Mielestäni houkuttelevin konepaja nyt on:
- Hiab
- Kalmar
- Konecranes
- Kone
- Valmet
- Wärtsilä
- Metso
Mielestäni houkuttelevin konepaja nyt on:
@Sijoittaja-alokas on vaivihkaa trollannut politiikkanurkkausta muuttamalla n-kirjaimen otsikossa kyrilliseksi п:ksi.
Politiikkapurkkaus?
Heitän jokerina Rauten, mutta en pidä sektoria tällä hetkellä mitenkään erityisen houkuttelevana. Suurin osa on ottanut etukenoa jo melkoisesti.
Rauten lisäksi myös ainakin Ponsse, Kesla ja Norrhydro uupuu vaihtoehdoista.
Minua ihmetyttää omien ostokeskustelun yhden totuuden vaihtoehdottomuus joka tähtää joko osinkojen tai omien oston kieltämiseen?
Itse näen kummallekin käyttöä ja arvostan yrityksiä jotka ensin kommunikoivat selvästi mitä aikovat tehdä ja sitten toteuttavat strategiaansa vuodesta toiseen.
Oma sovellukseni on yli 10 vuoden hankintameno-olettamalla myytävissä olevat passiiviset kasvurahastot ja niiden ulkopuolella Oksaharjulainen osinkosalkku varmistamassa ettei sisäfile ja El Cortez XO lopu pöydästä laskukaudellakaan, jolloin rahastoja ei kannata myydä. Omia osinkoja voin tehdä myymällä rahastoja silloin kun saa kohtuullisen hinnan.
Teliaa ei salkusta löydy suoraan, koska yrityksen osien myyminen ja osingon maksaminen kassasta ei ole kestävää. Osinkosalkun manageri näki sen jo ennen osingon laskua.
Sanoin “voit myydä”, en että on pakko. Tässäkin lopulta se on aina sijoittaja joka ottaa näkemystä onko osake halpa vai kallis, ja se on aina niin riippumatta maksetaanko osinkoa vai ostetaanko omia.
Jos et halua myydä kun kurssi on alhaalla, mutta on aivan pakko saada tuloja, niin olet ihan samassa tilanteessa silloinkin jos yritys keskeyttää väliaikaisesti osingonmaksun suojellakseen kassaansa. En itse ainakaan suostuisi tilanteeseen jossa ulkoistaisin kassanhallintani sijoituskohteelleni, enkä oikein usko että tämä on sinunkaan tilanteesi.
Jos taas tulot ovat kiva lisä, mutta ei oikeasti ole pakko, niin sittenhän et vain myy kun kurssi on alhaalla ja otat “osinkosi” joskus muulloin? En oikeasti edelleenkään ymmärrä miten kukaan muu voi tässä voittaa pidemmällä jänteellä kuin verottaja.
Tämä ei nyt oikein auennut mistä kyse ja kenelle tulee närää? Minä ainakin haluaisin vain ja ainostaan että yritys EI ota kantaa valuaatioon ja ostaa aina ylimääräisellä omiaan mahdollistaen myös tuulipuvulle valita juuri itselleen verotehokkaimman voitonpalautuksen.
Sori tuplapostaus, mutta halusin vastata tähänkin: tämä on minusta toinen asia jota en aivan ymmärrä. On oikein hyvä idea saada pitkällä pitoajalla hankintameno-olettama, mutta osingoista maksetaan kuitenkin (olettaen että ovat verollisia) aina vero koko summasta.. En siis taaskaan ymmärrä sitä, että jos haluaa tuloja, miten ne osingot ovat parempi vaihtoehto kuin myyntituotto? Tasan sama tulos niistä pitäisi tulla jos hankintahinta on nolla, mutta muuten myyminen pitäisi olla edullisempaa?
On mahdollista että en vain ymmärrä, joten jos siitä kyse, niin vääntäkää minulle laskelma ratakiskosta, kiitos ![]()
Tuli osinkokeskustelusta mieleeni että osingoilla on usein yhtiöiden selvästi kertoma track record vuosien tai jopa useiden vuosikymmenten ajalta (Yhdysvalloissa on yhtiöitä jotka ovat kasvattaneet tauotta osinkoaan joka vuosi jopa 70 vuoden ajan). Listaa ns. osinkokuninkaallisista: https://www.fool.com/investing/stock-market/types-of-stocks/dividend-stocks/dividend-kings/ Yleensä yhtiöillä on koko osinkohistoria myös omilla sijoittajasivuilla.
