Jeg svømmer lidt mod strømmen her. Denne meddelelse var lige præcis det, jeg havde håbet på! Nu er det værd at tage sig tid til at overveje, hvad en emission (anti) betyder sammenlignet med en (formentlig dårlig) partneraftale. Mange er blevet rasende, men jeg vil påstå, at en emission slet ikke er en dårlig idé!
Scenario 1 - Partneraftale:
Hvilken form for aftale var på bordet? Det vides naturligvis ikke med sikkerhed, men jeg vover at påstå, at der var tale om en forudbetaling på langt under en milliard. Dette skyldes, at med en milliard kunne BP (Big Pharma) allerede have fremsat et købstilbud på hele virksomheden, og opkøbet ville sandsynligvis være gået igennem. Det ville dog have været næsten 5x prisen i forhold til den nuværende. Jeg tror, der var tale om højst 500 millioner i forudbetaling, og betingelserne var, at BP får X antal af BEX-salget (muligvis inklusive faste beløb). Lad os sige, at BP nøjedes med f.eks. 80 % af omsætningen (et rent gæt). Hvad man ville have fået for denne pris, ville have været forskningssteder verden over, effektiv rekruttering og endelig salgsorganisationens ressourcer til salg af BEX (fortæl mig endelig, hvis der også ville have været andre væsentlige fordele). I praksis altså et samarbejde med flere CRO’er + salgsorganisation (BP’s interne eller også eksterne).
Når BEX er i salg (og for denne øvelses skyld antager vi, at de faste beløb også lykkes), så kommer der en omsætning på 2 milliarder om året (et ret forsigtigt estimat). Af det går 1,6 milliarder til BP og de resterende 400 millioner til Faron. Så allerede på ét år ville de 500 millioner, BP betalte, komme 3 gange tilbage til dem.
Omsætning til Faron pr. aktie: 3,45 €
Scenario 2 - Emission:
Faron indgår ikke en dårlig aftale og beslutter sig for at fortsætte med CRO-samarbejde og egen finansiering. Der er brug for ca. 80 millioner til at føre hele fase 3 igennem. Lad os gætte på en tegningskurs på igen 1 €, hvilket sikrer, at emissionerne sandsynligvis bliver fuldt tegnede. Det betyder, at Faron skal printe 80 millioner nye aktier. Nu er antallet af aktier 115.783.958 stk., og antallet efter emissionen er 195.783.958 stk. Ejerskabet for de nuværende ejere udvandes med ca. 40 %.
Når BEX er i salg, får man igen de 2 milliarder. 10 % skal betales i salgsprovisioner, hvorved omsætningen fordeles med 1,8 milliarder til Faron og 200 millioner til salgsorganisationen.
Omsætning til Faron pr. aktie: 9,19 € (2,7 gange så meget sammenlignet med partneraftalen)
Tænk på, hvor stor en forskel der er i Farons værdiansættelse mellem disse to scenarier. Jeg forstår ikke, hvorfor partnerskab er blevet vurderet så højt. Det er ikke i Farons aktionærers interesse, selvom det letter gennemførelsen af tredje fase. En af de vigtigste opgaver for Farons ledelse er at tænke på aktionærernes interesse, og ved at afvise en dårlig partneraftale gør de netop det! Det er fantastisk, at man hos Faron tør handle på denne måde, selvom der er et hårdt pres fra aktionærernes side for at indgå partnerskab.
p.s. ret grove beregninger og baseret på rene gæt, men tallene er i den størrelsesorden, så vidt jeg forstår. Ret mig endelig, hvis I mener, jeg tager helt fejl.