Inderes kafferum (Del 10)

Var inte orolig, din pojke är vaken…
Screenshot_20250421-153534 (1)

4 gillningar

Från dessa kan man förstås ganska enkelt få reda på storleken på medskribenternas portföljer, så om man inte vill dela med sig av sådan information här, bör man vara mer mystisk i sina svar! :slight_smile:

1 gillning

Jag frågade ChatGPT om IRR-avkastningen på mina Nordea-svängningar. Svaret är 43% avkastning per år.

Jag har sysslat med samma typ av handel även med TietoEvrys aktie:
image

I det här fallet ser köpen och försäljningarna inte visuellt särskilt lyckade ut, men ChatGPT slumpar fram en IRR-avkastning på 46% :thinking:

Med Evos aktie trodde jag att jag hade lyckats bra med köpen och försäljningarna:

image

IRR-avkastningen är dock bara 12%. Aktiekursen har förvisso rasat, så jag får väl vara nöjd med en positiv avkastning :sweat_smile:

Ping @Thyme , @Johnnyboy

9 gillningar

Screenshot_2025-04-21-17-51-04-15_87869c5c71fa0655e350912352595c23
Exempel med slumpmässiga tal.

IRR-funktionen fungerar bättre om siffrorna är jämnt fördelade över tidsperioder. Om siffrorna däremot är ojämnt fördelade fungerar XIRR-funktionen bättre, den kräver summor och transaktionsdatum.

Det kan vara så att ChatGPT räknar rätt trots det.:person_shrugging:

1 gillning

Är OP fortfarande på semester när köpet inte går igenom från USA trots att det är i förmedlat läge. Priset är rätt.

Edit.. det är stängt

Om Trump lyckas få bort Powell, vilket jag inte tror, så går marknaden ner -30% och dollarn ner -15% mot euron.

9 gillningar

Utan att ta ställning till politiken mer i detalj kan jag uppriktigt konstatera att Finlands Utdelningsparti och Finlands Återköpsparti finner en sällsynt gemensam grund i bolagsskatten. Bolagsskatten så låg som möjligt, utan att bry sig om de bredare och långsiktiga samhälleliga effekterna av räkningen.

Utdelningspartiets tidshorisont sträcker sig till nästa utdelningsvår, Återköpspartiets till nästa (vår) bolagsstämma, vilket är så långt bemyndigandet för återköp av egna aktier vanligtvis sträcker sig. Här oroar man sig inte i onödan för välfärdsstatens hållbarhet för kommande generationer, eftersom utdelningar och återköp sker nu och inte i en teoretisk framtid.

En mer väsentlig fråga är om företag ska straffas för investeringar. Båda partierna är även här nära varandra, eftersom allt kassaflöde som används för investeringar är bort från ägarnas belöning. Bolagsskatten skulle därför kunna ersättas med en investeringsskatt. Om företagets investeringar är så kallade immateriella och går via resultaträkningen, kan denna skatteflykt stoppas genom att beskatta forsknings- och utvecklingskostnader som skattemyndigheten tolkar som “överflödiga”.

Stora skillnader finns naturligtvis i kapitalbeskattningen. Utdelningspartiet driver på för skattefrihet för utdelningar (alltså även för andra än de rika), medan Återköpspartiet driver på för en kraftig höjning av utdelningsskatten för att uppmuntra företag till långsiktiga återköpsprogram. Återköpspartiet föreslår också en straffskatt för de rika som äger över 10 % av börsbolagen och försöker manipulera företagens vinstutdelning mot utdelningar. Om företaget med deras röster väljer utdelning istället för återköp, skulle statsmakten med hjälp av någon myndighet kunna ingripa i bolagsstämmans beslut och Solidium bli ny huvudägare genom en riktad nyemission i det aktuella företaget.

25 gillningar

Gröna Lund är förståeligt nog kanske lite i trubbel, men en ganska bra deal med 135€ för dagbiljetter för tre personer och Alanis Morissettes konsert. Från Lints får man för samma pengar nuförtiden kanske tre åkbiljetter och små popcorn.