Omien ostojen (ja mitätöintien) historiasta ja vakaasta kasvusta/ennustettavuudesta on huomattavasti työläämpää löytää dataa. ![]()
Morjensta,
Luin aamulla kattavan artikkelin ”Särkyneiden unelmien työpaikka”, joka käsittelee suomalaisen ohjelmistoyhtiö Dream Brokerin toimintaa ja sen yrityskulttuuria → https://x.com/JuhaHaanpera/status/1965110800076734824
Artikkeli tuo esiin monia työntekijöiden kertomuksia pelolla johtamisesta, työyhteisön ongelmista ja johdon käytännöistä, jotka ovat vaikuttaneet niin henkilöstön hyvinvointiin kuin yhtiön maineeseen. En tunne yritystä enkä sen henkilöitä henkilökohtaisesti, joten en halua tuomita. Elina on tehnyt perusteellista journalismia ja haastatellut monipuolisesti eri osapuolia. Artikkeli sai minut pohtimaan työnantajabrändin ja yrityskulttuurin merkitystä liiketoiminnalle:
Brändiarvo asiakkaiden silmissä: Yritysten arvot ja sisäinen kulttuuri ovat yhä tärkeämpi osa asiakkaiden päätöksentekoa. Luottamusta rakentaa avoimuus ja hyvä henkilöstön kohtelu ja sen puute voi heikentää brändiä, erityisesti kun uutisointi on laajaa.
Rekrytoinnin haasteet: Kilpailu osaajista on kova, ja työnantajabrändi on merkittävä tekijä huippuosaajien houkuttelemisessa ja sitouttamisessa. Negatiivinen julkisuus voi tehdä rekrytoinnista entistä haastavampaa, kuten artikkelissa kerrotaan.
Yrityksen arvot ja niiden näkyvyys: On kiinnostavaa kysyä, kuinka paljon ohjelmistotoimittajan arvot näkyvät ulospäin asiakkaille ja sijoittajille. Pohdin vaikuttavatko ne ostopäätöksiin? Vai painavatko teknologia ja liiketoimintatulokset lopulta enemmän?
Johtamisen kehittäminen: Jokaisessa organisaatiossa on mahdollisuus oppia ja uudistua. Kun yrityksen haasteet tuodaan avoimesti esiin, ne voivat toimia myös sysäyksenä kulttuurin ja johtamisen kehittämiseen. Artikkeli oli pysäyttävä muistutus siitä, että yrityskulttuuri ei ole pelkkä sisäinen asia. Se vaikuttaa suoraan brändiin, liiketoimintaan ja kykyyn kasvaa.
Vähän sama homma kun huomauttaa hurjistuneelle vaimolle että hän on nyt epärationaalinen & ylireagoinut. Näin hän ymmärtää heti virheensä, ja rauhoittuu ![]()
Onko jotain osinkoja, jotka olisi kokonaan verollisia? Pörssiosingoista 15 prosenttia on verovapaata normaaleilla henkilösijoittajilla. Ja jos omistaa tarpeeksi, niin pörssiosingot saa täysin verovapaasti.
Anteeksi, my bad. Eli tosiaan vain 85% osuus, tuon olin jotenkin kokonaan unohtanut, eli raja menee hiukan eri kohdassa. Eipä ole tarvinnut juuri koskaan itse pohtia sitä, kun ei minulla niitä 10-baggereitä salkkuun ole eksynyt ja siksi myyntivoittoa on aina kovin pieni prosentti ![]()
Osinkokeskustelussa suomalaisten osakkeiden osalta on hyvä muistaa Esa Juntusen Viisas sijoittaja kirjan viisaus ”Suomalaiset ovat osinkosijoittajia, mutta suomalaiset yhtiöt eivät ole osinkosijoittajaystävällisiä”. Helsingin pörssissä ei ole ollut yhtään yhtiötä, joka olisi kasvattanut osinkoaan 20 vuotta putkeen. Omaa ajattelua ohjasi pitkään Seppo Saarion ajatus siitä, että paras yhtiö on sellainen, joka kasvattaa osinkoaan. Sijoituskokemuksen ja tiedon karttumisen myötä olen ymmärtänyt, että minulle voitonjaon tavalla ei ole mitään väliä oikeastaan. Olisi hienoa, jos suomalaiset yhtiöt keksisivät järkeviä investointikohteita, mutta Suomessa on huono yhtiö, jos osingot eivät ole 70-90 % tuloksesta.
