Hej. Jeg har også selv overvejet årsagen til denne ”nedtur”. Som en mulighed har jeg overvejet EU’s nye forordning om emballage og emballageaffald, hvor et af punkterne er overgangen fra engangsemballage til genbrugsemballage. Forordningen er allerede trådt i kraft, og overgangsperioden udløber i efteråret næste år. Selvom forordningen fokuserer på at reducere plastemballage og minimere dens rolle på markedet, er der også opstillet mål for takeaway-fødevarer vedrørende overgangen til såkaldt genbrugsemballage, det vil sige emballage, der kan bruges flere gange. Et par ting fra det nye direktiv: ”Forbrugere bør altid have mulighed for at købe takeaway-mad og -drikkevarer i genbrugsemballage eller i egne beholdere på mindst lige så gunstige vilkår som fødevarer og drikkevarer, der tilbydes i engangsemballage” og ”Økonomiske aktører, der sælger takeaway-mad eller -drikkevarer, bør tilbyde forbrugerne muligheden for at købe mad eller drikkevarer i egne beholdere samt muligheden for at købe mad og drikkevarer i genbrugsemballage”. Jeg ved ikke, hvor meget dette vil påvirke konkurrencen i emballageindustrien og udviklingen i efterspørgslen i de kommende år i EU-området.
Meninger?