GRK - Alsidig infrastrukturentreprenør

Antallet af nye projekter begynder allerede at tage pusten fra mig; fra Sverige fik vi endnu et broprojekt lige efter det forrige, og renoveringen af Mäkelänkatu blev sikret herhjemme. Begge er ret store entrepriser.

6 Synes om

Her er Viljakainens kommentarer til GRK’s modtagne ordrer fra Sverige og Finland. :slight_smile:

*GRK meddelte fredag, at de havde vundet Helsingfors bys udbud om renovering af Mäkelänkatu. Projektets værdi er ca. 24,8 MEUR, og det vil blive udført i årene 2025

2 Synes om

GRK’s største kunde i øjeblikket, Stegra, omstrukturerer sin finansiering. Virksomheden har brug for mere kapital til opførelse af en brintfabrik, fordi byggekostnaderne er steget, og virksomheden selv skal finansiere en del af infrastrukturen. Der søges yderligere finansiering til jernbane- og havneinvesteringer, hvilket udgør ca. 15 % af de samlede projektomkostninger. Projektets færdiggørelsesgrad er i øjeblikket ca. 60 %.

Hvor stor en risiko mener I, der er for, at hele projektet ikke bliver færdigt, og at GRK vil lide betydelige kredittab?

Aktien er i dag faldet med omkring tre procent.

2 Synes om

Jeg ved intet om det projekt, men generelt betaler bygherren i byggeprojekter månedligt i rater for det udførte arbejde i forhold til arbejdets fremdrift. Jeg ved heller ikke meget om betalingsbetingelserne for det projekt, men jeg vil gætte på, at betalingsfristerne muligvis er rimeligt lange. Med henvisning hertil tror jeg, at GRK håndterer denne risiko ved at sælge fakturaerne.

Hvis betalingsfristen er kort, er kreditrisikoen lille, fordi jeg tror, at GRK er i stand til at fakturere forud. Så jeg tror ikke på nogen betydelig risiko for kredittab.

2 Synes om

Den finansieringsandel vedrører vel anlægsdelen, jord- og bundforstærkningsarbejdet burde allerede være afsluttet. GRK deltager ikke i opførelsen af den anlægsdel. Jeg har ikke fulgt projektets fremdrift nærmere nu for at se, om det er forsinket, men jeg synes, GRK burde være ude

2 Synes om

Hvis det virkelig kun drejede sig om funderings- og jordarbejde, burde det praktisk talt allerede være udført, og deres del klaret. Det er sandsynligvis allerede faktureret, og jeg ville antage, at næsten alt er betalt.

1 Synes om

Her er kommentarer fra Viljakainen om GRK’s modtagne vejkontrakt på 25 millioner euro. :slight_smile:

Så er der yderligere kommentarer fra Antti, da GRK’s største kunde Stegra indsamler betydelig yderligere finansiering til sit fabriksprojekt.

Fra GRK’s perspektiv er de væsentligste risici, der er skabt af kundens til en vis grad overraskende behov for yderligere finansiering, indtil videre, efter vores mening, relateret til projektets tidsplaner. En mulig forlængelse af tidsplanerne kunne påvirke marginerne i slutfasen af projektet, som efter vores opfattelse indtil videre er forløbet godt. GRK har efter vores opfattelse ingen kreditrisici i forbindelse med Stegra, i hvert fald ikke i et betydeligt omfang.

2 Synes om

Jeg ved heller intet om det pågældende projekt, men normalt kommer betalingerne mindst en måned efter udført arbejde, og forudfakturering er sjældent muligt. I

1 Synes om

https://x.com/zijoittaja/status/1978331492347474341

Alt vel på vestfronten.

1 Synes om

Positivt resultatvarsel:

Opdateret resultatforventning for 2025:

GRK estimerer, at selskabets omsætning i 2025 vil være 820-870 millioner euro (i 2024: 728,6 millioner euro), og det justerede driftsresultat vil være 57-64 millioner euro i 2025 (i 2024: 45,6 millioner euro).

Tidligere resultatforventning for 2025 (offentliggjort 18.6.2025):

GRK estimerer, at selskabets omsætning i 2025 vil være 730-800 millioner euro (i 2024: 728,6 millioner euro), og det justerede driftsresultat vil være 45-55 millioner euro i 2025 (i 2024: 45,6 millioner euro).

13 Synes om

Antti og Kasper har givet foreløbige kommentarer om GRK, når selskabet offentliggør torsdag den 30.10. :slight_smile:

Vi hæver vores kursmål for GRK til 14,50 euro (tidl. 14,00 €) som følge af let positive prognoseændringer og gentager vores “tilføj”-anbefaling. Vi finder fortsat den forventede afkast, der består af aktiens potentiale for værdistigning og udbytte, attraktiv.

1 Synes om

Og her er kommentarer fra Antti og Kassu om selve resultatet. :slight_smile:

GRK’s nye CEO Mika Mäenpää var i Kassus interview efter Q3-offentliggørelsen :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:10 Mika Mäenpää
00:48 Hovedpunkter fra Q3
01:13 Årets anden positive resultatadvarsel
02:55 Nye ordrer
03:49 Efterspørgselsudsigter for infrastruktur
04:57 Konkurrencen er skærpet
06:23 Stor kunde Stegras finansielle vanskeligheder
07:26 Afbødning af mulige kredittab
07:42 Udvidelse i Sydsverige
09:06 Finansielle mål for 2026
10:20 Manglende arbejdskraft
12:13 Hvad nyt bringer den nye CEO?

1 Synes om

Kassu har udarbejdet en ny virksomhedsrapport efter GRK’s Q3-resultat. :slight_smile:

GRK’s Q3-resultat var bedre end forventet, hvilket i høj grad skyldtes en hurtigere end forventet realisering af ordrebeholdningen. Vi så ikke behov for væsentlige prognoseændringer. Indtjeningsvæksten vil være stram for GRK i den nærmeste fremtid, men det forventede afkast, der består af potentialet for aktieværdistigning og udbytte, er stadig attraktivt. Derfor gentager vi vores købsanbefaling for GRK med et kursmål på 14,50 euro.

1 Synes om

I dag får vi nok at vide, hvordan det går med Vantaa-sporvognen og Turku-timetoget… begge vil sandsynligvis påvirke GRK’s fremtidige udvikling.

I Vantaa besluttede byrådet

5 Synes om

Så skete det endelig.

5 Synes om

Tilsyneladende er budgettet vokset en smule, da GRK nu estimerer sin andel til at være i alt 140 MEUR (tidligere ~110 MEUR). Nu bogføres den første fases andel, dvs. 45 MEUR, i ordrebeholdningen.

3 Synes om

https://www.grk.fi/tiedotteet/#/embedded/announcement/71646206?publisherId=69819211\u0026widget=true

GRK’s bestyrelse har besluttet at annullere alle selskabets egne aktier i dets besiddelse. Annulleringen omfatter over 2,3 millioner af selskabets egne aktier, svarende til lidt over 5 % af selskabets samlede aktier før annulleringen. Annulleringen af egne aktier påvirker ikke vores prognoser eller vores syn på selskabet, da vi allerede har taget højde for dem i vores model.

3 Synes om

GRK’s økonomidirektør Markku Puolanne fortalte om virksomheden som investeringsobjekt ved Sijoittaja 2025-arrangementet. :slight_smile: