OP-bonukset veronalaiseksi pääomatuloksi, mikäli niitä käytetään muuhun palveluun kuin mistä kertynyt.
Varoitus ![]()

Näinhän siinä pääsi käymään… ![]()
(disclaimer, vain sata lappua…
)
Näistähän on Ritakallion (OP:n pääjohtajan) suulla sanottu, että bonus tai muu vastaava etuus tulee säilymään samanarvoisena riippumatta siitä mitä regulaattori keksii.
Mikä oli itseasiassa tuolla artikkelissakin mainittu:
OP Ryhmä kertoi viime vuoden toimintakertomuksessaan, että se on valmistautunut bonusten verotuskäytäntöjen muutokseen ja että OP:n omistaja-asiakkaat saavat jatkossakin vähintään entisen tasoiset taloudelliset edut lakimuutoksesta huolimatta.
Tuliko vahingot tämän odottelun seurauksena? Täytyy sanoa että en kyllä itse olisi jäänyt ihmettelemään vaan näätä olisi saanut välittömän häädön.
Suurin osa ei, koska se oli jo muuttanut sinne asumaan, niin koko yläpohja olisi pitänyt purkaa kuitenkin. Tuollaisen näädän häätäminen ei ole ihan yksinkertainen homma, varsinkin kun kulkureittejä oli alussa useampi. Toki, jos olisi metsästäjä, niin kyllä sen muutaman kerran olisi pystynyt pihaan lahtaamaan. Parhaaksi lailliseksi yrityksesi jäi, kun jätettiin viikoksi Antti Tuiskua soimaan radiosta, mutta ei auttanut.
Tästä tapauksesta oli hienot väännöt vakuutusyhtiön kanssa, kun he eivät suostuneet mm. kustantamaan poikkeuslupahakemusta kiinniotolle. Kerroimme sitten, että siellähän saa sitten tehdä tuhoja vaikka kuinka paljon ja teille se tulee maksettavaksi. Tämän jälkeen sieltä yllättäen alkoi löytymään halukkuutta hakemuksen maksamiselle.
@Sijoittaja-alokas voi siirtää viestit, jotta ei spämmää ketjua. Kiitos ja anteeksi ![]()
En edes jaksanut yrittää hakea juttua. Epäilin että juttu on paywallattu ja pitkä ja tylsä. En tiedä oliko. Sen sijaan pyysin ChatGPT:tä tiivistämään sen. Ihan järkevän oloisia havaintoja. Ja mun käytös ehkä juuri todistaa jutun pointin.
AIn käyttö muistuttaa webin alkuaikoja. Kaikki oli kivaa, helppokäyttöistä ja ilmaista. Sitten tuli SEO sivut, loputtomat mainokset ja käyttäjälle iso vitutus. Nautitaan tästä niin kauan kuin tämä kestää.
Tiivistelmä alla
…
Key Takeaways
-
AI is changing how people navigate the web. Instead of clicking through to websites, users now get direct answers via AI tools (e.g., chatbots). This bypasses the traditional click-based model that drives traffic to content creators, undermining the open web’s economics.
-
Significant drops in web traffic
Analysis shows around a 15 % decline in human-generated search traffic over the past year. Category-specific hits were even steeper:
Reference sites: −15 %
Science & education: −10 %
Health websites: −31 %
-
The economic bargain is unraveling
The web’s model—free content monetized via advertising and driven by user traffic—is collapsing. AI intermediaries are consuming value without fairly compensating originators. -
Content creators are scrambling for new revenue modelsPublishers are entering licensing deals or suing AI companies (e.g., News Corp with OpenAI; New York Times with Amazon/OpenAI; Reddit with Google). Numerous legal cases so far favor AI firms under fair-use protections.
Technical solutions are emerging:
Cloudflare’s bot-control services allow site owners to manage how AI bots access content.Tollbit offers “bot paywalls” where AI access is metered and monetized.
ProRata’s Gist.ai redistributes ad revenue to original sites.
-
Some optimism from Google
Google insists more content is now being indexed (up 45 % over two years), even if it’s viewed by bots rather than humans. It argues that outbound clicks—and thus user engagement—haven’t drastically fallen. -
The web’s survival depends on adaptation
While the article recognizes AI as a fundamental disruption, it stops short of declaring the web’s demise. Instead, it presents the crisis as a pivot point—suggesting that new agentic protocols, revenue-sharing mechanisms, licensing frameworks, and open standards might form the next chapter of the internet.
Olen enemmän karhuinen kun olen koskaan ollut.
Ja en mitään tällä näkemyksellä tienaa.
On vain niin, että ihmiskunnan kehityksessä on erilaisia syklejä. Tämän kuluvan syklin kehitys oli elintasoa nostavaa, mutta tuleva monestakin syystä näyttää synkältä.
Syitä haluatte kuitenkin kysyä: Ollaan talouskasvun ja pitkän rauhan ajan myötä totuttu aivan liian hyvälle, aina on löytynyt väestön kasvun myötä tekijät kaikelle itsestään selville nykyisille välttämättömyyksille meille nykyaikaisen orjatalouden käyttäjile.
Jatkossa uutisjutuissa vilahdellut imperialismi, tarkoittaa yksilötasolla paluuta elintasossa siihen, että kannattaa ja on pakko tehdä mitä vain työtä ym. oman elantonsa eteen.
Hyvä, et olisi nimittäin näkemykselläsi viime vuosina hirveästi tienannut
. Itseasiassa inverted- @TervanKypsyttelija etf olisi ollut erittäin tuottoisa kohde.
