Affärer har kommit på sistone. Är det dags att börja titta på prognoserna?
Ukrainas återuppbyggnad är en intressant stor möjlighet för ett företag av Honkarakennes storlek (Mcap 18me). Honkarakenne har årtionden av erfarenhet av export.
“Avsiktsförklaringen gäller i sju år, och dess giltighet kan förlängas genom gemensam överenskommelse mellan parterna”
Här är Ates kommentarer om Honkarakenne:s “avsiktsförklaring med Ukraina”. ![]()
EDIT:
Här är Ates kommentarer även om att Honkarakenne inleder omställningsförhandlingar.
Atte har gjort en ny bolagsrapport om Honkarakenne. ![]()
*Honkarakennes innevarande år kommer att vara svagt resultatmässigt på grund av den rådande marknadssituationen. Inte heller utsikterna på kort sikt tyder på en förbättring av situationen, vilket har lett till att vi har reviderat våra prognoser för 2026 nedåt. I våra prognoser stärks dock bolagets lönsamhet under de kommande åren tack vare en växande exportandel och de effektiviseringsåtgärder som genomförs. En förbättrad resultatutveckling normaliserar värderingen till en mer neutral nivå senast 2027. Vi upprepar vår riktkurs
Här är en liten presentation av Karstula-fabriken => https://www.youtube.com/watch?v=oG5mEgd6AY0
Här är Atens kommentarer om Honkarakenne’s negativa besked igår.
Honkarakenne utfärdade på torsdagen en vinstvarning och sänkte sin finansiella prognos för 2025. Bakgrunden till den sänkta prognosen är att leveranser flyttas från slutet av 2025 till 2026 på grund av förlängda tillstånds- och finansieringsvillkor för kunderna. Den nya prognosen ligger under våra tidigare uppskattningar, vilket skapar nedåtgående tryck på våra prognoser för 2025. Vinstvarningens inverkan på vår syn är begränsad, eftersom innevarande år ändå är ett mellanår för Honkarakenne. Flytten av leveranser till nästa år stöder också våra förväntningar om förbättrad lönsamhet. Vi kommer att uppdatera bolagets prognoser inom kort.
Här är en företagsrapport från Ate efter vinstvarningen. ![]()
Honkarakenne sänkte förra veckan sin guidning för 2025 gällande omsättning och rörelseresultat. Bakgrunden till sänkningen var timingfaktorer då exportleveranser som tidigare planerats för december flyttas till nästa år på grund av förlängda tillstånds- och finansieringsvillkor hos kunderna. Vi har sänkt våra prognoser för innevarande år till följd av vinstvarningen. Flytten av exportleveranser med högre marginal till nästa år samt bolagets effektiviseringsåtgärder stöder dock vår prognos för nästa års resultatvändning. EV/EBIT-multiplen för åren 2026-2027 ligger enligt våra prognoser på cirka 8x, vilket ligger inom vårt acceptabla värderingsintervall (7–9x). Prissättningen framstår därmed som neutral, och vi ser inte avkastningsförväntningarna som tillräckligt attraktiva ännu med tanke på de osäkerhetsfaktorer som är kopplade till vändningen. Vi upprepar vår riktkurs på 2,7 euro och vår minska-rekommendation.
Expansion inom hotellverksamhet. Blir nästa anhalt Rovaniemi, som kämpar med inkvarteringsproblem? https://www.inderes.fi/releases/tornio-haaparanta-nousee-lapin-seuraavaksi-matkailukeskittymaksi-honkarakenne-vastaa-kasvavaan-kysyntaan-suomen-suurimmalla-hirsihotellilla
Atte har gjort en ny omfattande rapport om Honkarakenne.
