Finanssektorn som investering

BlackRock rapporterade ett stabilt resultat och tillgångarna ökade kraftigt, vilket främst berodde på dess ETF-fonder och privata marknader.

Företaget ökade också sina förvaltade tillgångar genom förvärv. VD:n betonade BlackRocks kundcentrerade strategi och framgång med att förvärva nya tillgångar.

Det lyftes också fram att BlackRocks övergripande investeringsstrategi och breda plattform bidrog till mängden förvaltade tillgångar samt företagets tillväxtpotential.

https://x.com/Earnings_Time/status/1945064154076790934
image
image

Företagets officiella material

image

3 gillningar

Blackrock har i en trevlig takt lyckats öka sina förvaltade tillgångar. :slight_smile:

https://x.com/carbonfinancex/status/1945490358013444307

image
image

2 gillningar

Om ni under julihettan hörde ett högt “POKS”-ljud, så var det förmodligen de inhemska fondkapitalen som nådde ATH-nivåer! :champagne: 190 miljarder passerades under sommarhettan, när marknadsvärdena steg och nettosubskriptionerna drog in. Detta lovar gott för hela sektorn med tanke på resultatutvecklingen under de kommande 12 månaderna. De förvaltare som lider av till exempel fastighetsfonders baksmälla kommer dock inte att dra någon större nytta av detta :face_with_thermometer:

Kommentar :point_right: Kotimaiset rahastopääomat uusiin ennätyksiin heinäkuussa - Inderes

27 gillningar

Är det de inhemska fondernas kapital? Eller inhemskt fondkapital ATH? :smiley:

Om Mandatum lyckas utomlands, skulle den siffran också kunna explodera om finska fonders AUM även från utlänningar räknas med…

3 gillningar

Låt oss återigen ta upp nyheterna om skogsfonderna (se mitt tidigare taggade inlägg)!

Avkastningsskillnaderna har fortsatt att öka. S-Bankens skogsfond har gått ner 10% under de senaste 12 månaderna, vilket bolaget förklarar med förändringar i räntenivån. Motsvarande har OP:s fondvärde gått upp 10% under de senaste 12 månaderna och UB:s 5% upp under 12 månader. Detta är mycket förvirrande, eftersom marknaden är densamma för alla och allas tillgångsmassor oundvikligen är jämförbara med varandra. Som en kuriositet har inlösen från S-Bankens fond fortsatt och nu under Q2 betalades 14 MEUR i inlösen. Hela 23 MEUR, eller drygt 10% av hela fonden, har nu betalats ut under första halvåret. S-Banken har nu bara 2% kontanter kvar, vilket innebär att försäljningar måste göras om fler inlösen kommer. Man funderar oundvikligen på om det finns ett samband mellan dessa inlösen och värdeminskningen (har man tvingats testa tillgångarnas verkliga värde på marknaden?) :thinking:

Kanske är det OP:s avkastning som sticker ut mest här, 10,8% under 5 år, medan S är 5,7% och UB 6,9%. Där har OP:s portföljförvaltare verkligen förtjänat sin lön, då hen har lyckats leverera en så enorm överavkastning jämfört med jämförelseobjekten. @ValkoinenPeura gick förtjänstfullt igenom OP:s fondtal tidigare: Finanssisektori sijoituskohteena - #597 käyttäjältä ValkoinenPeura

Även @Karo_Hamalainen gick förtjänstfullt igenom skogsfonderna i början av året, vars länk finns i detta inlägg: Finanssisektori sijoituskohteena - #598 käyttäjältä jasso

21 gillningar

Mycket bra poäng! Det handlar ju faktiskt bara om fonder registrerade i hemlandet, och till exempel fonder registrerade i Luxemburg syns inte här. Inte heller KY-fonder syns. Jag tycker dock att det är en mycket bra indikator på stämningen i hela branschen.

8 gillningar

Bank of America:s VD Brian Moynihan intervjuad av Nicolai Tangen från Norges oljefond, längd 45 min:

2 gillningar

Har det kommit några försäljningar från skogsfonderna efter köpruset för flera år sedan, nu när det också har kommit en del inlösen?

