Inderes kafferum (Del 10)

Tyvärr var detta det första jag tänkte på själv också, trots de fantastiska nyheterna. :slight_smile:

9 gillningar

Jag fick första kontakten med en norsk banks AI-kundtjänst, där kunden inte får veta vem som har skrivit svaret. Det första svaret till mig var lite konstigt, men det andra var redan så galet i förhållande till vad jag hade skrivit, att jag i det sista meddelandet bifogade en skärmdump av deras databasproblem och bad vänligt att få visa det för någon mänsklig medarbetare. :melting_face: Nästa svar var kort och förnuftigt, det vill säga skrivet av en människa. Nu går ärendet framåt, även om kundens tid slösades bort på onödigheter.

1 gillning

Herregud, jag räknade ihop de olika kontona och min aktieportfölj överskred 100 000€-gränsen för första gången någonsin! :finland:

2021 började jag vid sämsta möjliga tidpunkt och först under 2024-2025 lyckades jag överhuvudtaget pressa mig till positiv vinst. I början uppstod de största förlusterna från iSun (vars VD till slut var en bedragare + konkurs) och från alldeles för aggressiv handel, men Intrumin manövrar har redan kompenserat för förlusterna ordentligt.

I efterhand skulle jag absolut ha sparat i indexfonder i början och skapat en virtuell leksaksportfölj att studera med i ett år eller två. Men nu blev det så här och hit har vi kommit.

Jag har berömt dem tidigare, men Inderes-folket + forumet har varit så förstående även för den här amatörens dumma tankar. Ödmjuka tack alltså för förståelsen, jag kände mig välkommen i gänget från första början! Jag borde våga besöka evenemangen på plats oftare, från Jyväskylä är det alltid en egen grej att åka…

Men nu får sentimentaliteten vara slut och fumlandet får fortsätta. Trevlig helg till alla!

144 gillningar

Grattis! Och sägs det inte att det tar längre tid att nå de första 100 000 än de nästa, så spänn fast dig :+1:

26 gillningar

Egentligen spelar det ingen roll så länge kursen stiger med det. För mig och modellportföljens image gör detta bara gott. Jag gjorde mina egna köp delvis för att jag inte skulle sparka mig själv på smalbenet när jag klagade på Neste-försäljningen och överföringen av medel till QT.

Jag, modellportföljen och någon tredje.
Celebration GIFs | Tenor

10 gillningar

Hmm… så kan man säga…

image

34 gillningar

Att installera Mint eller Ubuntu från ett USB-minne är inte svårare än Windows. I båda måste man veta lite vad man gör. Den exempelanvändare du beskriver kan använda Windows någorlunda, eftersom det är förinstallerat på datorer som säljs i butiker och i praktiken har alla använt MS-program i sitt tidigare liv.

Min far kan inte kopiera filer från en Samsung Android-telefon till en dator trots att han använde en PC på jobbet i 20 år. Han har använt en Android-telefon och surfplatta i 10 år. Svår uppgift är ett relativt begrepp eftersom alla datoriserade enheter kräver inlärningsförmåga och framför allt - vilja. :relieved_face: Eftersom min far inte är intresserad, kan han ingenting.

Min egen historia är Spectravideo → Amiga 500 → 486 PC (MS DOS/W3.1) → PC W98/XP → Linux. Jag provade Vista men det var otroligt långsamt på ett Intel Duo Core/4GB-system på den tiden. Efter det Linux de senaste 15 åren.

Nej, inte här heller har något någonsin kompilerats från källkod. :smiley: All programvara finns färdigpaketerad.

Amiga 500 (AmigaOS) hade liknande element som Linux. Kanske kändes det därför inte främmande ens i början.

4 gillningar

(https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-9/50229/2443):

Jag var tvungen att leta upp mitt inlägg från förra sommaren. Ungefär ett år gick och Hesuli fick väl en kompis. Vi kom överens om att den nya katten är okej om jag får vara överstepräst igen vid dopet.

Om katten är orange och en hane, så kan den ju inte vara något annat än: RUMPPI😎

20250704_181145

Det är känt att det är något konstigt med orangea katter. https://yle.fi/a/74-20163848

31 gillningar

Jag vet ingenting om guldgrävning själv, men jag såg att detta hade kommit till Torontobörsen när @jonihuu postade ett meddelande i köpte/sålde-tråden. Till bevakning…

https://finance.yahoo.com/quote/FINX.V/

2 gillningar

De som medvetet räknar fel och missförstår på Twitter skapar numera de bästa trådarna (för oss med tvivelaktig humor) i stil med ’galet. År 3000 är nu närmare än 1975. Let that sink in.’

Och

image

7 gillningar

Tack för lyftet!

I Ruoppa-projektet en exceptionellt hög guldfyndighet, upp till 95,1 g/t.

Om man sätter det i perspektiv och jämför med Endomines guldbältesfynd, där endast 1,75 g/t guldhalt mättes och som till och med rapporterades på MTV den 11.2.2025.

20250704_202009
IMG_20250704_211754

5 gillningar

Tydligen tvingad av min arbetsgivare fick vi en uppdatering till Windows 11 på alla maskiner. Detta orsakade dock att de flesta maskinerna måste förnyas. Windows 11 är förmodligen så mycket tyngre jämfört med Windows 10 att till exempel för mig blev ett av de viktigaste verktygen (Autocad) oanvändbart.

1 gillning

Det är inte tyngre än så, förmodligen gjordes uppdateringen bara av klåpare. Vild gissning: Uppdatera grafikkortsdrivrutinerna till den senaste versionen.

3 gillningar

Det verkar inte egentligen bero på tyngden. Win 11 godkänner inte många äldre processorer och kräver TPM 2 och secure boot-stöd.

Dessa saknas i många maskiner som annars fortfarande skulle vara fullt dugliga för de flesta användare. Det har varit en hel del klagomål om detta på nätet.

Problemet gäller, mindre överraskande, även min troget tjänande stationära dator som redan har nått nästan konfirmationsåldern. :sweat_smile:

5 gillningar

Och det kan konstateras att dessa är artificiella begränsningar som främst krävs för att diskkryptering (Bitlocker) kan aktiveras som standard på nya maskiner. Vid uppdateringsinstallationer är detta inte aktiverat som standard, och om man bara manipulerar en modifierad avbildning (Rufus-verktyget kan det) kan man stänga av dessa krav.

Dock med förbehållet att Microsoft redan har meddelat att förmågan för så installerade “unsupported” Win11-installationer att få uppdateringar kan upphöra någon gång.

3 gillningar

Jag hade varit beredd att tro att bryggeriföretag skulle vara bland de möjliga vinstvarnarna på grund av den svala sommaren, men åtminstone Olvi har redan kommenterat att vädret inte har så stor betydelse. Tidigare år har dåliga resultat ofta förklarats med dåligt väder.

Ökad mjölkkonsumtion är också ett märkligt fenomen.

3 gillningar

Vad är en portföljförvaltarehund mest rädd för?

Svansrisker

12 gillningar

Nåja, den här maskinen är ju inte det senaste.
Tillverkad 2021.

1 gillning

@Heikki_Keskivali har återigen skrivit en intressant artikel inspirerad av Nordnet, när denna mäklare utökade sitt utbud till dessa marknader:

image
image

24 gillningar

Jag frågar för en väns räkning. Får Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på något sätt (t.ex. från banken eller Skatteverket) automatiskt information när ett barns tillgångar överstiger gränsen på 20 000 euro, när tillgångarna enbart består av aktier?

1 gillning