På andra sidan pölen har man vaknat till en ny dag igen. Here we go

På andra sidan pölen har man vaknat till en ny dag igen. Here we go

Vad var det för film med Bill Murray igen, just det, Groundhog Day.
Jag råkade läsa den engelska översättningen av Finlands grundlag. Att läsa en bekant text på ett annat språk är alltid uppfriskande ibland. Likaså en påminnelse om grundläggande saker i stormiga tider.
https://www.refworld.org/legal/legislation/natlegbod/1919/en/22127
Pulkan vänder långsamt, men det finns dock hopp när de största trumpeterna byter melodi.

Det är så här, när varje dag börjar helvetets plågor av att Donald Trump vaknar till sin dag och börjar göra, ja, precis vad som helst.
Jag bläddrade igenom nyheterna igen och så kom det här. Oj! Äntligen något vettigt!

För att även pesten är bättre än nyheterna som kommer från Trump och Musk
Det var väl det enda som fattades nu. Ska vi börja hämta masker och toalettpapper? Handsprit har vi redan!
Jag läste själv en artikel om en tysk högerdam som tänker leda sitt parti till valseger. Det är bara synd att tanten inte kommer att få makten eftersom ingen i Tyskland vill samarbeta med henne. Bra så! Om ändå USA hade haft den här situationen för en stund sedan… även om det i ett tvåpartisystem är lite svårare att genomföra.
Ja, det här! Det är så irriterande att när man försöker vara en värdeinvesterare, en värdeinvesterare, så får man bara ynka fem procent avkastning per år. Men hjälp mig, när man tar en meme-aktie med ett P/E på 100 eller mer, då, vips, så blir det 70% på två månader. Och den här historien är sann.
Och någon granne gör det dessutom med stora summor flera gånger i rad.
Om man ska tjäna pengar på det här, så är studier i ekonomi till nackdel. Man måste studera psykologi och religion.
Jag hittade det inte snabbt när jag sökte, men jag minns att det för några år sedan var en större artikel om en studie som behandlade detta. I den uppstod värdeskapande tillväxt i företag bäst när VD:n var en risksökande visionär, som hade en försiktig, riskskygg ekonomichef som motpart.
Om relationen i övrigt fungerade, tvingade den försiktiga ekonomichefen VD:n att motivera sina visioner och slipa dem till genomförbara. På så sätt brändes inga pengar på VD:ns galnaste idéer, men man provade ändå ständigt nya saker och fastnade inte i det gamla. Jag minns inte studiens urval, tidsfönster eller detaljer, men resultatet är helt trovärdigt med sunt förnuft.
Har någon läst tråden om med eller utan utdelning och slutat med att byta från indexinvestering till direkt aktieinvestering?
Bara genom att reflektera över den tråden… marknaderna kan inte vara effektiva
Nå, jag gör aktieplockning där, så de är absolut inte effektiva.
Cypherkin svarade på Samtheman2:s frågor. ![]()
Snart mat och sedan ska jag titta på bl.a. Rio Bravo, med John Wayne & Dean Martin i huvudrollerna, en film från 1959. ![]()
Sheriff John T. Chance har arresterat en mördare, vars bror Nathan Burdette är en lokal makthavare. Burdettes män belägrar staden, med avsikt att befria den arresterade med våld. Chance har bara den berusade Dude till hjälp, den gamla pratglada biträdande sheriffen Stumpy och den unge revolvermannen Colorado. Chances planer kompliceras också av den vackra kortbedragerskan Feathers som har anlänt till staden.
https://www.mtv.fi/ohjelma/0e28719879725f5f721d/rio-bravo
EDIT:
Fan, maten var inte klar, tvärtemot vad jag mindes. Måste göra den också. ![]()
Om inte västerlänningar lockar, hur vore det med kvalitetsishockey - Luxemburg U20 mot Thailand U20 ![]()
Matchen börjar vid 19.41
Den är fantastisk. Om man inte hinner se hela filmen, så titta/lyssna åtminstone på detta. Sheriffen och vice-sherifferna är omringade av skurkar och väntar på vad som komma skall. Låtarna sjungs av Dean Martin och Ricky Nelson.
Thailand är alltid en tuff motståndare!
Där finns mina tidigare, nuvarande och förhoppningsvis även framtida lagkamrater och motståndare på isen i Lux-laget.
Om en vecka börjar U18 3B-divisionens mästerskap. Också i Thailand!
https://www.iihf.com/en/events/2025/wm18iiib
Även om det onekligen finns lite “nej, älskling, folk på internet har fel”-vibbar här, så skapar läsningen av den tråden en viss självsäkerhet kring mina egna aktieval.
Om utdelningar generellt övervärderas på det sätt som meddelandena i den tråden visar, så får förmodligen företag som köper tillbaka sina aktier i stor skala inte den uppskattning de förtjänar – och skapar därmed med sina återköp betydligt mer värde än vad de annars skulle kunna. Det är alltså ingen idé att klaga på det, utan bättre att fokusera på att hitta utmärkta företag och ledningsgrupper som vill utnyttja denna situation.

Ja främst ett försök till ett dåligt skämt efter en bastuöl. (Misslyckades)
Effektivitet i sig kräver inte heller bara rationella aktörer om (ääven irrationella) marknadsaktörer agerar självständigt eller om det finns minst en rationell arbitrageaktör.
Andra saker försvinner lätt från tankarna när tandvärken börjar. Igår kväll började en baktand värka och natten gick som den gick, nu har det som tur är lättat lite när Buranan ändå har börjat verka. Fick en akuttid till måndag, så jag klarar mig nog på något sätt tills dess. Det måste ha varit en plåga före modern medicin att kämpa med tänderna, om inte med andra åkommor också.
Smärtan och dess behandling fick mig att tänka på mina egna erfarenheter. Jag har besökt sjukhus några gånger som sängliggande patient och egentligen under hela mitt liv sedan jag var liten pojke. Jag har haft en hel del ortopediska operationer. Smärtlindringen på finska sjukhus är enligt min mening i toppklass, man behöver inte lida av smärta. Men vänta bara tills du kommer hem. Du får med dig ett recept på Burana och Paracetamol och det är allt. För nervsmärta och värk orsakad av skelettoperationer är dessa till liten hjälp. Det verkar vara svårt att få starkare droppar ens för några dagar, vilket i mitt fall hade räckt gott och väl. Bara att ha fått sova de värsta nätterna, men nej, det gick inte. Tandvärk är förstås en egen sak och på något sätt känns det som att den av någon anledning alltid börjar på fredag kväll om den ska börja.
Pennystockarnas märkliga värld