Olisipa edes osa näistä Tukholman pienyhtiöiden “hyvistä keisseistä” riippumattoman analyysitehtaan seurannassa, jotta yksityissijoittajana ehtisin tutkimaan niitä enemmän iltaisin mm. laajojen raporttien avustuksella
@Mikael_Rautanen
Ikävä keskeyttää hyvä osinkokeskustelu, mutta tämä viesti sopii ehkä paremmin kahvihuoneeseen kuin hehkutusketjuun, satojen tuhansien salkkuihinkin kirjoittaakseen pitäisi pystyä puhumaan monikkomuodossa. Toisaalta osa tekstistä sopisi auto vaurastumisen jarruun (siirryin työsuhdeauton käyttöön ja myin oman autoni → tästä salkkuun pääomaa lähes 20t€) tai vedonlyöntiketjuun (voitin parin päivän sisällä Veikkauksen peleistä yhteensä n. 10t€, tästäkin lähes kaikki salkkuun).
Salkku puhkaisi nimittäin tänään uuden kymmenluvun Planetin 40% nousupäivän myötä. YTD oli vielä viime perjantain päätöksessä 98%, tänään salkku 5% plussalla eli on nyt yli tuplannut vuoden alusta. Käteistäkin n. 25% (pitänee varautua ensi vuonna maksettaviin mätkyihin). Tietysti nousumarkkinassa lähes kuka tahansa on hyvä sijoittaja, mutta luulen, että muutaman aika paljon laihemman vuoden jälkeen olen vihdoin löytänyt itselleni sopivan tyylin sijoittaa. Tältä foorumilta on löytynyt paljon hyviä näkemyksiä ja ideoita, joita olen soveltanut. Hyviä vinkkejä mm. pitää max 10 osaketta kerrallaan salkussa (enempää on vaikea seurata). Moni puhuu myös hajauttamisen puolesta. Itselläni taas on sen verran pienet pelimerkit, että todellisiin tuottoihin päästäkseen pitää hakea isoja riskejä ja ottaa vahvasti näkemystä.
Erona aiempaan, olen uskaltanut katkaista tappiot nopeasti, toisaalta taas punaisina päivinä istua käsien päällä (tai huonon hetken tullen poistua hetkeksi kyydistä vain palatakseni takaisin kun näkymät on parantuneet). Ja muistanut myös pitää pään kylmänä kun on ollut tilaisuus kotiutella voittoja. Aiemmin homma meni usein oikeastaan juuri päinvastoin: suurissa tappioissa roikuttiin kynsin ja hampain mukana, kun taas hyvät nousut tuli missattua turhan usein, kun ahneus iski enkä malttanut myydä kun oli jo hyvin voitolla.
Suurimmat voitot on tehty HIMSilla (kolmen vuoden pidolla n. 1100% tuotto ja veivaukset päälle), JOBYlla (120% tuotto), Planetilla (keskimäärin 170% tuotto) ja Ondasilla (joka viihtyi salkussa vain muutaman viikon, n. 120% tuotto). Salkun muita yhtiöitä olen toki seurannut jo vuosia, Ondas tästä poikkeuksena (kaljat muuten edelleen velkaa palstalaisille).
Hauska yksityiskohta tässä ”vedonlyönnissä”’on, etten ole edes kovin hyvä sijoittaja: teen aivan liian vähän fundamenttipohjaista tutkimustyötä tai lasken yritysten arvoja auki. En osaa edes teknistä analyysiä oikeastaan ollenkaan, ainakaan niin hyvin että voisin sen pohjalta tehdä päätöksiä. Omaa pääomaa kasvattamalla olen kuitenkin saanut riittävästi volyymia kaupankäyntiin (tarkoitan tässä yhteydessä, että voin pelata ennemmin tonneilla kuin satasilla, jolloin tuototkin ovat isompia - tosin niin olisivat myös tappiot).
