Framery - Työskentelypodien Apple?

Tais tulla mato jo omenasta ulos ennen kuin tarina alkoikaan.

  • Kasvu hidastui
  • Kannattavuus laski (myös ilman kertsi kuluja)
  • Loppuvuoden liikevoitto lasku suuntaan.
  • Ei lyhyen aikavälin näkymiä.

Käykö vähän samalla tapaa kuin Orthex aikanaan, että korkealla hinnalle sisälle ja mörnii pian puolella hintaa vs listautumishinta

32 tykkäystä

Käykö vähän samalla tapaa kuin Orthex aikanaan, että korkealla hinnalle sisälle ja mörnii pian puolella hintaa vs listautumishinta

Sopii vähän tarinaan, kun tässähän oli pääpaino osakemyynnissä ja pääomasijoittajan exitissä. Silmänkääntötemppuna oli pieni anti, josta saatavia rahoja yhtiö ei oikein kuitenkaan tarvinnut. Paha maku jäi vielä lisäksi listautumissekoilusta.

22 tykkäystä

Frameryn listautumisessa oli kyse pääomasijoittajan ja perustajien exitistä. Muuta perustetta ei ollut, esim. rahantarvetta. Huippuvuodet ovat takana päin jolloin yhtiöllä ei ollut kilpailijoita ja markkina oli uusi ja kuuma. Nyt koppeja on myyty markkina täyteen ja kilpailijoita joka mantereella. Pari vuotta sitten jo yhtiö teki miinusta. Nyt viimeiset höyryt pumpattu ja perustajat ja osakkaan myyvät omistuksensa pois. Jäljelle jää hiipuva huonekalutehdas. Yhtiön tulos romahti nyt jo Q4/2025, tulos enää 4 senttiä per osake. PE 10 ja osakkeen käypä arvo on tällä tasolla 1,60 euroa.

26 tykkäystä

Toivotaan, että yhtiö onnistuu jatkossa yllättämään omistajat. Kuitenkin häiritseviä triggereitä alusta lähtien ovat olleet myös : listautumista edeltävä myynti oli poikkeuksellisen korkea, vallihauta?, listautumisessa yritettiin kiihottaa tilojen poikkeuksilla ominaisuuksilla, joita muiden olisi vaikea saavuttaa (eristysmateriaalit, ilmastointi, älyominaisuudet …), ei ole suostuttu Inderes analyysiin, johto on poistunut foorumeilta?, valuuttavastatuuli.

7 tykkäystä

“Kasvuyhtiö joka jakaa 90% tuloksestaan osinkoina”

Jos tämä ei pelottanut IPOn alla niin nyt kerätään sitä satoa. Tämä oli perutasjien ja alkuvaiheen sijoittajien exit joka oli paketoitu kauniisiin kääreisiin ja lupauksiin joita ei todennäköisesti tulla täyttämään.

34 tykkäystä

Framery keräsi listautumisessa 20 milj euron varat.

Nyt yhtiö jakaa osinkona (79 148 831 osaketta x 0,23 snt osinko) 18,24 milj euroa pari kuukautta myöhemmin.

Listautuminen oli puhdas rahastus, ja nekin kansalta kerätyt varat jaetaan pääomistajien taskuun. Tämän vuoden aikana kun osakkaat pääsevät myymään loput osakkeensa, peli on ohi. Jospa muutaman kuukauden vielä kurssi olisi ylhäällä rahastusta varten.

Osinko-osaketta Framerystä ei tule näillä luvuilla. 7 euron osakehinnalla osinkotuotto on huikeat 3,2%, eli riskittömän määräaikaistalletuksen luokkaa. Jaettava osinko on käytännössä koko kassavarat (19,7 milj eur) per 31.12.2025. Eli kassa tyhjäksi, ei näytä olevan järkevää investointitarvetta (oikeilla kasvuyhtiöillä menee rahat investointeihin eli kasvuun).

Kasvua ei ole näkyvissä, jos olisi niin yhtiö varmasti pumppaisi sitä uutisoimalla kurssia ylös. Kyseessä on tosiaan toimistohuonekaluyhtiö, kuten joku edellä kirjoitti. Jokainen voi miettiä kuinka paljon toimistohuonekalumarkkina kasvaa, haluamillaan muuttujilla. Tämä ei ole todellakaan kasvubisnes edes teoriassa joka voisi skaalautua monenkertaiseksi. Kilpailu on äärimmäisen kovaa, marginaalit pienenevät, erittäin suhdanneherkkää toimintaa.

