Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Nå, i morgen er det 4-årsdagen for OMXHPI’s tidligere top (13 453), og i skrivende stund (10 943) er vi stadig godt 18 procent under det. Der er bestemt ingen grund til at fejre det, men snarere en barsk påmindelse om gode tider, der er forbi. Min egen portefølje er nok mere end 18 procent lavere, jeg må tjekke det i weekenden. En god weekend til alle, både de anstændige og de uanstændige.

16 Synes om

Jeg faldt over sådan en meme på sociale medier. Man kunne selvfølgelig lave noget lignende med Neste 8€ vs 16€ eller lignende. :smirking_face:

Gold

10 Synes om

Er Nordnets månedlige opsparing hos andre allerede blevet gennemført som normalt? For mig er der ikke sket noget endnu.

1 Synes om

Jeg fik lige en besked om, at opgaverne er trådt i kraft.

1 Synes om

Fredag!

7 Synes om

Man kan ikke være tilfreds med Helsinki-børsens stagnation :frowning:

En klog person har udtalt, at udbytte er investorernes løn :rofl:

image

I totalafkastindekset er vi mindre end et procentpoint fra all-time high :finland:

15 Synes om

Sker det samme for andre, eller er jeg min egen Anders And? For hver gang skattepengene kommer, og man forestiller sig, at der endelig er noget ekstra tilovers, så griber skæbnen på en eller anden måde ind, og drømmene falder mystisk i grus. I år tog jeg min Peugeot, som jeg købte sidste efterår, til syn samme dag, som pengene kom ind på kontoen, og hvad viste sig? Begge sider af panelerne var rustet igennem, en hurtig reparation med noget spartelmasse var sandsynligvis lavet til det forrige syn, da jeg købte den nysynet fra forhandleren, det vil nemt koste flere hundrede euro. Dagen efter startede jeg robotplæneklipperen, som jeg havde parkeret direkte efter brug 5 dage tidligere, og fandens til, den melder, at den ikke finder områdesignalet, årsagen viste sig at være et defekt printkort i ladestationen. Her til morgen fik jeg udskiftet kortet, 135 euro, med store forventninger hjem og robotten i stationen, samme forbandede meddelelse. Afgrænsningsledningerne er intakte, da der lyser grønt i stationen som tegn, transformeren er testet og virker, da den også kan forårsage dette. Sandsynligvis er et printkort eller et system inde i selve robotten gået i udu. På mandag skal den Gardena, der har fungeret fint i 5 somre, til service, da mine egne midler slipper op, så der er altså aftagere til skattepengene, måske kan jeg så næste år igen vente på skattepengene med store forhåbninger.

33 Synes om

Ja, man anskaffer sig nemt sådanne pengehuller. Mit bestilte køretøj så ud til at være ankommet fra fabrikken til forhandlerens gårdsplads, om en uge får jeg det. Så der går disse og et par af de næste skatterefusioner til. For ikke at tale om alt det, der hele tiden går i stykker; for nylig er køleskabet, sneslyngen, græstrimmeren blevet udskiftet…

2 Synes om

Jeg har sådan en Briggs&Stratton. Jeg købte den ny for 11 år siden, 300 euro. Den største vedligeholdelse var udskiftning af tændrøret for 2 år siden. Benzinen er selvfølgelig dyr, men en fattig person tøver ikke med at være sparsommelig, så jeg giver den 98 oktan, og den bruger et par-tre liter om sommeren. Olie på om foråret - ca. 2 dl er nok - og så afsted.

Udbytte vs. indsats er bedre end nogen af mine investeringer - nogensinde. :smiling_face_with_three_hearts:

kuva

19 Synes om

IMG_20250905_203753

Første femsifrede (i euro) position nogensinde :partying_face:. Det tog seks år, en bredt diversificeret portefølje.

Næste mål er nok 10k profit i én position :grin:

65 Synes om

Virksomhedsovertagelser er en svær sag, men på den anden side af dammen er der udviklet en snydekode til dette. Ved at købe Bitcoin skaber du øjeblikkelig ejerværdi og behøver ikke at vente, før børsen åbner, for at værdien frigives.

Som et hypotetisk eksempel kunne Tecnotree købe Bitcoin fra det indiske marked (1 person) til en god pris og nyde en kursraket. Der ville ikke engang opstå valutatab.

5 Synes om

Her er en fin om Lauri Markkanen, hvor der bl.a. fortælles om hans livsstil. :slight_smile: Ingen betalingsmur.

