Det där bokslutverktyget låter mycket nödvändigt. Även Finland är fullt av småföretagens små VD:ar som inte kan läsa ett bokslut, och när bokföringen i allt högre grad har outsourcats till något stort företag, har bokförarna inte tid/intresse att svara på en enskild kunds frågor om siffrornas betydelse.
Det stämmer. Det ursprungliga syftet var att göra detta till ett så kallat undervisningsverktyg och en mer nördig “IFRS-guru” som också kan ta ställning till standardgrunden.
Jag har fokuserat på offentliga bokslut här, och därför är finska börsbolag för närvarande datan. Finska småbolags bokslut i FAS-format är så kortfattade att det är svårt att få ut något mervärde från dem.
Du är mitt i prick. Om jag har lärt mig något under min karriär, så är det att uppskatta yrkesmän på alla nivåer i samhället. En gång satt jag i bostadsrättsföreningens styrelse och ledde en rörrenovering i ett höghus som ordförande, och under de byggmötena och beslutsfattande situationerna lärde jag mig betydelsen av yrkesmännens hantverk, när byggarbetsplatsens övervakare, anställd av bostadsrättsföreningen, berömde installatörernas lösningsförslag för oväntade problem och vid inspektionerna behövde man aldrig börja riva upp utfört arbete. Detta är inte helt självklart i programvaruvärlden.
Rörmokaren är enligt min mening ett bra exempel på ett arbete som inte kan outsourcas till maskiner, eftersom varje installation alltid är annorlunda. Artificiell intelligens borrar inte hålet i väggen, hackar inte upp golvet, ändrar inte planen när det visade sig finnas en balk i väggen som inte fanns med i några ritningar, och artificiell intelligens installerar inte röret i trånga konstruktioner, undvikande gamla rör eller tar bort dem.
Jag har märkt att det alltid blir det billigaste alternativet att betala en yrkesman när det gäller konstruktioner, el, rör eller uppvärmning. Det är inte billigt det heller, men “Gjorde det själv och sparade” kan bli riktigt dyrt. Visst, målning och tapetsering hemma kommer jag (förmodligen) att fortsätta göra själv. ![]()

Utan tvekan, när man har sett en gör-det-självarens arbete, kan man konstatera att de sparade på fel ställe. Professionellas arbete är verkligen på många ställen en helt annan värld. Dessutom har de redan flera modeller i huvudet för att lösa många olika problem.
Ibland är renovering ganska trevligt att göra, men vatten- och elarbeten (eller andra tydliga specialuppgifter) lämnas definitivt åt proffsen.
Det bästa med den här UKR-hjälpinsatsen är att arrangörerna vet hur man drar i trådarna ![]()
Vi skickar Panu Huuhtanen till Ukraina
![]()

Denna fredag/helg kommer jag inte att publicera någon Premium-artikel på grund av tidsbrist! Om någon redan väntar på publiceringen… ![]()
https://x.com/DeItaone/status/1923447885082870134?s=19
Steg 1: starta handelskrig med alla, deklarera höga tullar åt alla håll
Steg 2: under tullarnas första dagar, avbryt tullarna, deklarera förlängning för förhandlingar
Steg 3: 1 st enklaste affären gjord, fortfarande “cirka 200” ogjorda. Konstatera att fan vad dåligt förberett det var, när tiden för förhandlingar inte räcker. Men erkänn inte detta.
Steg 4: definiera nya tullnivåer för alla länder
En helt episk skitshow sågs och egentligen gjordes inga framsteg någonstans. En jävligt hård strategisk mästare Mr. Trump. planeringsförmågan verkar vara på samma nivå som en Nokia-gummistövels intelligens.
Är det här lika säkert som den Applovin $500 → $700 du nämnde för några månader sedan?
Hur som helst, du har haft bra tips också, så jag tror jag köper och tackar senare.
Applovin är fortfarande i mina böcker med ett mål på 700.
Applovins Rule of 40 är 135%, den högsta bland alla Nasdaq-företag. Palantir har cirka 80%. Doximity har närmare 60%.
Om man värdesätter tillväxten i fritt kassaflöde, så är alla dessa elit. Och DOCS är dessutom på rea idag.
(Jag äger alltså alla dessa. Och jag använder inga stoppar.)
Jag trodde att Samsungs andel var mindre och Apples andel större, dessutom trodde jag att andra märken skulle ha lite större bitar och inte sådana obetydliga osynliga bitar. ![]()
Från grafens siffror har av någon anledning alla kinesiska tillverkare utelämnats helt. Apples och Samsungs globala marknadsandel är totalt ~40%. Resterande 60% är mestadels kinesiska som Xiaomi, Oppo, Vivo, Honor, Huawei, OnePlus etc.
Tack, jag stirrade på det länge och “förstod” det inte. ![]()
Jaha ![]()