Som vanligt är även denna omfattande rapport tillgänglig för alla att läsa. ![]()
Honkarakennes år 2026 ser i våra prognoser fortfarande ut att i stor utsträckning bli ett mellanår då hemmamarknaden förblir utmanande. Vi förutspår att bolaget når en mer betydande resultattillväxt under 2027–2028 i takt med att exportsatsningarna konkretiseras i form av leveranser. Dessutom förväntar vi oss att hemmamarknaden återhämtar sig gradvis. Under innevarande år lyfter den blygsamma resultatnivån värderingsmultiplarna till mycket höga nivåer. Sett till våra prognoser för 2027 neutraliseras dock multiplarna till att ligga grovt sett inom ett acceptabelt värderingsintervall. På grund av osäkerheter kring framgångar särskilt inom exporten är risk/avkastningsförhållandet enligt vår bedömning fortfarande ofördelaktigt. Å andra sidan fungerar den starka balansräkningen fortfarande som en buffert i ett svagare scenario. Vi behåller vår riktkurs på 2,7 euro och vår rekommendation på minska-nivån.
Citat från rapporten:
Vändningen söker fortfarande efter konkretisering
Då innevarande år till stor del blir ett mellanår, betonar vi våra prognoser för 2027 i vår värdering. Aktievärderingen får inget stöd av våra uppdaterade prognoser för innevarande år då resultatnivån förblir svag. Honkarakennes värderingsnivå är enligt vår bedömning rimlig under de kommande åren, givet den betydande resultatförbättring från cykelns botten som vi förutspår. Den riskjusterade avkastningsförväntningen förblir dock klen, med hänsyn till osäkerheten kring vändningen gällande marknadsläget på hemmaplan, bolagets framgång i exportaffärer samt förverkligandet av de planerade kostnadsbesparingarna. En kurspotential som överstiger våra förväntningar under det kommande året skulle kräva en starkare vändning än i våra prognoser, både på hemmamarknaden och inom exporten. Å andra sidan begränsas den mer betydande nedsidan fortfarande av bolagets starka balansräkning enligt vår uppfattning.
“Den goda utvecklingen har fortsatt i år: försäljningen i januari låg redan i mitten av månaden 50 procent över hela fjolårets januariförsäljning”
En riktigt positivt klingande kommentar från DEN Finland med tanke på den inhemska byggbranschen:
Atte och Iikka diskuterade Honkarakenne i samband med den nya omfattande analysen. ![]()
Ämnen:
00:00 Inledning
00:12 Honkarakennes investeringsprofil
02:00 Marknaden och affärsmodellen
04:03 Konkurrenssituationen
05:40 Exporthandel
07:09 Stor förlustbuffert har minskat
08:04 Prognoser
09:25 Rekommendationen är minska
" Enligt Rakennustutkimus RTS Oy:s rapport Hirsitalomarkkinat 2022–2025, publicerad 1.1.2026, ökade orderstocken för industriellt timmer i euro räknat med hela 46 procent jämfört med föregående år."
VD:n byts ut. Undrar om vi nu får en extern VD.
https://www.inderes.fi/analyst-comments/honkarakenne-toimitusjohtaja-vaihtuu
Här är Attes förhandskommentarer när Honkarakenne rapporterar sitt H2-resultat torsdagen den 12.2.2026 ![]()
Vi förväntar oss att bolaget rapporterar ett förlustresultat i enlighet med den vinstvarning som gavs i december, vilket tyngdes av betydande exportleveranser som flyttades från slutet av förra året till innevarande år. Fokus i rapporten ligger särskilt på utvecklingen av orderstocken samt utsikterna för år 2026.
Ett par kommentarer till de senaste nyheterna i den här tråden, jag har själv en bekant i timmerhusbranschen och får alltid bra åsikter/insikter därifrån.