Ollaan mieliaiheeni parissa. Tämä on laajemminkin syynä sille, että epämiellyttävät asiat, olivatpa ne sitten isoja tai pieniä yhteiskunnan ilmiöitä, ovat edelleen ratkaisematta koska kukaan ei halua tehdä niille mitään. On helpompi istuskella Ikea-sohvalla Marimekon vaatteissa ja kertoa kenelle asia kuuluisi. Hyvänä esimerkkinä esimerkiksi mielenterveysongelmat, vanhusten hoito, koulujen käytös- ja järjestyshäiriöt, lasten some-addiktiot, alaikäisten rikollisuus, päihdeongelmat, työnhaun vaikeudet ja/tai kouluun/opitoihin hakeutuminen/pääsy.
Ennen nuo tehtiin kaikki itse, läheisten tuella tai perhepiirissä. Nykyään oletetaan että yhteiskunta hoitaa.
Isommassa kuvassa tämä tarkoittaa resilienssin puutosta eli esim. sitä että jos esim. sähköt olisivat viikon poikki, niin mitä tekisit? Suurin osa huutaisi yhteiskuntaa apuun, ja varmasti jotakin tehtäisiinkin mutta kaikille sitä jotakin ei millään ainakaan heti riittäisi. Varautuminen on tehtävä etukäteen.
En tiedä oliko tällä mitään tekemistä ajatuksesi kanssa mutta mielestäni puhumme saman ilmiön alla tapahtuvista asioista.
Kaveriksi vielä ässä hihasta
make deb-pkg
![]()
Nytkö se vihdoin tapahtui, ja alkoi rahojen siirtäminen jenkeistä halpoihin pohjoismaihin🥹
Muuten @Verneri_Pulkkinen kun visioit vartissa 5 miljoonan asukkaan Helsinkiä niin tehdäänpä pikku laskelma:
Otamme ajatusleikkimme esikuvaksi uuden LOHAS Park -asuinalueen Hongkongissa (nimi tulee sanoista Lifestyle of Health and Sustainability). Valmistuessaan siellä tulee asumaan n. 58,000 asukasta yhteensä viidessäkymmenessä pilvenpiirtäjässä jotka on rakennettu 330,000 m² tontille (siis neliökilometrin kolmasosa). Kuva rakenteilla olevasta alueesta 建園春秋 / Wikimedia Commons:
Kokonaiselle neliökilometrille asukastiheys olisi siis vastaavasti rakennettuna n. 174,000. Maailmassa on tiheämminkin asuttuja paikkoja mutta otan esimerkiksi tämän koska kyseessä ei ole mikään slummi vaan asunnot ovat moderneja ja tarjolla on monipuoliset palvelut ja liikenneyhteydet (mm. oma metroasema).
Suomen asukasluku oli heinäkuun lopussa ~5.65 miljoonaa eli kun rakennamme LOHAS Parkin tyyliin, koko Suomen väestö mahtuu 32 neliökilometriin. Tämä on noin yksi seitsemäsosa Helsingin maapinta-alasta.
Ehdotan tämän hankkeen nimeksi mitä nöyrimmin Ilkkapolista tai Lifestyle of Hesuli and Sustainabilitya. ![]()
Miten homma hoituisi varautumalla jos viikon sähkökatkos helmikuun kovimmilla pakkasilla. Kaikkien talojen lämmitys loppuisi samalla joka paikassa. Polttoainelämmittimet ja agregaatit loppusi äkkiä kaupoista. 90% taloista, omakotitaloista ja kerrostaloista lämmitysputket menisi jäähän ja lämmitys voisi jatkua vasta kun betonin sisällä rikkoontuneet putken kesällä kaikkialla uusittu.
Pakko luottaa julkisen infran, sähkönjakelut toimivuuteen.
Mielenkiintoista! Korjataan kuitenkin vähän:
Omistajan K-Plussaan voi liittyä sellainen Plussa-jäsen
- jonka henkilökohtaiset Plussa-ostokset K-ryhmän kaupoista ovat vähintään 3 000 euroa edeltävien 12 kuukauden ajalta
JA
- joka omistaa lisäksi vähintään 100 kappaletta Keskon osakkeita.
…osakkaalla tulee olla vähintään 1 000 Viking Line Abp:n arvo-osuutta…
.
.
.
Digitaaliset osakkeenomistajakortit 2025 aktivoidaan kaikille osakkaille, jotka täyttävät yllä mainitut vaatimukset, joulukuussa 2024.
.
.
.
Osakkeenomistajakortti on henkilökohtainen ja oikeuttaa haltijan ilmaisiin reittimatkoihin 1 henkilölle (henkilölippu) sekä normaalikokoiselle henkilöautolle kaikilla Viking Linen laivoilla. Matkatarjous on voimassa vain, kun matka on varattu ennakkoon vähintään 12 tuntia ennen lähtöä. Osakkeenomistajakortti on henkilökohtainen ja se on voimassa vain kortinhaltijalle. Korttiin ei sisälly ilmaisia hyttejä tai aterioita.
Tuettu UusioRakennus ja Suomen Kaupankäyjien Asuntola ![]()
Niksipirkka: Jos autostasi puuttuu joku osa, ota vastaava auto SAKAlta koeajoon ja ota koeajoautosta osa omaan autoosi. Tämän neuvon antoi SAKAn myyjä.
Ei pidä paikkaansa tuon lämmityksen osalta. Meidän huusholli lämpiäisi ihan normaalisti, joskin toinen rakennus olisi riippuvainen tavallisesta 12 voltin akusta.
No nyt on kyllä otsikko ihan yhtiön näköinen.
@Frans-Mikael_Rostedt ![]()

Infernaaliset osingot tuottavat infernaalisia lukuja.