Hvad der adskiller Markkanen fra mange andre NBA-stjerner er hans livsstil. Han fortalte i Yles dokumentar Lauri Markkanen – en finsk superstjerne, hvordan han nyder Reijo Taipales ‘Satumaa’ på vej til hallen.

”Helt klart min yndlingssang nu. Det giver mig en rigtig hytte-stemning. Udenfor regner det. Vi er indenfor og spiller brætspil, og Järviradio spiller. Det er lykke,” siger Markkanen.

18 Synes om

En påmindelse til havefolket: Brug småmotorbenzin som den sidste tankning senest om efteråret. 95, det anbefaler jeg slet ikke, 98 er allerede bedre, men den mangler også ældningshæmmende egenskaber, så overraskelsen kan være ubehagelig om foråret. Karburatorerne kan sidde så fast, at selv en ultralydsrenser ikke kan klare det. Så i alle apparater skal der småmotorbenzin i om efteråret, og tankene på 2-taktsmaskiner skal køres tomme. Du har så at sige været heldig, at der ikke er opstået problemer.

9 Synes om

Den lille motorbenzin (alkylatbenzin) holder sig 100% perfekt i årevis. Den lugter ikke og giver ikke migræne, når man saver hele dagen. Neste sælger 4-takts alkylatbenzin direkte fra pumpen på nogle stationer. Til motorsaven skal olien så blandes i selv.

5 Synes om

Mine egne småmaskineopgaver er så små, at jeg har brugt ren småmaskinebenzin i årevis. Man behøver ikke at bekymre sig om, at det bliver gammelt, eller om at lade det stå i tanken over vinteren osv.

Engang lejede jeg en brændekløver, som jeg troede ville bruge meget benzin i løbet af en hel arbejdsdag, og jeg tog en ti-liters dunk 98 oktan med fra pumpen. Det endte nok med at bruge omkring fire liter. For den slags mængder er det ikke værd at købe separat benzin, der bare bliver dårligt.

4 Synes om

Sikkert også sådan. Jeg har dog en plæneklipper af samme mærke som Karibu, og jeg har om efteråret skubbet den ind i et koldt udendørs skur (hvor jeg også opbevarer den om sommeren) uden nogen foranstaltninger, med den samme 95 benzin. Som vedligeholdelse har jeg nogle gange fyldt (ikke skiftet) olie på og nogle gange slebet klingen. Om foråret, når man trykker chokeren 3 gange og trækker den i gang, så kører den fint og spinder. Utrolige maskiner med hensyn til holdbarhed. Brugen er under græsvæksten cirka en gang om ugen i ca. 1 - 1,5 time.

Man kan selvfølgelig ikke sige noget om holdbarheden endnu, da den kun er 17 år gammel. Man må så se, når den når alderen for køb af stærk spiritus (21 år).

13 Synes om

Passiv globalt aktieindeksfond? For risikabel spekulation, når de aktier svinger så voldsomt. Bedre at sætte pengene i sikkerhed i restaurant-/luksushotel-/luksushytte-branchen.

Mvh. Finske nyrige og enheder, der administrerer fonde.

75 Synes om

'“– I øjeblikket er antagelsen rykket et par år frem. Baggrunden er de exceptionelle udfordringer, som restaurationsbranchen har stået over for, siger Tähtinen og nævner blandt andet corona, fjernarbejde og inflation.”

Selv et halvt årti senere tør man bruge corona som årsag til vanskelighederne😂

30 Synes om

Det lyder i det hele taget som noget af et fusk.

Sindets Sundhedsorganisation Mieli ry gav i 2023 et usikret kapitallån på 400.000 euro til restaurantvirksomheden Kanresta Oy.

Kanresta ejes af Finlands Folkesundhedsforening, og Mieli ry er et af dens fire medlemmer.

Så Finlands Folkesundhedsforening har først foretaget en dårlig investering i Kanresta, og derefter er medlemsforeningen blevet lokket til at låne penge til dette problemfyldte selskab. Resultatet er et dobbelt hit.

38 Synes om

Nå, man har forsøgt at redde moderorganisationens investering. Om det så er studseri, er nok et spørgsmål om mening. En helt anden sag er, hvorfor foreninger har sådanne forretninger, og om de burde have dem. De pågældende foreningers formål er dog noget helt andet end at drive restaurant.

2 Synes om