Jag har egentligen sedan 2022 väntat på att Fiskars ska hitta ett pris på drygt 10€, till vilket man skulle kunna köpa aktien.
Min förra mer detaljerade uppföljning av bolaget är från sommaren 2021. Sedan dess har jag mestadels bara sneglat, men gårdagens vinstvarning uppmuntrade mig att titta lite närmare på utvecklingen av den mindre positionen i portföljen.
Och de senaste åren har varit hemska. Nettoskulden har vuxit enormt, Vita går fortfarande trögt tre kvartal om året och så gör egentligen även Fiskars, vars omsättningstrend också är nedåtgående.
När Vita och Fiskars tydligen fortfarande vill separeras, skulle båda bolagen i praktiken förlita sig på ett enda kvartal.
Det här ser inte särskilt bra ut. VD-bytet var bra och nödvändigt, men man hade önskat sig lite mer av en person med B2C-bakgrund i den rollen. Om tanken är företagsarrangemang och t.ex. en fullständig försäljning av Vita, så har man med Uponor-bakgrund säkert god erfarenhet av processen.
Vi fortsätter att följa utvecklingen och fundera över den fortfarande enormt höga värderingen.