Du har fuldstændig ret, for i erhvervslivet er tillid den dyreste valuta, og den mistes hurtigt, hvis ord og virkelighed ikke stemmer overens. Det er decideret utroligt, hvis der gives tomme løfter offentligt til investorerne, for en administrerende direktørs ord skal veje tungt, og kommunikationen skal være ærlig. I Farons tilfælde er situationen frustrerende: selve lægemiddeludviklingen og de opnåede resultater har været gode, men selskabets øvrige drift har ikke levet op til forventningerne på samme måde. Især finansiering, tidsplaner og det dertilhørende partnerskab har slet ikke været på samme niveau som succeserne i lægemiddeludviklingen, og det skal der rettes op på. Hvordan, det ved jeg ikke, og med den information, der er givet til investorerne, kan man heller ikke forvente det. De forgangne år har ikke været rentable for langsigtede investorer, så nu er der brug for en god strategi for fremtiden i stedet for blot tale om partnerskaber. Der er kun få uger til årsregnskabet, og der bliver næppe fortalt noget opsigtsvækkende om det forgangne år, men det største pres ligger på bestyrelsen. Bestyrelsen har et lovbestemt tilsynsansvar for den administrerende direktørs præstationer og for at sikre, at selskabets operationelle del endelig bringes op på samme niveau som forskningsresultaterne. Generalforsamlingen nærmer sig allerede med hastige skridt, og her skal bestyrelsen kunne svare på, hvordan finansiering, partnerskab og tidsplaner reelt er tænkt gennemført. Tiden til bortforklaringer er forbi, for investorerne fortjener at se, at den kliniske succes endelig udmønter sig i selskabets øvrige drift og ledelse. Jeg har overvejet følgende spørgsmål til mødet: Partnerskab har længe været fremhævet som en central del af finansieringsløsningen. Hvordan sikrer bestyrelsen, at ventetiden på partnerskaber og emissioner ikke blot køber ekstra tid, men at forhandlingerne skrider frem mod et resultat, der sikrer selskabets finansiering og investorernes interesser uden skuffelser i tidsplanen?
Et par ting er værd at have i baghovedet, når vi taler specifikt om Faron. Der er tale om et selskab inden for lægemiddeludvikling. Ingen omsætning, intet produkt, ingen forretningsdrift. Lægemiddelkandidaten har et vist potentiale, som selvfølgelig har sin egen værdi, men Farons værdi er i øjeblikket spekulativ. Den er ikke på nogen måde matematisk funderet. Der er ingen omsætning, så der er heller ingen beregningsmæssig værdi. Og her er min vigtigste pointe i den forbindelse: Man kan ikke forvente, at den spekulative værdi udvikler sig støt opadgående, som det er tilfældet for en normal virksomhed med omsætning. En normal virksomheds værdiansættelse stiger, når resultatet forbedres, eller når det forventes at forbedres med x procent. Faron har ikke disse forventninger på samme måde. Hos Faron venter man på, om lægemidlet lykkes eller ej. Næsten alle dele af værdiskabelsen er baseret på spekulation.
Efter min mening har Juho været en god administrerende direktør. Studierne er hidtil skredet frem næsten som udmeldt. Nu har FDA kastet en curveball (krav om dosisbestemmelse), men det er ikke Juhos skyld. Den curveball fra FDA kan også være årsagen til, at partnerskabet ikke faldt på plads i slutningen af året. Det ved vi ikke. I øjeblikket er der stille med meddelelser, men det er helt forståeligt, hvis der ikke er noget at rapportere. Jeg ejer også unoterede selskaber, og for dem kan der gå år, hvor de eneste meddelelser kommer én gang om året til generalforsamlingen. Unødvendige meddelelser får ikke kursen til at stige. Hvis der ikke er noget reelt at berette, hvorfor skulle man så tvinge sig selv til at finde på noget at annoncere?
Juho bliver også kritiseret i jeres indlæg for, at der er blevet talt for meget om partnerskaber eller mulige fremtidige scenarier, og samtidig kræver I flere meddelelser? Er det ikke lidt modstridende?
Tålmodighed! Faron har en lovende lægemiddelkandidat, og der arbejdes løbende på at gøre den til et færdigt lægemiddel. Ét skridt ad gangen. Aktionærernes krav får ikke BEX til at blive et færdigt lægemiddel!
Jeg svarer dig kort.
Her er jeg stærkt uenig med dig. Hvis det kliniske studie skrider frem med gode resultater, er forventningen en stigning i selskabets værdi, også for de eksisterende ejere. Noget er slået fejl, hvis det ikke sker.
I Inderes-interviewet understregede Juho netop, at dosisbestemmelsen/curveballen ikke har nogen betydning for BP (Big Pharma). At få førsteprioritetsbehandling (first-line) til den pivotale fase var tværtimod en positiv ting med henblik på partnerskab og det større spørgsmål. Det var i hvert fald sådan, jeg forstod det ud fra det pågældende oplæg.
Generelt er partnerskab for Faron helt sikkert en kompliceret helhed med Bex. På grund af de mange indikationer og faser i studierne. Der går bare en grænse for god smag i kommunikation og løfter. Nu skal vi fokusere på fremtiden, men man må ikke være blåøjet, og efter min mening kan og bør man som aktionær sagligt udfordre dem, der varetager vores interesser.