No tämä viesti taisi mennä nyt enemmän itsereflektion tai ehkä jopa omakehun puolelle. On vaan tällä hetkellä asiasta hyvä ’fiiwis’ ja halusin jakaa tunteen. Kun ei tällaisia esim. omassa henk koht somessa tai vaikkapa työpaikalla viitsi hehkuttaa ![]()
Jalkapallo-ottelu Israel vs. Italia päättyi maalilukemiin 4-5. Vain yksi israelilainen onnistui maalinteossa.
Humanoidirobotit vievät meidän työpaikat
Vai voisivatko sittenkin pelastaa yhteiskunnan, jonka väestö ikääntyy. Yhtäkkiä Trumpin into siirtää teollisuus takaisin Yhdysvaltoihin ei kuulostakaan aivan niin hullulta ajatukselta, jos Risto Linturin ajatukset osuvat oikeaan.
Humanoidiroboteista ei ole juurikaan foorumilla keskusteltu yli vuoteen. Ehkäpä olisi aihetta herätä täälläkin ![]()
Todennäköisesti tämäkään merkittävä aihe ei tällä foorumilla aiheuta innokasta keskustelua. Paljon kiinnostavampaa on halpa kahvi, riisi, kaurahiutaleet, osingot ja muut eläkeikäisten intohimon kohteet ![]()
Tämä on ihan validi nosto. Asioita tarkastellaan Suomessa aika paljon siitä näkökulmasta, että väestöä pitäisi olla sen ja sen verran. Samaan aikaan teknologinen kehitys ratkoo tätä ongelmaa vähän niin kuin siinä sivussa, samalla kun prosessit tehostuvat ja tulevat kustannustehokkaammaksi. Olen aina ihmetellyt, että minkä takia meille pitäisi tänne Suomeen saada esimerkiksi siivoojia, kun samaan aikaan ihan jo pelkästään kuluttajapuolella tähän ongelmaan löytyy jo sen verran edistyksellistä teknologiaa, että käytännössä kaikista eniten aikaa vievät työt on jo voitu ulkoistaa robotti-imureille aikapäivää sitten. Ja siivoojat on vain yksi lukuisista esimerkeistä.
Tämä on taas hyvä osoitus siitä, että poliitikot eivät ratko ongelmia vaan teknologia. Poliitikkojen ja johtavassa olevien henkilöiden pitäisikin tästä syystä olla hyvin kartalla missä se teknologinen kehitys milloinkin kulkee.
Imurointi ja lattianpesu on aika pieni osa siitä mitä siivoojat tekevät. Tuon osan automatisointi ei varmaan näyttele kovinkaan isoa osaa työstä ja sen automatisoinnin kustannus on selvästikin toistaiseksi liian suuri hyötyyn nähden. Robotit osaa esim. aika huonosti siirtää tavaroita pois tieltä, jolloin lattian siivoaminen jää aika vajaaksi. Toki jos puhutaan jostain liikuntasalin tyylisestä lattiasta, jossa ei ole mitään tiellä ja iso pinta-ala, niin robotti olisi varmasti hyvä apuväline siivoojalle, jos kustannus on järkevä.
Jotta ei menisi ihan yhden detaljin hinkkaamiseksi, niin mielestäni tuo esimerkki kuvaa hyvin teknologian tilaa tällä hetkellä (robotit, tekoäly). Ne voivat olla avuksi, mutta ne eivät pysty korvaamaan ihmistä läheskään kokonaan.
Tästä olen eri mieltä kyllä. Mitä olen itse seurannut, niin kyllä se suurin osa ajasta siivoajalla menee nimenomaan lattioiden puunaamiseen (pölyt ensin pois ja sitten märkäpyynintä) ja moppien pesemiseen siinä välissä. Näin ainakin toimistolla jos puhutaan viikottaisista työtehtävistä.
Minuakin on kehoitettu laittamaan erikseen sarkasmivaroituksia tiettyihin posteihin, en laita ennen kuin fooruminats..poliisi tekee niin.
Eihän näitä Erkkikään erota tosielämästä
Vaimo paasasi kuinka naiset on niin paljon parempia kuin miehet ihankaikessa. Testasin ensin helpoilla. Käskin sitä rauhoittumaan ja istumaan alas.
Ei onnistunut kumpikaan.