Osakkeen nykyarvo on posketon. En millään ymmärrä, miten joku suostuu ostamaan tai omistamaan osaketta tällä hinnalla. Tämä on parhaimmillaankin nousukauden toimistoluksustuote jolla on hyvin erittäin rajallinen markkina.

Jos tämä olisi oikeasti kasvuyhtiö, joku isompi yhtiö tai sijoittaja olisi ostanut sen eikä tämä pyörisi pienessä helsingin pörssissä.

Yhtiön liikevaihto on tallannut tällä tasolla viimeiset 4 vuotta. Se siitä kasvusta.

Tarinoita riittää ja raha vaihtaa taskua tietämättömiltä pelimiehille. Muutaman vuoden päästä taas ihmetellään miten tässä nyt näin kävi. Kannattaa mennä yhtiön sivuille ja lukea tilinpäätös. Numeroista tajuaa paljon.

38 tykkäystä

Liikevaihto kasvoi viime vuonna 37%, en nyt ihan paikoillaan junnaamisesta puhuisi. Valtaosa Helsingin pörssin yhtiöistä voi vain haaveilla tällaisesta. Neljän vuoden aikajaksolla kasvu on tosin vaatimattomampi, se on totta. Miten liikevaihto kehittyy sitten vuonna 2026, se tässä kiinnostaa tietysti enemmän.

Suurta investointitarvetta ei tosiaan ole kuten IPO:n yhteydessä kerrottiin. Nykyinen alihankkijaverkosto ja Frameryn oma logistiikkajärjestely saa puskettua tavarat maailmalle, uusia tehtaita ei tarvetta rakentaa. Tuotekehityksessä on kk-palkkainen henkilökunta jo palkattuna, loputtomiin ei ole järkevää palkata lisää työntekijöitä sinnekään ja paisuttaa firman kuluja. Laaja jälleenmyyjäverkosto ylläpitää showroomit ympäri maailmaa, näin Frameryn ei tarvitse itse rakentaa 1000 myymälää ympäri maailmaa ja palkata sinne 5000 henkilöä töihin järkyttävillä palkkakuluilla. Nykyinen järjestely varmasti parempi kun ei ole valtavia kiinteitä kuluja yhtiöllä itsellään (kuten esim. Sotkalla/Askolla oli valtavat vuokravelat ja palkkakulut, ei niistä enää selvinnyt kun liikevaihto ei kasvanutkaan odotusten mukaan).

Katsotaan, että miten firman tarina etenee seuraavien 2-3 vuoden kuluttua. Suurimmat osakkeenomistajat -listalla on paljon fiksua porukkaa. Voivat toki olla kaikki väärässäkin, eihän kukaan tulevaisuudesta varmuudella mitään tiedä. Vaaka Partners jatkaa suurimpana omistajana, varmasti tekevät kaikkensa, jotta osakekurssi olisi myöhemmin 10 euron paremmalla puolella kun irtautumisen aika tulee. Riskiä kyllä riittää tässäkin osakkeessa.

13 tykkäystä

Liikevaihto junnaa -ei kasva. Liikevaihto on ollut paikallaan käytännössä vuodesta 2022. Listautumisvuosi 2025 johon laitettu kaikki mahdolliset kikat sisään, herättää lähinnä ihmetystä. Kasvuyhtiöt kasvavat vuodesta toiseen reilusti. Frameryn kohdalla 2025 on pikemminkin poikkeama viimeisistä vuosista, ei voi puhua tilastollisesti kasvuyhtiöstä. Onko sattumaa että Q4/2025 myynti sitten jo romahtikin. 2026 ohjeistuksen puuttuessa viimeisin kvartaali on paras arvio, eli heikolta näyttää.