1 gillning

Låt oss dela Petris gårdagens intervju även i denna tråd. I gårdagens intervju talades det mycket om branschens dynamik och Petri förklarade mycket detaljerat hur internationell expansion & kundanskaffning görs inom förmögenhetsförvaltning. Dessutom talades det om konkurrenssituationen på den nordiska marknaden och skalning av tillväxt inom sektorn.

16 gillningar

Det var en bra intervju, tack för den.

Dessa internationella aktörer diskuterade ni också kort, om jag minns rätt, med Lauri Vaittinen i InderesPodden, men det skulle också vara intressant att höra mer tankar om detta. Hur kan lokala aktörer klara sig mot BlackRock, när affärsverksamheten skalar så otroligt bra.

När det gäller traditionella produkter förstår jag att mormor i Pieksämäki litar mer på OP:s USA-index än BlackRocks motsvarighet, även om kostnaderna skulle vara lägre, men det är inte samma sak med alla produkter.

Särskilt när det gäller professionella köp är kombinationen kostnad+spårning förmodligen en mer avgörande faktor, men det finns säkert annat också. För att inte tala om när rena institutionella produkter säljs.

Så kort sagt: BlackRock & Vanguard vs. kapitalförvaltare i Helsingfors :boxing_glove:

13 gillningar

Arven från de stora årskullarna kommer att vara en riktigt stor megatrend som kommer att synas stort i fondernas AUM. I en accelererande takt, 10-20 miljarder per år i arvsvärden, som bara kommer att öka ytterligare från 2030 och framåt.

4 gillningar

Kanske finns det också en sådan “ekvation” att ju större arvet är, desto mer sannolikt är det att det redan åtminstone delvis är investerat någonstans (även på andra ställen än i madrassen), så att allt inte är s.k. nya pengar för aktie- och fondinvesteringar, eller för kapitalförvaltare.

11 gillningar

@Sauli_Vilen detta har säkert frågats om ibland, men följer ni andra alternativa fonder som direkt konkurrerar med Eq och andra? Aktörerna är ganska små, men de insamlade miljonerna utmanar direkt även större aktörer på transaktionsmarknaden. De kan väl också berätta om målinvesterarnas sentiment..

1 gillning

Din uppskattning verkar vara lite i överkant, här är en bra artikel om arv från KL från förra sommaren: ”Perinnöt ovat selvästi suurempia kuin aiemmin” – Varainhoitajat ottavat niistä osansa | Kauppalehti

@mrbeast visst följer vi hela branschen. I Finland finns det färre än 60 företag med tillstånd och jag försöker verkligen vara åtminstone ytligt insatt i var och en av dem. Hade du något särskilt företag i åtanke?

4 gillningar

Visst är det så, men fastighetstillgångar och kontanter överförs också mycket. När bostäder säljs vidare skapas pengarna till stor del som lån, och de kontanter som blir över kanaliseras sedan med en viss procent till investeringsprodukter – åtminstone skulle jag tro det.

Många intressanta företag har dykt upp, särskilt inom fastighetssektorn verkar det finnas aktiva företag, trots att fastighetssektorn har varit “fryst” enligt media och fondförvaltare de senaste åren (jag syftar på att fastighetsfonder inte har betalat ut inlösen, eftersom “det inte finns några köpare”).

Många är små “boutique”-liknande eller samarbetar alternativt med en större kapitalförvaltare (t.ex. aktiva lokaler & Keva) och har främst förmögna och professionella investerare som målgrupp, men i konkurrensmässigt hänseende utmanar vissa verkligen de mer kända kapitalförvaltarna. Även inom fastighetssektorn talar man säkert om hundratals miljoner, om inte till och med en miljard (du har säkert någon aning om detta?) som dessa mindre alternativa kapitalförvaltare tar från de större husen i förvaltade tillgångar.

Samla Capital, som tyvärr har varit i rubrikerna, skulle förstås ha varit mer intressant tidigare, nu har jag stött på Tuohex Capital, Ethos Capital, och varför inte Avara (själv har jag i mitt arbete stött på dessa i stor utsträckning). Överlag finns det många intressanta företag, å andra sidan vore det intressant att höra i samband med finanssektorn, var nästa noterbara finansbolag skulle kunna hittas.. Från kapitalförvaltning eller banksektorn eller varifrån?

