Traditionelt har Huhtamäki allokeret sin kapital til især organiske vækstinvesteringer, en stabil stigning i udbyttet og fra tid til anden også virksomhedsopkøb. I løbet af det seneste års tid er der faktisk begyndt at ophobe sig mere råderum på balancen, da nettogæld/EBITDA gradvist er faldet mod den nedre del af målområdet (2x-3x). Tilbagekøb af egne aktier har været diskuteret i flere analytikerkald, og Ralf/Thomas har, så vidt jeg husker (@Kristian_Tammela kan supplere/præcisere), svaret, at selskabet overvejer mulighederne, selvom den gearing, der er faldet til den nedre grænse af målniveauet, ikke skaber noget akut hastværk eller får pengene til at brænde i lommen. Jeg vil dog formode, at selskabet i løbet af det næste år (muligvis endda i forbindelse med årsregnskabet) vil præsentere nogle nye planer for kapitalallokering.
Efter min mening ville tilbagekøb af egne aktier være en rigtig god mulighed for kapitalallokering på det nuværende kursniveau, selvom jeg også tror, at man vil holde fast i det langsomt voksende udbytte. Der kunne være råd til begge dele, når man tager balancesituationen i betragtning, og det faktum at kapitalanvendelsen til organiske investeringer er blevet strammet (med god grund, da investeringstakten de seneste år har været høj, og ikke alle investeringer endnu giver afkast, og/eller kapaciteten ikke er fuldt udnyttet). Jokeren er selvfølgelig virksomhedshandler og uorganisk vækst, som jeg forstår også eftersøges. Vurderingen af de latente muligheder i disse og deres alternativomkostninger i forhold til for eksempel tilbagekøb af egne aktier er dog ret svær på forhånd uden at kende detaljerne. Det er selvfølgelig klart, at faldet i egne multipler til en vis grad begrænser handlerummet og betalingsevnen også på opkøbsfronten, selvom handlerne finansieres med gæld.