Kaffet höll på att flyga över tangentbordet. Känner igen mig och been there and done that.
Neste sålt, men jag har fortfarande inte köpt Netflix, för det är dyrt. ![]()
Nedan en uppskattning av smartphonemarknadsandelarna i världen för 2024.
Xiaomi inkluderar sina undermärken Redmi och Poco
Oppo inkluderar OnePlus
Transsion är ett kinesiskt företag som är särskilt starkt i Afrika, med varumärkena Techno, Infinix, itel.
Medan Apple och Samsung är mycket starka i USA, är kinesiska märken populära i resten av världen.

https://canalys.com/newsroom/worldwide-smartphone-market-2024
![]()
Jag gör många olika stora misstag och tankefel och upprepar dem, så för min del kan jag inte tala om otur. ![]()
Att ta in Netflix eller liknande i portföljen ser jag inte som ett misstag, men å andra sidan kan mina teser för varför jag inte köper eller köper ibland vara usla i någon utomståendes ögon. ![]()
Tack så mycket till dig också! ![]()
Den där Apple var verkligen den andra jag undrade över. Jag trodde att den hade en större andel både i USA och globalt.
I den där världspajen överraskade Apple mig verkligen, och sedan den lilla andelen för till exempel Huawei, Lenovo och Honor. Å andra sidan följer jag dem inte på det sättet och skulle inte argumentera om ämnet, jag blev bara lite förvånad. ![]()
Nu, vänner, snälla, äntligen ordning på företagsnamnet för Inderes-videorna framöver ![]()
Det är eeKUU och inte eeGUU på finska och på alla andra västerländska språk.
Alla uttalsätt av q där bokstaven g hörs är entydigt alltid fel. Till exempel uttalas landets namn Qatar “Katar” och inte “Gatar”, och det finlandssvenska efternamnet Ahlqvist uttalas “Ahlkvist” och inte “Ahlgvist”.
Det låter förmodligen som ett litet gnäll vid första reaktionen, men när företagsnamnet upprepas felaktigt i nästan 30 minuter, så multipliceras det oerhört i örat.
Jag håller med till 110 procent.
Det här är verkligen grundläggande när det gäller att hantera eQ, så det handlar om mer än bara den egentliga så kallade språkgnälltråden.
Inget annat företag uttalas hur som helst. Gemira eller Gesgo skulle låta väldigt konstigt.
Det är förstås en språkfråga i den meningen att en del finländare har lärt sig att uttala bokstaven Q felaktigt av sina föräldrar eller, som någon påstår, till och med av en inkompetent lågstadielärare, men om man uttalar företagets namn så i intervjuer och analyser, så förolämpar man samtidigt det företag man behandlar lite.
Så med detta, som någon kanske tycker är “gnäll”, räddar du investeringsproffs som behandlar eQ från och med nu från besvärliga situationer som skulle uppstå för dem i framtiden om felet bara fortsatte.
(Hur är det förresten möjligt att Q i Q1 uttalas korrekt, och i eQ felaktigt? Är Q1 fonetiskt sett helt enkelt svårare att uttala felaktigt som “guu-ett”, eller är dess uttal mer etablerat, det vill säga har det lärt sig korrekt enligt en modell? Eller uttalar någon av eQ:s chefer sitt företagsnamn som “eeguu”? Nu gick det här nog över till språkgnäll, förlåt…)
I flaggskepp (eller de dyraste lurarna) verkar det fortfarande vara Apples och Samsungs spel, åtminstone när det gäller vinster. Den första grafen är dock lite missvisande.
Det finns inte många vettiga alternativ kvar bland de billigare lurarna om man inte vill ha kinesiska. Samsung intresserar mig inte av flera andra skäl.
Själv har jag hört uttrycket “man blir svetsare och hora genom att kasta sig in i det” - vilket är relativt sant, men ändå är det inte alla som klarar det.
Det finns också många olika typer av rörmokare, precis som det finns rör och deras användningsområden. Det finns vattenledningar, koppar- och hushållsrör, lödning, dragning av instrumentrör, VVS-rör, fjärrvärme, ånga och gropjobb, plaströr, rst/hst-ledningar osv.