ha tråkigt och inte göra någonting. Då går hjärnan in i “default mode network”-tillståndet, vilket hjälper oss att fundera över livets stora frågor och hitta mening med livet. Detta minskar i sin tur psykiska problem och ökar lyckan.
Får jag önska tre appar? Ge mig TikTok, Instagram och Temu!
Jag svarade på texten, inte på videon. Tråkighet och ledig tid är naturligtvis bra att ha ibland, men det är en annan diskussion än telefonberoende och minskning av skärmtid. När man scrollar på telefonen kan och bör man ibland ha tråkigt, och det leder till att man inte ens alltid känner för att titta på telefonen.
Det börjar för övrigt vara gammaldags tänkande att en yrkesman får lägre lön än en högutbildad.
De får dock typiskt sett betalt för övertid, kan arbeta via ett företag och ha vissa certifikat som tvingar “handviftarna” att anställa dem för att få jobbet gjort.
Nackdelen med dem är att när jobben minskar, minskar de som en pisksnärtseffekt från den änden.
Jag skulle själv kunna gilla det om arbetsbeskrivningen innehöll lite mer sport och friluftsliv, men jag skulle snabbt bli ångestfylld om det inte innebar ett ständigt behov av att lösa nya problem som uppstår.
Jag håller helt med om detta och mitt meddelande kan ha tolkats för ensidigt, som att all skärmtid skulle vara dåligt. Absolut inte. Rätt använd är telefonen en extremt användbar och effektiv enhet för många ändamål.
Det var precis det jag menade. Ofta känns det som att dagarna är så fulla av allt från morgon till kväll och dag efter dag, att det inte alltid finns tillräckligt med tid för att fundera över de stora frågorna och att ha tråkigt.
Jag går på föräldraledighet i början av november, så då är det ett bra tillfälle att utmana mig själv. Telefonen åt sidan och fokus på dottern, även om att upprepa samma lek eller läsa samma saga för miljonte gången kan börja bli tråkigt någon gång.
Finska Posten har för närvarande redan under en längre tid haft en begränsning att de inte levererar brevpost till USA, med motiveringen att de inte kan avtala om transporter på grund av importtullar som införts av Trump. Jag undrar bara hur andra europeiska länder klarar det. Till och med Åland kan leverera post till USA via Sverige. Jag kontrollerade situationen för posten i europeiska länder gällande USA och märkte att förutom Finland