Detta verkade mest vara ett reklammeddelande från Ollikainen. Kul för Ollikainen, det verkar gå ganska bra för dem. Allmänt sett råder det verkligen ingen yra i branschen för tillfället. Visst, det går stugor till Lappland och egnahemsbyggandet har vaknat ur sin värsta koma, men den där tillväxten på 46 % räcker inte till ännu när botten har varit så djup. Man måste också komma ihåg att tillväxt inte värmer särskilt mycket om man inte får någon marginal. Faktum är att Kontio har en stor fabrik som går på sparlåga och de måste få in försäljning dit → marginalerna pressas ner till löjligt låga nivåer. Kontio har stora svårigheter, i vinter har det återigen varit permitteringar, för ett år sedan såldes 25 % av bolaget genom en nyemission för 3 miljoner euro till Asko Schrey. Jag har själv förstått det som att just Kontios situation gör att timmerpriset är lågt, så alla får kämpa med lönsamheten. Efterfrågan på timmer är stor när man får det billigt; de som går med på att sälja billigt får också affärer. Varför köpa ett trähus när även ett timmerhus är prisvärt? För husbyggare är det definitivt köparens marknad när det gäller timmerhuspaket.
Saarelainen har varit en bra VD för Honkarakenne, bolaget led mer av Rysslands invasion jämfört med konkurrenterna. Enligt min bekant bör en VD i timmerbranschen komma inifrån huset; det är oerhört viktigt att VD:n har en bra fingertoppskänsla för kunderna, produktionen, marknaden, försäljningen osv. De bästa resultaten i branschen görs av entreprenörsledda företag. En VD som kommer från en annan bransch har ofta, milt uttryckt, utmaningar med att ha koll på läget. Som aktieägare skulle jag själv hoppas att man hittar någon kompetent och passionerad person inifrån företaget för att styra skeppet.
Jag känner inte till Honkarakennes situation särskilt väl just nu, men jag skulle inte rusa till köpknappen baserat på till synes goda nyheter eller konkurrenternas spinn.
Här är en ny företagsrapport från Atea om Honkarakenne för H2. ![]()
Honkarakenne redovisade ett svagt resultat för andra halvåret, vilket var i linje med bolagets vinstvarning i december. Prognosen var i stort sett som förväntat, även om lönsamhetsprognosen var mjukare än våra uppskattningar. År 2026 var redan i våra tidigare prognoser ett mellanår, och vi har inte gjort några betydande förändringar i de långsiktiga prognoserna. Vi behåller riktkursen på 2,7 euro och rekommendationen på minska.
Här är Aten kommentarer om att den nuvarande VD:n kommer att flytta till Honka Japans ledning. ![]()
Honkarakenne meddelade på torsdagen en överraskande vändning angående VD Marko Saarelainens framtida roll och bolagets styrelsesammansättning. Saarelainen är inte längre tillgänglig för bolagets styrelse eller som dess ordförande, utan han övergår direkt från sin position som koncernchef till VD för det japanska dotterbolaget Honka Japan Inc. Vi anser att förändringen är överraskande i förhållande till det tidigare nomineringskommitténs förslag, men övergången är logisk med tanke på Saarelainens starka expertis inom Japan, då bolaget strävar efter tillväxt därifrån. Enligt vår bedömning är situationen dock osäker, eftersom bolaget ännu inte har utsett en framtida VD eller styrelseordförande.
Här är Ates kommentarer om utnämningen av Honkarakenne nya vd.
Honkarakenne meddelade i måndags att Magnus Hindström har utnämnts till bolagets nya verkställande direktör. Hindström tillträder sin tjänst den 3 augusti 2026 och kommer till Honkarakenne från en ledande befattning inom försäljning av Kerto LVL hos Metsä Wood. Vi anser att utnämningen är ett lyckat och logiskt steg, eftersom Hindströms starka erfarenhet inom internationell trävaruhandel stöder bolagets strategi att söka tillväxt på exportmarknaderna. Samtidigt skingrar utnämningen den osäkerhet som uppstått kring bolagets ledning efter att den tidigare verkställande direktören Marko Saarelainen meddelade att han skulle lämna sin vd-befattning tidigare i år.