Kuten sanoit investointitarpeita ei ole. Kasvuyhtiöillä raha menee käytännössä kokonaan investointeihin eli kasvuun. Mistä tämmöinen huonekalutehdas aikoo hankkia kasvua ilman investointeja. Nykytehdas ja verkosto on mitä on. Jos kasvua olisi näkyvissä niin kaikki raha laitettaisiin sinne, nyt vaan jaetaan listautumisvarat osinkona käytännössä pääomistajien taskuihin. Kasvua ei ikinä tule ilman investointeja esim markkinointi, myyntiorganisaation kasvu, kapasiteetin lisäys, radikaalit panostukset kehitykseen tms. Tämäkin näyttää heikolta.

Ei kannata jäädä odottamaan 2-3 vuotta miten etenee. Fakta on että suurimmat osakkeenomistajat myyvät heti kun heidän myyntirajoitus lähtee pois eli tämän vuoden aikana. Varsinkaan Vaaka ei varmasti jatka omistajana, heidän nimenomaan pitää pääomasijoittajana exitoida oma rahasto ja myydä nämä omistukset mahd pian pois kun voivat. Sitä varten tämä listautuminen tehtiin. Tämä listautuminen itsessään on koko tarinan heikoin osa: sille ei ollut muuta perustetta kuin nykyomistajien exit. Meneekö yhtiön paremmaksi kun perustajat ja isoimmat operatiiviset omistajat lähtevät ja tilalle tulee kansanpankkien rahastoja, mattimeikäläisiä jne.

Siitä ollaan samaa mieltä että erittäin riskinen osake johon ei voi lähellekään näillä hinnoilla koskea. Mikä on peruste omistaa tämmöistä yhtiötä. Kasvua tai järkevää osinkokonetta ei ole. Toki jos haluaa rahoittaa perustajien ja pääomasijoittajan exittiä niin sitten.

Sanon uudestaan että kannattaa mennä yhtiön sivuille ja lukea laaja tilinpäätös ja katsoa numerot. Numeroita lukemalla pääsee eroon mielipiteistä ja selityksistä. MaalaisJärki käteen aina näissä niin pääsee pitkälle.

10 tykkäystä

Tämä menee nyt enemmän teknisen kysymyksen puolelle, mutta miksi ihmeessä webcastin jälkikäteinen katsominen ohjaa katsojan rekisteröitymiseen osoitteessa framery.events.inderes.com? Samaan päädytään myös Frameryn sijoittajasivujen kautta. Onko tässä käynyt jokin virhe? En ole kokenut samaa muiden firmojen kanssa, joten hämmästyin ettei tallennetta pääse suoraan katsomaan.

2 tykkäystä

Tilikauden voitto jäi 20,376M€. Markkina-arvo 554M€. Vuoden 2025 P/E luku nykykurssilla 27,2. Listautumisesta aiheutuneita kertaluonteisia kuluja toki oli, joten oikea luku on vähän pienempi. Melkoisen kallista laskevaan liiketulokseen. Ei kiinnosta omistaa kurssilaskusta huolimatta. Parempia diilejä markkinoilta löytyy.

9 tykkäystä

Olihan tuo raportti pettymys eikä oikein linjassa listautumisen puheisiin nähden. En toki sano etteikö yritys voisi parantaa jatkossa ja niin olisi nyt syytä tapahtua

3 tykkäystä

Liikevaihto vuonna 2021 oli 93 miljoonaa euroa
Liikevaihto vuonna 2022 oli 152 miljoonaa euroa
Liikevaihto vuonna 2025 oli 222 miljoonaa euroa

Kai huomasit, että linkkaamasi tunnusluvut-taulukko sisältää vain ensimmäisen 9 kk liikevaihdon vuoden 2025 osalta, ei koko tilikautta (taulukko laadittu joskus syksyllä, vielä päivittämättä). Kyllä se liikevaihto on siis kasvanut 4 vuoden aikana. Toki vuonna 2025 kasvupyrähdys on ollut kova, sen olisi syytä jatkua. Riskiä on.

