Faron Pharmaceuticals - Innovative medicinske løsninger (Del 2)

Selv om Faron nu befinder sig på dybt vand, er det svært at tro, at Dekkers bevidst skulle have udnyttet intern viden. Han har trods alt haft betydningsfulde stillinger i betydningsfulde virksomheder. Hvorfor ødelægge sit rygte på grund af et lille beløb i et lille firma fra Turku?

Juhos position bliver sikkert diskuteret i bestyrelsen. For min skyld kunne man godt fritstille ham. Resultaterne er set, og de er fundet for lette. Uoverensstemmelsen mellem ord og handlinger er ganske enkelt for stor.

21 Synes om

Faron Pharmaceuticals gennemførte i juni 2024 en succesfuld, fuldt tegnet aktieemission, hvor selskabet rejste ca. 30,7 millioner euro. Formålet med emissionen var at styrke balancen, finansiere udviklingen af kræftmedicinen bexmarilimab og dække driftsomkostninger … Tegningskursen var 1,00 €.

De køb fra dengang har jo klaret sig rigtig godt. Vil de næste 2 års hype mon efterlade de samme spor :slight_smile: . Grådighed hjælper heller ikke denne gang, risiko er risiko!

2 Synes om

Dette er en evighedsdiskussion på alle debatfora. Det er nemmere bare at konstatere, at misbrug kræver, at der på salgstidspunktet har foreligget præcis viden. I praksis betyder det en aktieemission besluttet af bestyrelsen, som ikke er blevet offentliggjort. Alle andre argumenter er helt korrekte ud fra en sund fornuft-betragtning, men de fører sjældent til nogen form for videre behandling.

Timingen ser dårlig ud og svækker tilliden, men juridisk set er det en anden sag. Jeg vil blot konstatere, at det efter min mening er uprofessionelt, og set i bakspejlet burde man have tillagt dette røde flag større vægt. Occams ragekniv slog til igen.

8 Synes om

Ud fra emissionen kan man så udlede, hvad der har været den seneste og bedste partneraftale, de er blevet tilbudt.

Omkring halvdelen af aktionærerne er private husholdninger, vi afventer forhåndstilsagn fra hovedaktionærerne i forbindelse med emissionen.

2 Synes om

Der har jo været tegn i luften. Man har måske ikke ønsket at se tegnene, eller også er de med vold og magt blevet vendt til noget positivt.

Partnerforhandlinger siden 2021? Den administrerende direktør har talt om hård konkurrence og om at sidde i førersædet uden nogen form for resultater. - På forummet har der indimellem været gættet på mulige forudbetalinger på helt op til 50 milliarder. Indimellem er selv Jalkanens smilehuller blevet analyseret for at finde yderligere købssignaler.

Rettet emission. – Fantastisk, nu er der penge nok.

Der er optaget dyre lån, som smukt er blevet døbt en ”reservebeholder” (varakippo), hvilket i sidste ende har givet endnu mere tro på tingene.

Økonomidirektøren skiftes ud, netop som partnerskabet burde være lige om hjørnet. - Bedste rekruttering nogensinde.

Økonomidirektøren sælger sine aktier. - Måske havde Dekkers brug for lidt lommepenge.

Generel hype, uden nogen viden om, hvor langt forhandlingerne er nået. Kritiske holdninger er endda blevet anmeldt (flagget), og afvigende meninger er blevet beskyldt for mystisk kursmanipulation.

Inders gav en “reducer”-anbefaling, og også dette førte til en hidsig debat på forummet.

20 Synes om

Jeg svømmer lidt mod strømmen her. Denne meddelelse var lige præcis det, jeg havde håbet på! Nu er det værd at tage sig tid til at overveje, hvad en emission (anti) betyder sammenlignet med en (formentlig dårlig) partneraftale. Mange er blevet rasende, men jeg vil påstå, at en emission slet ikke er en dårlig idé!

Scenario 1 - Partneraftale:

Hvilken form for aftale var på bordet? Det vides naturligvis ikke med sikkerhed, men jeg vover at påstå, at der var tale om en forudbetaling på langt under en milliard. Dette skyldes, at med en milliard kunne BP (Big Pharma) allerede have fremsat et købstilbud på hele virksomheden, og opkøbet ville sandsynligvis være gået igennem. Det ville dog have været næsten 5x prisen i forhold til den nuværende. Jeg tror, der var tale om højst 500 millioner i forudbetaling, og betingelserne var, at BP får X antal af BEX-salget (muligvis inklusive faste beløb). Lad os sige, at BP nøjedes med f.eks. 80 % af omsætningen (et rent gæt). Hvad man ville have fået for denne pris, ville have været forskningssteder verden over, effektiv rekruttering og endelig salgsorganisationens ressourcer til salg af BEX (fortæl mig endelig, hvis der også ville have været andre væsentlige fordele). I praksis altså et samarbejde med flere CRO’er + salgsorganisation (BP’s interne eller også eksterne).

Når BEX er i salg (og for denne øvelses skyld antager vi, at de faste beløb også lykkes), så kommer der en omsætning på 2 milliarder om året (et ret forsigtigt estimat). Af det går 1,6 milliarder til BP og de resterende 400 millioner til Faron. Så allerede på ét år ville de 500 millioner, BP betalte, komme 3 gange tilbage til dem.