Denna tanke skulle förstås kunna fortsättas till andra branscher också, detta går nog in på andra trådars ämnen om man tänker djupare. På fastighetsmarknaden finns det en del konsultföretag, skulle det finnas konsultföretag i Finland på den nivån som skulle kunna noteras (från fastighetssektorn eller generellt)? Det är säkert till stor del internationella aktörer, men ingenjörsföretag, konsulter, advokatbyråer osv…

1 gillning

@Sauli_Vilen har under de senaste åren flera gånger spekulerat i fusionsmöjligheterna för finska kapitalförvaltningsbolag. T.ex. Petri Niemisvirta från Mandatum återför gång på gång de ivrigaste företagsmatcharna till verkligheten. Utan tvekan har Aktias styrelse varit helt vilse de senaste åren. Detta vittnar ju redan deras VD-byten om. Så jag funderar på om man i finansbranschens ekosystem lever i sin egen bubbla när det gäller den saliggörande kraften i branschfusioner, eller om det finns substans i snacket. Jag syftar förstås på dagens nyhet från Alma-tidningarna:

9 gillningar

Sale och Kassu skrev om förmögenhetsförvaltarnas utveckling. :slight_smile:

Förmögenhetsförvaltarnas resultat sjönk kraftigt under början av året. Bakgrunden är dock framför allt fastighetsmarknadens utmaningar samt en minskning av resultatbaserade arvoden, och den underliggande operativa utvecklingen har till största delen varit positiv. Sektorns utsikter är goda och om de geopolitiska riskerna håller sig i bakgrunden har bolagen inom sektorn förutsättningar för en stark resultatutveckling under andra halvåret.

5 gillningar

Nedan finns Sauls och Kasperis kommentarer om fondmarknadens stämning i augusti. :slight_smile:

Enligt Fondrapporten publicerad av Suomen Sijoitustutkimus gjordes nettouttag på cirka -600 MEUR från inhemska investeringsfonder i augusti. Uttagen förklaras dock av Nordea, från vars fonder nästan en miljard togs ut. Nordeas andel av kapitalet i öppna fonder registrerade i Finland är nästan hälften, och dessutom rapporterar Nordea i denna siffra även fonder som säljs i Sverige. Därmed ger den fluktuation som Nordea orsakar enligt vår mening inte en helt korrekt bild av hela marknadens utveckling, och för de flesta andra aktörer var teckningarna i augusti på ett litet plus. För hela början av året är nettotillskotten fortfarande över 2 miljarder på plus, och med starka värdeförändringar har fondkapitalet svällt med över 7 miljarder sedan början av året. Totalt sett bibehöll fondkapitalet sin all-time-high-nivå på cirka 190 miljarder.

8 gillningar

Jag fick en rapport om avkastningen hittills för olika årgångar av en private equity-fond som även säljs till professionella investerare i Finland. Rapporteringsdatum 3/2025. Minimiinvestering 100 000 euro. Dessa är buyout-fonder.

Årgång 1, investeringsperiod 8/2021 - 12/2022. 27 portföljbolag. NAV i början 10.

image

Årgång 2, investeringsperiod 3/2022 - 9/2024. 44 portföljbolag, varav 12 är samma som i årgång 1. NAV i början likaså 10.

image

Investeringarna gjorda under åren 2021 - 2022 har alltså hittills gett en blygsam avkastning på \~16%. Investeringarna 2022-2024 nästan dubbelt så mycket, \~30%, trots att investeringsperioden för den senare har varit betydligt kortare. Baserat på detta minimala urval verkar det som att investeringarna i onoterade företag under börshysterins år 2021 - 2022 inte riktigt träffade rätt.

Ingen av fonderna har ännu återbetalat en enda euro till investerarna, så de presenterade siffrorna är helt och hållet pappersvinster. Jämfört med en typisk PE-fond har detta företags fonder en relativt kort investeringsperiod; efter sex år borde det investerade kapitalet redan ha återbetalats till investerarna. I rapporten står det med stora bokstäver CONFIDENTIAL, så låt oss inte gå in på närmare detaljer :zipper_mouth_face:

Eftersom att tajma marknaden är trivialt är mina slantar den här gången på en bättre häst :crossed_fingers:

16 gillningar