Investoinneista:

  • Nykytehtaassa on kapasiteettia vapaana (rakennettu alunperin tarpeeksi suureksi tulevaisuutta varten). Voidaan myös siirtyä useampaan työvuoroon. Ei kukaan rakenna uutta tehdasta ennen kun kapasiteetti on täyskäytössä. Alihankkijat voivat investoida omaan tuotantokapasiteettiinsa koko ajan, mutta se näkyy heidän taseessaan, ei Frameryn.
  • Myyntiorganisaatio kasvaa koko ajan, mutta henkilökunta on jälleenmyyjien palkkalistoilla, näkyy heidän tuloslaskelmassaan, ei Frameryn. Showroomeja tulee lisää, kiinteät kulut eli investoinnit näkyvät jälleenmyyjien taseessa, ei Frameryn.
  • Markkinointiin voi panostaa enemmän, mutta ei sinnekään mainoskampanjoihin kannata kymmeniä miljoonia euroja kaataa vuositasolla. Jos pääasiakas on vaikka Google tai Facebook, tärkeintä, että avainasiakaspäällikkö pääsee asiakkaan pääkonttorille myymään. Viime vuosina on päässyt. Pienemmät asiakkaat ostavat sitten jälleenmyyjien kautta.
  • Jos koppien ja softan tuotekehityksessä on nyt vaikka 100 henkilöä, paraneeko tuotekehityksen laatu jos samoja tuotteita jatkossa suunnittelee 200 henkilöä. Vaikea sanoa.

Investointeja pitäisi siis tarkastella yhdistelmänä Frameryn tuloslaskelma ja tase + jälleenmyyjien tuloslaskelma ja tase. Tämä ei ole mahdollista, siksi johtopäätösten vetämisessä oltava varovainen. Ei voi suoraan sanoa, että liiketoimintaan ei investoida, koska ei näy Frameryn tilinpäätöksessä.

Uusien omistajien joukossa on kansanrahastoja, mutta myös Proprius Partners ja muita oletusarvoisesti kriittisempiä sijoittajia.

Riskiä on, kyllä osakekurssi voi tästä heilahtaa melkein mihin vaikkapa rangella 5-15 euroa riippuen tulevien vuosien myyntimääristä.

11 tykkäystä

Aiheellista kritiikkiä, mutta itse tuote on kyllä kunnossa, enkä pidä sitä minään luksustuotteena. Päin vastoin, nykyajan toimistoon Frameryn tuotteet ovat erinomaisia ja parhaita mitä markkinoilta löytyy. Niitä myös tarvitaan Teams-aikana. Toki näitä ei uusita kovin nopeasti, eli uutta markkinaa pitää löytää.

2 tykkäystä

Tällainenkin kilpailija Framerylta löytyy kuin Module Solutions. Module Solutionsin taustalta löytyy 70-luvulla perustettu julkisivujen ja järjestelmäseinien elinkaaripalveluihin erikoistunut Muotolevy, jolta Module Solutions -yksikkö on ostettu itsenäiseksi yrityksekseen. Nettisivujen perusteella heidänkin podit vaikuttaisivat olevan “premium” työskentelypodeja.

3 tykkäystä

Sinulta jäi 2 vuotta välistä.

Liikevaihto on ollut

  • 2021: 93
  • 2022: 138
  • 2023: 129
  • 2024: 152

Viime vuosi piikki -ei voi sanoa kasvukäyräksi jos aiempina vuosina sahannut paikallaan.

Investoinneista voi pitää vaikka minkälaisen puheen mutta fakta on että ne yhtiöt jotka kasvavat laittavat kaiken rahan kasvuun eivät osinkoina pihalle.

Fakta on myös se että pääomasijoittaja joka tämän rakentanut sekä perustajat myyvät heti kun voivat. Rahaston sijoittajat vaativat tuottoja ulos ja perustajat ovat odottaneet tiliä vuosikausia ja kaikki kiinni tässä.

Siitä samaa mieltä että Riskiä On. Jos toiveena on kurssin nousu niin kasvua pitäisi tulla satoja prosentteja -onko semmoinen realismia voi jokainen arvioida itse. Alaspäin on kyllä perusteita reilusti. Numerot on yksiselitteiset.

3 tykkäystä

Olet karhumainen ja siihen voi olla perusteita, mutta:

  1. Ei kai tuota sahailuksi voi sanoa ja ei me vielä voida todeta, että tämä vuosi jää piikiksi?
  1. Ei tosiaan voi olla, että kurssinousuun tarvitaan “satojen” prosenttien nousua.

Karhuinen saa olla, mutta ehkä pieni rahoittuminen olisi paikallaan.