Omsætning til Faron pr. aktie: 3,45 €

Scenario 2 - Emission:

Faron indgår ikke en dårlig aftale og beslutter sig for at fortsætte med CRO-samarbejde og egen finansiering. Der er brug for ca. 80 millioner til at føre hele fase 3 igennem. Lad os gætte på en tegningskurs på igen 1 €, hvilket sikrer, at emissionerne sandsynligvis bliver fuldt tegnede. Det betyder, at Faron skal printe 80 millioner nye aktier. Nu er antallet af aktier 115.783.958 stk., og antallet efter emissionen er 195.783.958 stk. Ejerskabet for de nuværende ejere udvandes med ca. 40 %.

Når BEX er i salg, får man igen de 2 milliarder. 10 % skal betales i salgsprovisioner, hvorved omsætningen fordeles med 1,8 milliarder til Faron og 200 millioner til salgsorganisationen.

Omsætning til Faron pr. aktie: 9,19 € (2,7 gange så meget sammenlignet med partneraftalen)

Tænk på, hvor stor en forskel der er i Farons værdiansættelse mellem disse to scenarier. Jeg forstår ikke, hvorfor partnerskab er blevet vurderet så højt. Det er ikke i Farons aktionærers interesse, selvom det letter gennemførelsen af tredje fase. En af de vigtigste opgaver for Farons ledelse er at tænke på aktionærernes interesse, og ved at afvise en dårlig partneraftale gør de netop det! Det er fantastisk, at man hos Faron tør handle på denne måde, selvom der er et hårdt pres fra aktionærernes side for at indgå partnerskab.

p.s. ret grove beregninger og baseret på rene gæt, men tallene er i den størrelsesorden, så vidt jeg forstår. Ret mig endelig, hvis I mener, jeg tager helt fejl.

3 Synes om

Her er mine korte kommentarer umiddelbart efter pressemeddelelsen. Inkluderet er blandt andet en prognose for tegningskursen i emissionen. En længere og mere detaljeret artikel vil blive offentliggjort i marts.

6 Synes om

Prøv at se på sagen fra modpartens perspektiv. Professionelle fra flere forskellige selskaber, som arbejder med denne type vurdering til hverdag, er efter at have gennemgået alt tilgængeligt data og afholdt personlige samtaler nået frem til, at det ikke kan betale sig at købe Faron eller overhovedet foretage nogen form for partnerinvestering for at finansiere den næste fase af studierne.

Måske tager de fejl, og det sker selvfølgelig en gang imellem, men er det ikke mere sandsynligt, at dette – i det mindste indtil videre og neutralt vurderet i forhold til selskabets risici – er så dårligt et investeringsobjekt, at kun bulleroer (bullerot) tør investere i det? Man har dog i årevis sparket dåsen ned ad vejen i forhold til partnerskaber, så man skulle tro, at der efterhånden var kommet i det mindste ét rimeligt partnertilbud, hvis et sådant overhovedet er på vej. Det er svært at finde seriøse argumenter for, hvorfor Faron er en god investering for finske småinvestorer, når det ikke engang er godt nok til branchens professionelle.

7 Synes om

Jeg tror ikke på, at der slet ikke er kommet nogen tilbud. Jeg tror, at de tilbud har været for dårlige. Enten har de været for dårlige rent beløbsmæssigt, eller også har vilkårene været for barske. Faron har benhårde professionelle til at vurdere situationen, og jeg tror, de forstår værdien af BEX, hvis det ender som et færdigt lægemiddel. Det potentiale ønsker man ikke at give væk for billigt, da det ikke ville være i Faron-ejernes interesse. Det ville helt sikkert ikke være første gang, at den store kapital forsøger at presse en mindre virksomhed i økonomisk modvind til en ufordelagtig aftale. Efter min mening var denne beslutning fra Farons ledelse god, og som de også selv sagde i meddelelsen, tror jeg, det er den løsning, der bedst varetager ejernes interesser.

1 Synes om

Godt, tag den tanke lidt videre nu. Hvorfor har tilbuddene været for dårlige? Har de professionelle på den anden side af bordet ikke forstået Farons værdi på samme måde som f.eks. en typisk finsk privatinvestor gør, og derfor tilbudt en for lav pris, eller hvad mon det skyldes? Hvis der virkelig havde været et reelt ønske om at blive partner, ville man helt sikkert have fundet en løsning, der tilfredsstillede begge parter før eller siden.

For kort tid siden var narrativet, at der var kø af interessenter til Faron, og at de kunne plukke rosinerne ud af kagen, hvilket var grunden til, at partnerskabsforhandlingerne trak ud, da man skulle vride de sidste værdier ud til aktionærerne. Lad nu være med at prøve at fremstille det som om, at en desperat finansieringsløsning med ryggen mod muren er en positiv nyhed for ejerne. Det er selvfølgelig bedre end en konkurs, men de store, hurtige stigninger fra en partnerskabsaftale i milliardklassen, som man håbede og længtes så meget efter, er nu forsvundet som dug for solen. Det her er nu den berømte aktie til den ‘langsigtede portefølje’.

6 Synes om