Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Her er Anttis kommentarer, når Faron udvider bexmarilimabs kliniske studieprogram til solide tumorer. :slight_smile:

Selskabet støtter et nyt forskerinitieret fase I/II BEXAR-studie, der undersøger lægemiddelkandidatens tolerabilitet, sikkerhed og foreløbige effekt ved bløddelssarkom i kombination med standardbehandling. Nyheden markerer Farons første konkrete skridt inden for solide tumorer siden MATINS-studiet. Selskabet fortalte om planerne for BEXAR på CMD i efteråret 2024, så studiets opstart var forventet.

25 Synes om

Ifølge 2024-prospektet (side 68) er Karvonen bestyrelsesmedlem i Pacta sunt servanda Oy, og ifølge Euroclear ejer Pacta sunt servanda Oy 104.000 Faron-aktier. Karvonen ejer således stadig indirekte de pågældende aktier.

41 Synes om

Dette blev afklaret, en ret triviel fejl fra min side, det må jeg indrømme. Jeg vil forsøge at være mere omhyggelig fremover.

4 Synes om

Selskabets fortsatte finansiering er uafklaret, og investorkalenderen er tom. En god situation for de nuværende ejere? Der er ikke kommet en eneste negativt ladet meddelelse om resultaterne fra Bex eller fra nogen forskere, hvad angår det videnskabelige. Der er selvfølgelig forsigtige og afventende kommentarer, som dem Dr. Zeidan udtrykte i sit første Faron-webinar, som han deltog i. Jeg husker ikke, hvad emnet var, og om det er modnet til resultater, ved jeg ikke. Er der nogen, der har hukommelse/viden om det?

Pipelinen skrider frem, og snart må den næste finansiering komme for dagens lys. Faron er et fase 2-selskab, og hvis det ændrer sig nu, er det en stor game changer, og samtidig er de langsigtede planer blevet lagt helt om. Der er erfaring med Traumakine der, og målet for de store penge inden for solide tumorer er blevet kommunikeret ud. Bono, Ralph og Jurriaan er blevet ansat, banken bliver betalt – det ligner ikke en strategiændring.

Dog er det pengene og dem, der har dem, der taler og bestemmer, uanset hvor meget man selv føler, man sidder i førersædet. Det ville være fantastisk at høre et interview med Juho om, hvorvidt han stadig føler, han sidder i førersædet?

Bex er familien Jalkanens livsværk gennem årtier, og de har helt sikkert timet tidspunktet bedst muligt med henblik på markedsadgang, nu hvor patenter udløber og der ikke er nogen konkurrenter i sigte. Det er også godt at huske på, at der er strømmet hundreder af millioner ind i selskabet for at bringe Bex fremad fra både gamle og nye aktører. I dag, hvor information er lettere tilgængelig om alt, regner jeg med, at investorer får bedre data, og da penge finder vej til penge stadig oftere i den moderne verden, er det nok også den vej, det går her.

Omkring Hikkas årsdag kunne der komme positive nyheder om blodkræft. Eller kan det være, at den overordnede strategi alligevel er blevet ændret således, at f.eks. opstarten af fase 3 er blevet flyttet, og de nu først ser på, hvad Finnprove, Bexar, Blaze, Matins -02 bringer til bordet. En god spiller og især en forretningsmand kan ændre selv en stor strategi på farten, f.eks. i forbindelse med partnerskabssamtaler og frem for alt som en konsekvens heraf. Især når vi taler om hundreder af millioner og endda milliarder af euro, som blev vist på de slides fra Ralphs tidligere firma.

Noget stort sker nok før generalforsamlingen i slutningen af marts. Ellers må de da booke f.eks. Gatorade til deres møde, når lotto-folket tilmelder sig i Turku den 30.3.2026.

9 Synes om

Jeg er enig i, at der vil ske store ting i løbet af februar eller i starten af marts. På strategisk niveau eller i forhold til virksomhedsomstruktureringer kan man formentlig operere passende inden for dette tidsvindue. Senest i midten af marts kommer indkaldelsen til generalforsamlingen – mon tro hvad der kunne være af interessant og usædvanligt på dagsordenen? Det står selvfølgelig klart, at bestyrelsen i det mindste får tilladelse til at udstede x mio. aktier – til vores akutte behov…

2 Synes om

Pipelinen skrider naturligvis fremad, efterhånden som dagene i kalenderen går. Fremtiden og de nye muligheder er blevet beskrevet på slides, men pengene til det hele mangler rigtignok stadig. Fra tidligere finansieringsforløb har jeg fået det indtryk, at virksomheden er villig til at køre helt til kanten, selv hvis de skulle ryge ud over den, med nye finansieringsløsninger. Derfor er det en helt realistisk mulighed – efter min mening – at vi først hører om finansiering, når pengene er lige ved at slippe op.