10 tykkäystä

Frameryn hallitus ja johto varmasti mielellään kuulevat, että mihin investointiin tarkalleen nyt kannattaisi kaataa esim. 20 miljoonaa euroa per vuosi firman kassasta. Edellytys on, että investoinnin pitää tuottaa minimi 10-15% joka vuosi (10% yleensä minimitaso investoinneissa). Frameryn hallitus joka kokouksessaan varmaan käy vaihtoehtoja läpi. Pelkkä “laittakaa kaikki rahat maksullisiin Google-mainoksiin” ei riittäne.

Aiemmin yhtiö on todennut, että kyseessä on pääomakevyt bisnes. Sen takia investointitarve on pieni nyt kun nykyinen tuotantokoneisto on rakennettu lähes valmiiksi, tuotekehitysyksikkö hyvän kokoinen, myyntihenkilöstöä on jo maailmalla ja jälleenmyyjäverkosto hyvä. Kapasiteetti ei ole vielä täyskäytössä nykyisellä myyntimäärällä. Mitä siis puuttuu, saa kertoa. Toivottavasti vastaus ei ole yritysostot, joista valtaosa epäonnistuu.

Puuilo hyvä esimerkki pääomakevyestä kasvuyhtiöstä. Lähes koko tulos osinkoina omistajille joka vuosi ja hallittua kasvua koko ajan. Osakekurssi kertoo jotain onnistuneesta strategiasta.

Vastakkainen esimerkki vaikka Sitowise, kaasu pohjassa laajennuttiin Ruotsiin yritysostoin, kaikki rahat sinne. Nyt tuli tieto, että 40 miljoonaa osakkeenomistajien rahaa meni savuna ilmaan alaskirjausten myötä. Nykytiedoilla oli ostettu ylihintaan alisuoriutuvaa bisnestä. Osakekurssia voi jokainen katsoa jos uskaltaa. Hallitus toteutti aggressiivista kasvuyhtiöstrategiaa oppikirjamaisesti.

Esimerkkejä löytyy laidasta laitaan, onnistuneita ja epäonnistuneita.

Olisihan Framerya ollut mukavampi ostaa listautumishinnalla 5 euroa. Nykykurssilla on paljon todistettavana.

19 tykkäystä

3 edellistä vuotta on mennyt samalla liikevaihtotasolla. Se on sahausta.

Nykyarvon 7 euroa osake perusteluun tarvitaan satojen prosenttien liikevaihdon nousu ellei ajatus ole omistaa yhtiötä joka tuottaa mukavasti 2% osinkoa kuten säästötili.

Kun tarinan pistää numeroiksi niin tajuaa tämän vaikeuden. Pelkillä toiveilla häviää rahat.

Ennen seuraavia numeroita ei ole muuta kuin mielipiteitä jäljellä. Toiset katsovat numeroita ja toisilla on toiveita suuntaan ja toiseen.

Ykkösviestini on että tämä IPO näyttää puhtaalta rahastukselta poskettomalla hinnalla ja perusteita tulevasta kasvusta ei ole kukaan esittänyt.

3 tykkäystä

Puhumme samasta asiasta -ei ole järkevää investoitavaa. Nykykurssilla liiketoiminnan pitäisi kasvaa järjettömällä vauhdilla. Viimeisen kvartaalin luvut romahtivat ja se on uusin ja paras ennuste mikä on näkymä.

Ennen seuraavia numeroita ei ole muuta kuin mielipiteitä jäljellä. Toiset katsovat numeroita ja toisilla on toiveita suuntaan ja toiseen.

Ykkösviestini on että tämä IPO näyttää puhtaalta rahastukselta poskettomalla hinnalla ja perusteita tulevasta kasvusta ei ole kukaan esittänyt.

1 tykkäys

Näkökulmasta toki riippuu. Perustajien muiden aiempien omistajien näkökulmasta loistava exit. Annin järjestäjän osalta syö ehkä uskottavuutta tulevilta listautumisilta, annista tai sen jälkeen ostaneiden mieli ehkä vähän synkempi. Onko antiesite ollut ylioptimistinen( tän ei toki pitäs yllättää) vai onko sen jälkeen tapahtunut jotain muutosta markkinassa?