Jeg er enig i det med ansvarlighed – den bør afspejles over for aktionærerne i udmeldinger, økonomi, drift og fortrolighed. Jeg tør ikke kritisere virksomheden for fortiden, men jeg mener, at sandhedens time er senest ved generalforsamlingen. På det tidspunkt ville det være ganske godt at afveje alle parametre for ansvarlighed og handle på en måde, som analysens resultater og opnåelser kræver. Der er, især fra privatinvestorernes side, investeret millioner og atter millioner af euro i virksomheden i god tro og i tillid til udmeldingerne. Virksomheden og ledelsen stræber sikkert efter gode resultater, men der er bestemt også en værdi i at respektere investorerne og holde dem orienteret. Jeg har ikke det mindste gran af fakta om, hvad der sker i virksomheden lige nu, og jeg læser forummet næsten dagligt – derfor antager jeg, at andre heller ikke har det. Lad os håbe, at Faron har gode nyheder inden for en måned. Der skal findes mange penge et eller andet sted fra. Tiden vil vise hvorfra…
Nu kommer der igen lidt spekulation med sølvpapirshatten på, så tag det måske med et gran
, men Novartis har smidt nogle ret interessante kandidater ud af deres pipeline. https://www.fiercebiotech.com/biotech/novartis-shakes-early-pipeline-6-assets-nixed-and-2-new-cancer-candidates
Fire af de droppede aktiver er inden for indikationer for solide tumorer og omfatter AAA802 til prostatakræft, MGY825 til ikke-småcellet lungekræft samt KFA115 og HRO761 til uspecificerede solide tumorer, ifølge en Novartis-præsentation (PDF) fra tredje kvartal af 2025.
De to andre frasorterede kandidater er DFV890, en NLRP3-hæmmer under udvikling til lavrisiko myelodysplastisk syndrom, og PIT565 til B-celle-maligniteter.
Disse pipeline-beskæringer bliver ”opvejet af tilføjelsen af nye projekter, der kommer ind i vores pipeline,” tilføjede talsmanden. ”Vi fortsætter med at fremme cirka 99 projekter i klinisk udvikling.”
For mig er det svært at forstå, at selskabet ”skulle” informere med bestemte intervaller. Hvis der ikke kommer nogen information, er det fordi, der ikke er noget færdigt at informere om. Faron har fortalt, at finansiering er ved at blive arrangeret, og at der tales/forhandles med partnere. Det gør alle selskaber på dette stadie. F.eks. har Herantis længe kommunikeret på denne måde, men ingen i den pågældende tråd er blevet skuffet over ledelsen. Direktøren har dog heller ikke ligefrem sprudlet af selvtillid.
Jeg ville blive overrasket, hvis man ikke overvejede forskellige løsninger til finansiering samtidigt. Måske endda til brug på samme tid. Selv hvis det forholder sig sådan, at der forhandles seriøst med en partner, må Faron ikke informere om det, og det kan heller ikke betale sig at binde sig til nogen, før alt er på plads.
Man kan selvfølgelig godt forstå investoren, der lægger kassebeholdning+kurs+usikkerhed sammen=🥶 Et tidspunkt, hvor man er ”tvunget” til at sige noget, er årsregnskabet. Den begivenhed finder sted den 4. marts 2026. Den stille periode (silent period) er allerede i gang. Og det føles som om, den har været det længe. Silent period forhindrer naturligvis ikke udsendelse af en selskabsmeddelelse om væsentlige begivenheder.
2026-03-04 Financial statement release for the full year 2025 and Annual Report 2025 including financial statements for the full year
Som et eksempel på, hvad man kan forvente, er her slides fra det foregående års årsregnskabspræsentation den 27.2.25: https://storage.mfn.se/a/faron-pharmaceuticals/40f6c927-54f6-415b-956c-4d38464c81d4/2024-annual-results-presentation.pdf
Og rapporten vil sandsynligvis se sådan ud: https://storage.mfn.se/e515257f-755e-44d7-bc47-6a254a9d0299/faron-annual-report-2024.pdf
Webcast og transkription var her: Reports and presentations - Faron
Der var også en Q&A. Hvis det gøres på samme måde, vil slidet ”Outlook into 2026” sikkert være interessant. Jurriaan Dekkers præsenterer, måske for første gang økonomien?
Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, så jeg købte mere Faron.
Jeg forstår heller ikke denne besættelse af informationsflowet for disse vækstvirksomheders vedkommende, men det fortæller vel om en vis utålmodighed. For Optomeds vedkommende føres den samme diskussion hele tiden. Jeg lavede for sjov en sammenlignende undersøgelse af antallet af børsmeddelelser fra forskellige selskaber, og Faron har ligget på samme niveau eller endda højere i antallet af meddelelser end mere etablerede selskaber, som trods alt allerede har reel forretningsvirksomhed. Og der er hele tiden kommet ny information fra Faron om Bex’ effektivitet (eller gentagelse af gammel viden) ved medicinske konferencer, og meddelelser når det har været nødvendigt. Der er også altid blevet informeret om finansieringsordninger, når der har været noget at informere om. Senest i starten af marts bliver der igen løftet lidt for sløret, og jeg tror også, at jeg tanker op ![]()