3 Synes om

I øjeblikket spares der penge ved at udvande aktieposterne ved at øge antallet af aktier, når gælden afdrages med yderligere aktier.

Inden generalforsamlingen i marts stræber Faron efter at maksimere sin forhandlingsposition ved at offentliggøre udvidede data (som BEXAR- og BLAZE-studieåbningerne i faste tumorer i slutningen af januar). Målet er at skabe en “konkurrencesituation” over for Big Pharma og vise, at bexmarilimab er klar til fase 3 (Phase 3). Virksomheden har på nuværende tidspunkt brug for enten en hensigtserklæring (LOI) eller konkrete tegn på en upfront-betaling for at kunne præsentere andet end en overlevelsesmodel for generalforsamlingen.

Generalforsamlingen den 30. marts 2026 fungerer som en deadline, hvor selskabets bestyrelse skal opnå nye, brede bemyndigelser til aktieemissioner og potentielt udnyttelse af den tredje gældstranche, hvis en partneraftale endnu ikke er underskrevet. En hypotese kunne være, at der på generalforsamlingen søges om bemyndigelser, der muliggør enten en stor rettet emission (institutioner) eller færdiggørelsen af en partneraftale.

Mødet er i det mindste for mig som investor en slags skillevej: det er enten en formalisering af en redningsaktion eller det store festøjeblik ledsaget af en netop offentliggjort kæmpeaftale.

Man kan vel opstille hypoteser i det uendelige?

5 Synes om

Jeg ville ikke regne dette som din fejl, men efter min mening må det tilskrives Farons rapportering. Aktiebesiddelser er offentlig information, og de kan alle tjekkes hos Euroclear praktisk talt i realtid. Faron lægger dog ikke disse ejerskabsoplysninger ud på deres hjemmeside, som de er, og jeg spørger for gud ved hvilken gang: Hvorfor ikke?

Der findes ingen omtale af Karvonens interesseforbindelser eller kontrollerede enheder på selskabets hjemmeside, men det oplyses, at han ejer 104.000 aktier:

kuva

Hverken Faron eller nogen andre kan forvente, at man ville lede efter disse oplysninger i prospektet fra 2024. For eksempel i Karvonens tilfælde ville det være en nem løsning, hvis det selskab fremstod som ejer, og det som yderligere information, eller i det mindste i oplysningerne om ledelsens aktiebesiddelser, blev nævnt, at det er en enhed under Karvonens kontrol.

Den reelle status for Syrjäläs og faktisk alle andres besiddelser ser tvivlsom ud, når Faron redigerer dem fra Euroclears officielle data efter deres egne kriterier.

7 Synes om

Du sammenfattede tidligere lidt af hvert og forvandlede snildt rygter til fakta, f.eks. angående Karvonens ”salg” og Farons overtrædelse af oplysningspligten. Nu giver du Farons kommunikation skylden for, at bunden røg ud af din spredning af rygter. Det er godt nok ret Trump-agtigt, den der afledning af opmærksomhed. Måske burde man fokusere mere på faktatjek i stedet for bare at slynge andres ”fund” ud som halvsandheder – hvis man altså overhovedet ønsker at lave den slags opsummeringer …

13 Synes om

Enhver må drage sine egne konklusioner. @Donkey fortalte, at vedkommende havde tjekket ejerforholdene hos Euroclear, og Karvonens navn var ikke at finde der, så hans ”rygte” viste sig at være fakta i forbindelse med Karvonens udmelding. Karvonens navn er altså stadig ikke at finde på ejeroversigten, da han ikke ejer aktier.

Faron, Karvonen eller nogen andre kan ikke forvente, at nogen læser tegningsprospektet for 2024 for at tjekke op på det, som jeg allerede har nævnt ovenfor. Sagen ville være nem for Faron at rette, hvis de ønskede det, ved at rapportere ejerforholdene, som de fremgår hos Euroclear.

2 Synes om

Du har ret. Der ville jo ikke være noget uklart her, hvis man sørgede for, at oplysningerne var opdaterede og i et forståeligt format.

Jeg bebrejder mest mig selv, fordi det ikke ville have været en svær opgave blot at kontrollere én persons uklare situation.

2 Synes om

Ja, du talte om salg (høresagn - ikke fakta), ikke om beholdninger. Og du påstod, at salgene ikke er blevet indberettet (din egen fortolkning - ikke fakta). Nå, men nok om det.

11 Synes om

Der er igen kommet flere indlæg i tråden, som egentlig ikke har nogen værdi i forhold til at investere i Faron. Og her er endnu et af slagsen.

I forhold til denne diskussion om Karvonens ejerskab, kunne der måske på Farons hjemmeside under ledelsens ejerskab være en præcisering af, at ejerskabet også omfatter kontrollerede enheder. Om fraværet af en sådan præcisering har nogen betydning, mener jeg personligt ikke.

15 Synes om