I tråden finns det några som jag inte tror skriver så bra på finska. Jag tycker det är bättre att skriva på engelska än att inte skriva alls. Det har funnits bra information i de senaste inläggen i den där Novo-tråden. På Inderes.se skriver man förresten också ganska mycket på engelska.
Jag korrigerade meddelandet. Jag hoppas att finländare skriver på finska.
Men igen, när vi är på ett finskt diskussionsforum, skulle jag önska att finsktalande skriver på finska. Är det lättare för en person att läsa igenom inlägg med en översättare än för 100 personer att översätta texter till finska?
Arbetsgruppens ännu opublicerade arbete är enligt KL:s uppgifter dock redan i praktiken klart och rekommendationerna används vid regeringens halvtidsöversyn. Enligt dem skulle investeringsutbudet för aktiesparkontot kunna utvidgas till fonder och även kontots övre gräns, 100 000 euro, skulle tas bort.
Även om den övre gränsen skulle tas bort, är lönsamheten med ett OST lite av en risk för en hållare; om man håller det i över 10 år kan det vara mer lönsamt att köpa aktierna till ett vanligt AOT…
Först var jag så här, vänta nu, vad är det här! Sedan vid 9 sekunder var jag så här, aah okej humppa. En liten besvikelse, men refrängen räddade vad som räddas kunde.
Attraktiviteten med utdelningsinvestering på ett investeringssparkonto ökar efter ett eventuellt borttagande av taket, när man inte behöver betala skatt på utdelningarna löpande (förutsatt att utdelningarna återinvesteras och inte tas ut för konsumtion) och därmed kommer ränta på ränta-effekten verkligen till sin rätt. Man köper då igen stabila utdelningsbolag med ett P/E-tal på tio när direktavkastningen är över 7%
Vad skulle kunna gå fel när man dessutom diversifierar köpen väl
Friskrivning, ingen investeringsrekommendation… DYOD och alla finansiella förkortningar för ansvarsfriskrivning.
Vad tycker ni, skulle någon halvledar-ETF kunna vara ett bra köp nu, t.ex. Vaneck
? Man skulle kunna tro att de som grupp har ganska goda framtidsutsikter, eftersom halvledare säkert kommer att behövas🤔 På bilden syns de största innehaven, alla syns inte.
Detta möjliggör också att man kan fylla aktiesparkontot med till exempel Nasse/SP500-ETF:er och vid pensionen skattefritt byta fonderna mot tråkiga bank- eller tobaksaktier som betalar 8-10% utdelning årligen.
Jag bläddrade igenom mina gamla papper och stötte på en intressant tabell över aktiemarknadens avkastning. När man tittar på realavkastningen, så även med ett så kort urval, finns det i USA två separata decennier som har gett negativ realavkastning på aktiemarknaden.
Hur kan det fyllas till max om det inte finns något tak?
Nåja, det skulle ju då vara ett ganska fungerande upplägg, även om skatteintäkterna säkert skulle behöva kompenseras från annat håll när folket upptäckte glädjen i att “gratis” kunna hålla på. Slutresultatet plus minus noll.
Efter den amerikanska presidentens förvirring har kvällstidningarna börjat livebevaka börskurser och ropa om en krasch liknande den 1929 vid varannan händelse. Dessutom görs detta med ganska bristfällig kompetens, vilket gör att Kauppalehtis nivå börjar likna en facktidning.
Ack, om dessa tidningar bara skulle fokusera på kändisars fastighetsinvesteringar och uppdelning av fastigheter vid skilsmässotvister, då skulle de i viss mån kunna producera mervärdesinnehåll istället för detta skrämselinnehåll med negativt värde.
Puh, precis när jag trodde att investeringar äntligen hade blivit en ganska vanlig sak tack vare folkkapitalismen, så har förmodligen en del av de oinsatta tömt sina portföljer i panik “FÖR ATT TIDNINGEN SA SÅ!!”.
Sannolikheten att jag gör 37% medianavkastning varje dag är 96%.
Sannolikheten att jag gör vinst per trade är 98%.
Sannolikheten att jag förlorar alla pengar är 0.00078%
Sannolikheten att jag gör 5% förlust per trade är 3%.
Månadens medianökning är cirka +380 775 822 902 %
Måste citera mitt eget inlägg från köpte/sålde-tråden lite, så jag inte får stämpeln som hälsofascist . Det finns säkert personer bland läsarna som kämpar med övervikt och jag vill inte ta ifrån dem det sista hoppet, om viktminskning helt enkelt inte lyckas. Dessutom är min kommentar helt baserad på magkänsla och man måste ta hänsyn till att jag alltid har haft en viss motvilja mot mediciner. Till exempel, när mina kolesterolvärden var lite förhöjda vid den senaste kontrollen (jag tror det var 5,2) och det dåliga kolesterolet var högre än vad lagen tillåter, föreslog sjuksköterskan att jag skulle börja med medicinering, varpå jag svarade att “det skulle vara mental lathet och jag kan fixa det med livsstilsförändringar”. Hoppas detta läses som minnesord på min begravning .
Men lycka till alla med viktminskningen, om ni känner att det behövs. Kom också ihåg att njuta av livet och fetma är ingen fråga om människovärde.