IMG_1964

32 gillningar

Under 9, men över 64 år gratis :grinning: Gubben flyttar nog dit bredvid om ett par år, så han kan följa börskurserna genom att sitta hela dagen i berg- och dalbanans tåg :metal:

11 gillningar

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/33791/6696?u=lafe

Irriterar lite, men inte för mycket. Stavfel som smyger sig in i memes är lite sådana att man inte riktigt vågar korrigera dem i efterhand. Särskilt om det har fått ett hyfsat antal gillningar. Konstverket har då accepterats som det erbjöds.

Som ett sår i en tall. Påminner om sig själv varje gång man tittar, men hindrar inte trädet från att fungera som ett träd.
Bilden hör till.
20250421_211406

9 gillningar

Dollarkursen har fallit kraftigt till sin lägsta nivå sedan januari 2024, trots att räntorna har stigit.

Detta tyder på stress på marknaden, och att stoppa dollarns fall kan kräva ännu högre räntor. Fallet är snabbt och närmar sig översålda nivåer.

https://x.com/biancoresearch/status/1914160730535756287
image
image
image
image

3 gillningar

Fysiskt guld.

“Värdelös gul sten”

“Genererar inget kassaflöde”
Osv.

Kina, detta teknikens underland.

6 gillningar

I artikeln nedan har det behandlats hur Trumps nya tullar skakar om de europeiska marknaderna, och fem stora företag som Maersk, Shell och Volkswagen har valts ut för att granskas närmare än vanligt mitt i den handelspolitiska osäkerheten.

"Huvudpunkter

• Omfattningen av president Donald Trumps tullar, tillsammans med den volatilitet som injicerats av efterföljande uppdateringar och policyomkastningar, har hittills överträffat även de mest pessimistiska prognoserna.
  • Danska rederijätten Maersk, brittiska oljejätten Shell och Tysklands Volkswagen är bland de europeiska aktier som investerare kommer att följa noga denna rapportsäsong.
  • Emily Field, chef för europeisk läkemedelsforskning på Barclays, berättade för CNBC tidigare denna månad att tullarna var ”fråga nummer ett i investerarnas tankar”."

https://www.cnbc.com/2025/04/22/5-european-stocks-to-watch-this-earnings-season-trump-tariffs.html

1 gillning

Buffett är ett betydligt starkare exempel, men jag tar tillfället i akt att marknadsföra förra veckans Vartti där jag gick igenom marknader som seglar med mindre uppmärksamhet, som Japan!

19 gillningar

Jag funderade på att i förhållande till riskerna är Japan ganska jämlikt med tillväxtmarknader när det gäller värdering. Logiskt sett borde aktier på tillväxtmarknader ha en lägre värdering än utvecklade marknader på grund av högre risk.

I utvecklingsländer är den ekonomiska tillväxten stark, men den realiseras inte ordentligt i form av vinsttillväxt för lokala företag. Det vore intressant att fördjupa sig mer i detta fenomen; jag har funderat på det då och då men har inte hittat någon ordentlig förklaring till det.

3 gillningar

Som en liten sidonotis har Buffett också fått ytterligare fördelar från den stärkta yenen. Euro-yenen har varit stabilare, så vi har inte sett dessa valutafördelar. Kanske kommer något att göras snart i Japan även gällande valutan? Japan är, såvitt jag förstår, ganska beroende av dollarhandeln.

1 gillning

Bra refräng

4 gillningar

Detta skulle kunna vara USA:s politik. Eller kanske något annat. Men låt det tills vidare vara i Fikarummet tills det blir officiell politik. Men i länder som förhandlar om handelsavtal med USA är det nog bra att veta att USA:s president inte bara är förtjust i golf, utan en helt ny sida av honom har kommit fram. :roll_eyes:

bild

4 gillningar

Det återstår att se (jag fasar för det) vad DT hittar på i Vatikanen. Han borde försöka uppföra sig, han är ju trots allt vuxen..

Donald är svag för publicitet och storslagna ceremonier. Samtidigt får han påminna om att HAN, och absolut inte Påven, är Kristi ställföreträdare på jorden.

Ursäkta den cyniska kommentaren

22 gillningar