Herantis Pharma - Stoppare av neurodegenerativa sjukdomar

Nåväl, nu kom de efterlängtade nyheterna. Den största nyttan med denna data är troligen planeringen av fas II-endpoints. Genom att utnyttja dessa biomarkörer är det sannolikt möjligt att utforma fas II-studierna så att fasen inte blir orimligt lång*, vilket påverkar kostnaderna för studien. Jag antar alltså att fas II skulle kunna genomföras så att biomarkörer används som primära endpoints.

Nu till helgen börjar även JPM26-konferensen, vilket är ett bra tillfälle att gå på friarstråt med den nya datan. Jag kan tänka mig att till exempel Bayer skulle kunna vara mycket intresserade av detta. HER-096 skulle kunna vara ett mycket synergistiskt läkemedel tillsammans med denna stamcellsterapi utvecklad av BlueRock. Dessa transplanterade celler måste dock på något sätt skyddas från alfa-synukleininlagringar från andra delar av kroppen.

* edit: Jag såg precis webbsändningen. Där nämndes det att dessa biomarkörer inte är lämpliga för att mäta klinisk effekt, vilket innebär att de knappast har en direkt inverkan på fas II-studiernas endpoints och längd. Istället är datan lämplig för till exempel stratifiering av patientgrupper i kommande studier och bättre optimering av läkemedelsdosering.

13 gillningar