11 år. Orkerne angreb den 20. februar 2014, og Ukraine startede ikke krigen, som den orange mand vil have dig til at tro.
Ville dette også hæve aktiekurserne..? ![]()
Hvorfor i alverden ødelægges det smukke gamle Børspalæ med tilbyggeri? Er der i Helsingfors centrum virkelig mangel på kontorlokaler? Ej, ejeren ved vel, hvad han gør, men jeg kan stadig ikke lide det.
Minimalistisk = kasse
Hvis der bygges ekstra etager, hvorfor kan de så ikke laves ved at efterligne de nederste etagers stil og overflademateriale? Fordi arkitekten vil lave sit eget værk. Ved at efterligne underetagen ville en tilbygget bygning ikke se tilbygget ud.
REDIGERING: fandt et illustrationsbillede, mærkeligt nok valgt farver, så de ekstra etager forsvinder i baggrunden. Stilen er garanteret Alvar Aalto-finsk arkitektur.

Trumps administration er ved at løfte USA’s økonomi til ny opblomstring. ![]()
Der er igen en overskrift. Selvfølgelig kan hver af os korrekturlæse denne og utallige andre overskrifter og historier i vores tanker, men i dag er dette efter min mening et stigende fænomen.

Det er så praktisk, når “kunstig intelligens” klarer arbejdet, og man selv kan fortsætte med at drikke kaffe.
Jeg gætter på, at AI’en/kontrolprogrammet ikke gennemgår den overskrift, så det er op til forfatteren.
Ganske vist er man ægte blind over for sin egen tekst, men man kunne forvente bedre af professionelle.
På fredag beskrev jeg næsten 3 timers snak med @Omavaraisuushaaste til den seneste Porteføljeoversigt.
Hvis du derfor overvejer, hvad du skal lave i denne uge og i påskedagene, så behøver du ikke tænke mere: her er der nok at lytte til et stykke tid, og forhåbentlig vækker diskussionen tanker hos hver enkelt, selvom vi tog os friheden til at komme ind på andre emner end blot investering. ![]()
Nå, for søren! Hvem investerer dog på den måde?! Jeg foretrækker selv langsigtet investering, hvor fokus er langt ude i horisonten. Særligt tæt på mit hjerte er de træge aktier fra Hesuli, hvor kursudviklingen forbliver stabil år efter år. Man ser dog alt muligt…
Her er bare artiklens overskrift, men den fortæller jo alt om den nuværende gøren og laden, som ikke vedrører os her på forummet, vel?

Lytter i en times tid, og indtil videre kun gode ting! Esa taler klart og illustrativt. Tak👍
Man burde få et AI-baseret Alma Media-filter til browsere, som oversætter de ‘sjove’ og ‘nysgerrighed og fantasi stimulerende’ overskrifter i finansielle medier som Kauppalehti, Talouselämä og Arvopaperi til noget, som man lærer i grundskolen.
Ret mange betaler dog noget for abonnementer på finansielle medier, i det mindste burde de få meningsfulde overskrifter som et alternativ…
Efter min mening kan moderne tilbygninger til gamle bygninger være fremragende. Vellykkede udvidelser skaber en fin kontrast mellem gammelt og nyt.
Denne renovering af Pörssitalo vil være næsten usynlig; de ekstra etager er trukket tilbage, så de slet ikke kan ses fra gaden, og bygningen er i øjeblikket lavere end sine naboer, så de vil ikke skille sig meget ud på afstand. De vil kunne ses fra de øverste etager i den modsatte kontorbygning.
Selv radikale fornyelser kan fungere, som f.eks. hotellet, der er tilføjet oven på kabukiteaterbygningen fra 50’erne i Osaka, som ses på billedet nedenfor. ![]()
Det føles ret spændende. Der er allerede en pæn ændring i porteføljens samlede beløb PÅ MIN MÅLESTOK. For omkring en uge siden var jeg 300€ i minus, og nu er jeg omkring 300€ i plus. En udsving på 600€ på en uge. Og ikke på grund af en enkelt aktie, men det føles som om, at hver eneste aktie og indeks lever kraftigt.
Og ja. For mange sker den udsving på minutter eller sekunder og er helt hverdagskost og mærkes ikke. Småhandler siden 2022. Alt er så nyt og interessant🙂 Det ville måske være skræmmende, hvis vi talte om tusinder. Måske taler vi om det en dag, hvis bare livet fortsætter. God øvelse med mindre beløb på denne måde.
Og man behøver ikke at overvåge kurserne konstant, siger de vise. Det behøver man heller ikke, men man må gerne, hvis man vil. Man må jo gerne have en hobby.
Jeg er selv i Osaka om fire dage, jeg må hellere tage og se denne specialitet live.
Jeg har selv de seneste uger mest kigget på retningen af børsdagens åbninger, og det er det. Det er nok bare at have en fornemmelse af, hvilken retning dagen går, især nu hvor mulighederne fra den orange trussel stikker hovedet frem. Jeg starter købene senere, medmindre ekstremt pessimistiske kursmål advarer i de kommende uger og måneder.
Jeg bemærkede også, at investeringerne nu er på samme niveau som i starten af året, hvilket betyder, at årets første afkast (12k€) er taget på tidlig sommerferie, lad dem få lov til det, jeg er jo selv på vej på ferie.
Jeg synes, at moderne tilbygninger til gamle bygninger kan være fremragende. Vellykkede udvidelser skaber en fin kontrast mellem gammelt og nyt.
Jeg er enig. Et af de mest berømte og måske fineste eksempler på dette er Zaha Hadids tilbygning til Antwerpens havnekontor

Den er virkelig flot! Der er ingen lodrette eller vandrette flader (undtagen indeni, antager jeg) og den er en perfekt modsætning til den gamle del, men danner alligevel en helhed med den. Fantastisk!
Udsigten er garanteret også i top.
Edit: Det er ikke sarkasme, jeg beundrer helt oprigtigt den vellykkede arkitektur.
Jeg har engang besøgt Düsseldorf for at se skikonkurrencer, der var også alle mulige skæve bygninger osv., men de var for det meste meget upraktiske at se på og desuden grimme. De ligger også i havneområdet (dog lystbådehavn).
Jeg synes, den er utroligt grim, jeg er ikke sikker på, om din mening var sarkasme, min er ikke. Men vi skal ikke begynde at skændes om det her alligevel ![]()
Tiden må vise, hvilken del der bliver revet ned først! Ofte holder den gamle del bedre.
Lige præcis, her er to polariteter usædvanligt vellykket forenet til en helhed. Plus selvfølgelig minder udvidelsen i form om et skib, hvilket er ret passende for et havnekontor.
Dette er nok lidt en vildfarelse, for alt gammelt, der stadig eksisterer, har holdt over tid. Så det er naturligt, at den gamle del, der allerede har holdt over tid, sandsynligvis også forbliver mere stilistisk relevant end nogen mulig ny del.
Men jeg gætter på, at denne Antwerpen-hytte vil blive værdsat i lang tid, både den gamle og den nye del.