Precis så. Naturen är en mycket större sak än närminnet, Lapplands vildmark, det uttorkande södern, den smältande isen. Galaxer är en del av naturen och människan kan inte rubba dem. Kanske någon gång, någonstans, utvecklas en varelse som åtminstone får en liten touch av människans spår. Det är onödigt för diktatorer att känna sig viktiga eller för investerare att fundera på när de ska sälja. Det har inte ens samma betydelse som en droppe i Atlanten. Men att leva är i huvudsak trevligt och i viss mån värt att skydda, åtminstone när det gäller artfränder. Utvecklingsbakgrunden gynnar dock inte det beteendet.
Raharadio sparkades igång igen när hösten gjorde entré!
Med Sauli och Marianne pratade vi om svagheten i konsumentförtroendet och vad som skulle krävas för att det skulle piggna till. Dessutom lyftes aktieägarnas förmåner fram, som av någon anledning inte finns i överflöd på Helsingforsbörsen
(som exempel nämndes Kesko-ägarens K-plussa och Viking Lines aktieägarkort). Och slutligen pratade vi om företagsstöd. Hoppas det duger att lyssna på inför helgen! ![]()
Ämnen:
00:00 Inledning
00:40 Stämningen efter sommaren
02:27 Varför är konsumentförtroendet på en så svag nivå?
18:18 Aktieägarnas bredare förmåner
31:50 Företagsstöd
46:57 Pengatips
@Tomi_Valkeajarvi publicerade redan igår en artikel om resultaten från community-enkäten. Jag gick själv igenom alla svar som getts idag, och särskilt kommentarerna gällande utvecklingen av analysen. Jag fick åtminstone flera användbara tips och fokusområden för mitt eget arbete inför framtiden. Och möjligen även idéer för annat innehåll utanför själva analysen. Så, stort tack till alla som svarade! Feedback läses och används. Hoppas ni orkar svara aktivt även i framtida enkäter. Trevlig helg!
Den legendariska boken Security Analysis har jag nog inte läst på 10 år. Ett verk på över 700 sidor plöjer man inte igenom på en dag, men jag rekommenderar den absolut till alla. Jag hade glömt att Graham själv förlorade 70% av sina pengar åren 1929-1932, under den stora depressionen.

Tack @JHeiskanen för en mycket intressant och högkvalitativ LapWall-artikel, utmärkt material.
![]()
Det började intressera mig lite detta företag. ![]()
@JHeiskanen viktningen har nu vägts, 1,59 procentenheter.
Alltså OMXHPI -0,1% och LapWall +1,49%
Marknaden har alltid rätt!
Hur stor är denna viktning jämfört med Inderes- och Kauppalehti-effekten? Bara så att det blir korrekt nedskrivet i börsspekulantens CV ![]()
I nästa del av artikelserien ger vi oss ut för att utforska Fartcoins hemligheter ![]()
P.S. Om någon läste artikeln och gillade den, så får ni gärna skicka tips om vilket företag ni skulle vilja läsa en liknande översikt om.
Ja, elpriset på elbörsen kan komma att fluktuera mycket mer än nu om datacentren äter upp all kärnkraftsproducerad el med sin jämna förbrukning.
Det var en utmärkt översikt över Lapwall, tack ![]()
Fodelia, som besöktes under samma resa, skulle vara först på min önskelista.
Det var på tiden! ![]()
Mikael och Petri diskuterade varningsutfärdarna ![]()
“Varför är konsumentförtroendet på en så låg nivå”
Den sämsta arbetsmarknaden i närtid, som också slår exceptionellt hårt mot högutbildade:

Köpkraften har inte rört sig någonstans och det erbjuds bara små eller stora skattehöjningar med krympande tjänster:

