IonQ:n ketjusta poimin tuon uutisen. $HQ on yhtiö, jolla ei ole vielä juurikaan yhtään kaupallista liikevaihtoa. Seuraavat kirjoitukseni eivät ole sijoitussuositus. Haluan vaan sanoa sen, mikä minua nyt tässä yhtiössä kiinnostaa.
Jenkkipörssissä tuntuu olevan sellainen meininki nyt, että yhtiöt tekevät IPOn vasta hyvin kypsässä vaiheessa, esimerkkeinä vaikkapa OpenAI tai SpaceX. Ketkä sijoittaa noihin IPOssa/IPOn jälkeen, pääsevät mukaan vasta aika ison arvonnousun jälkeen. Mutta esim. $HQ on aito riskisijoituskohde - siemenvaiheessa oleva yhtiöö. Onko tällaisia tarjolla paljon? Ei kait. Mun pointti on se, että SPAC/IPOn jälkeen yhtiön kassassa on noin vähän yli 100 miljoona. Markkina-arvo yhtiöllä on 260 miljoonaa. Nythän tässä käy niin, että $HQ osti IonQ:lta kvanttitietokoneen ehkä jollain 15 miljoonalla. Ja IonQ alkaa sitten ostaa $HQ:lta ohjelmistoalustaa. Ja näin $HQ alkaa pikkuhiljaa osoittamaan liikevaihtoa. Jostain on lähdettävä liikkeelle. Lukija varmaan miettii sitä, että eihän kyseessä ole aitoa liikevaihtoa vaan silmänkääntötemppu! Mutta kun asiaa miettii, niin fakta on, että $HQ saa liikevaihtoa, ja pörssimarkkina tykkää siitä sellaisenaan. Ihan sama meno on käynnissä Nvidia+hypesceilerit+neocloudit “yhteisössä”. Itse en usko näiden korttitalojen totaaliseen romahdukseen, koska maailman vaurain pääomamarkkina (USA) sulattelee “yhteisöt” parhaansa mukaan normaaliin markkinaan. Eli $HQ on nollaliikevaihdon siemenyhtiö, joka on kuitenkin hyvässä perheessä, jossa se voi rauhassa kasvaa ja kehittyä kulkeakseen 3-4 vuoden jälkeen omilla jaloillaan. Tästä aiheesta on hyvä podcast: