”Nordeas rentemarginal forventes at forblive faldende, hvilket sammen med øgede omkostninger vil trække Q1-resultatet i vores prognoser klart under det stærke sammenligningsgrundlag,” skriver analysehuset Inderes’ analytiker Kasper Kallas.
De nåede åbenbart allerede at rette det, Kasper var nok omhyggelig med sit navn, eller også bruger Kauppalehti Inderes’ forum som korrekturlæser
Ved at sælge mad med nul avance ville man nok kunne erobre markedsandele inden for dagligvarehandlen, men hvor mange aktionærer ville ønske det?
Af dem uden aktier nok de fleste.
Man skal bare huske, at f.eks. i Japan er grøn farven for fald og rød for stigning. Det er altid forvirrende at se helt grønne børstavler, hvor alle tallene er negative.
Jeg er nødt til at få lavet en tavle eller en huskeseddel til skrivebordet, om at der ikke skal foretages handler på nogen børs i løbet af den første time. Jeg har truffet ubetinget de dårligste beslutninger i starten af børsdagen. Uanset hvor dårlig eller god en nyhed har føltes, har reaktionen i den første time altid været på sit højeste og er derefter faldet tilbage.
Har der ikke på et eller andet forum blevet offentliggjort flere gange en statistik, hvor over-natten-afkast med en meget klar margin er større end dagens afkast (som ifølge min hukommelse ligefrem kunne være træge), altså er det som udgangspunkt bedre at træffe (købs)beslutninger om aftenen . Selvfølgelig nok ikke den store effekt, hvis man ejer aktierne længere end den ene dag.
Hvis det er nogen trøst, så betalte jeg selv dyrt for en lignende lektion i sidste uge, og du kan læse om det i tråden om investeringsfejl. Det betaler sig ikke at prøve at være klogere end markedet, i hvert fald ikke på kort sigt (timer).
Jeg stemte heller ikke ved valget denne gang, men jeg forventer, at Finlands 10-årige rente vil stige som følge af valgresultatet i de næste to år. Politisk usikkerhed og sikker gældsætning i fremtiden vil forårsage dette. I dag dog i fald.
Gældsætningen blev beseglet med valgresultatet, de nuværende regeringspartier, hvis de vil fortsætte, vil genoptage gældsoptagelsen. Og selvfølgelig vil de gøre det. Ens egen vinding er altid vigtigst.
Ved næste parlamentsvalg vil der være de vildeste valgløfter i vores levetid. I hvert fald hvad man reelt kan love.