Höj lönerna med +20% och skaffa jobb åt folket, så får vi se över konsumentförtroendet igen ![]()
Ett stort antal skolor stängs. Det finns helt enkelt inga barn? Föds det fler genom att erbjuda pengar?
Varför sägs inte den verkliga orsaken. Kulturen har förändrats. De i fertil ålder längtar inte efter att ta hand om högljudda, illaluktande, uppmärksamhetskrävande paket, som senare bara orsakar besvär. Pengarna läggs hellre på kosmetika, underhållningstjänster, resor, växlande partners.
Man säkrar att samhället tar hand om en när man är gammal, därför betalas dessa skatter nu. Eller strunt samma, något hittas nog på.
Av egen erfarenhet kan man dock säga att trots besvären skulle det vara tomt utan barn och syskon.
Tankeförändringar behövs, inte pengar. Eller lite av det också. Bristen är dock mest på föräldrar, när det finns föräldrar, kommer barnen av sig själva. På Malta finns det redan för många festprissar.
Välkomna invandrare, våra framtida äldre behöver er.
Det känns snarare som att problemet med födelsetalen främst ligger i att när ett par i 30±åldern bestämmer sig för att skaffa barn, så vill/får de ett eller som mest två. Naturligtvis, när en del av befolkningen inte får några barn alls och den del som får, får ett eller två, är födelsetalen inte särskilt höga.
I konsumtionssamhället uppstår tillväxt utifrån konsumenternas önskemål. Det är svårt att uppnå resultatökning utan att tillgodose dessa önskemål, och i deras överflöd är det inte att skaffa ett barn, och framför allt att uppfostra och ta hand om det, föremål för de största begären. Nu sitter en regering vid makten som erbjuder en stark luthersk etos, men av någon anledning fastnar detta bara inte hos människor, hur mycket man än hamrar in det och sparar.
Om man drar en rå tolkning från historien så var barn tidigare också en personlig nyttighet. Nu är de mer en nyttighet för alla, och nyttighetens negativa effekter framhävs ju närmare man kommer sig själv och sin egen ekonomiska arbetsinsats.
Detta hör nu inte hemma i fikarummet, men att inte skaffa fler än två beror ju inte på något sätt på en enskild människas dumhet, lathet eller själviskhet. Genom att beklaga sig över det knyter man an till medlidande, poserar med dygd och berömmer sitt eget föräldraskap. Men det är ju en stor strukturell fråga vars förvandling till jag-centrerade offerberättelser i sociala medier bara är en del av ett sätt att göra känslor och värderingar till övergående nyttigheter, som man kan plocka fram efter situationen och dela i sociala mediers cancer-eter för att känna sig levande.
Det i sig är samma jag-centrering som barnlösheten anklagas för.
Edit. Som förtydligande är @kabu inne på sakens kärna, att även om medelvärdet beräknas så är nollpunkten utgångspunkten och allt börjar därifrån.
Så borde det verkligen gå till. Om priserna har stigit med 20 procent under de senaste åren, då värmer inte 5 procents löneökningar under de kommande två åren mycket.
Det låter som att herr P1 har glömt att “klicka”.
Det finns nämligen ett enklare sätt än att arbeta för att få pengar till vardagen och inköp till hemmet! Man behöver bara “klicka” lite i nätbanken, så kommer pengarna.
Jag har provat, det är ganska enkelt.
Inte konstigt att en vän till mig har minskat arbetet till ett minimum. Nu “klickar” han och tjänar betydligt mer än de kollegor som fortfarande sliter heltid.
Jag vill inte skryta, men jag är själv en “klickare”. Löneförhöjningar (bristen på dem) tynger inte sinnet särskilt mycket.
Det är som om du försöker lägga ord i min mun. ![]()
Jag skulle absolut tacka ja till en 20% löneökning för alla anställda i företaget, och den glädjen skulle förmodligen vara i några månader, tills antingen företaget fick slut på pengar i kassan eller kunderna försvann på grund av de höjda priserna. Jag är alltså själv anställd och äger ingen del i företaget. Det är ju ingen glädje när man tänker på sin egen köpkraft nu jämfört med 2021, men jag föredrar hellre den nominellt något höjda – även om köpkraften minskat – lönekuvertet än att vara utan det.
Om det verkligen börjar irritera mig, kan jag ju alltid bli företagare.