Jag har på sistone funderat på Fiskars, som inte har diskuterats särskilt mycket på forumen på ett tag (bortsett från en kort genomgång av resultatrapporten), och jag har inte heller själv följt bolaget på länge. Bolaget befinner sig tydligt i botten av konsumentcykeln. I USA och Europa har efterfrågan varit svag, och lagerneddragningar i kanalerna har pressat volymer och marginaler. I den meningen är de dåliga nyheterna redan välkända.
För mig är den centrala frågan inte så mycket om konsumtionen i USA tar fart ordentligt, då det är svårt att tro på med nuvarande politiska och ekonomiska osäkerhet, utan om det räcker med enbart en normalisering. Enligt min mening behöver Fiskars inte en ny konsumtionsboom, utan snarare att köprytmen och lagernivåerna återgår till det normala. Varumärkena är inte trasiga, och det handlar inte om priskonkurrens i lågprissegmentet.
Å andra sidan kan man inte ignorera riskerna. Om konsumentefterfrågan, särskilt i USA, förblir permanent svag eller försvagas ytterligare, kan återhämtningen dra ut på tiden. Fiskars är inte ett defensivt bolag, utan ett tydligt återhämtningsbet som kräver tid och tålamod.
Det vore intressant att höra hur andra ser på detta. Är Fiskars till nuvarande priser mer av en möjlighet eller en fälla? Och vilken vikt anser ni att utvecklingen i USA bör ges i det här caset?