Lind och Syrjälä har varit på säljsidan, så sannolikheten för en nyemission är nog förhöjd.
Och särskilt en riktad emission. En publik emission tar betydligt mer tid och det rimmar kanske lite illa med Dekkers försäljningar ur ett insiderinformationsperspektiv.

Lindins och Syrjäläs försäljningar luktar verkligen riktad emission. Man undrar om det kan ha hittats någon ny stor aktör som skulle skjuta in tiotals miljoner i Faron? Svårt att tro att man enbart med hjälp av Lind och Syrjälä skulle kunna köpa sig särskilt mycket extra tid genom finansiering, om prislappen för F2b/3 är 50 miljoner euro🤔
Det är väl möjligt att aktierna har övergått till indirekt ägande, även om tankarna lätt drar åt försäljningshållet efter den här tystnaden.
Med tanke på beskattningen och fortsättningen är direktägande nog inte det bästa valet för Timo.
Kan det vara Syrjäläs sätt att säga att det inte kommer mer pengar härifrån och att det vore bäst att få förhandlingarna i mål ![]()
Jag tar ställning till Syrjäläs försäljningar efter den 3.12.2025 när det finns bättre information. Just nu baseras allt på gissningar. Om innehavet hade minskat betydligt skulle ett pressmeddelande redan ha kommit.
Skulle det inte vara bättre att framföra något sådant genom att lyfta luren snarare än genom att sälja billigt?
Så baserat på @Donkey:s meddelanden och annan tillgänglig information kan vi sammanfatta:
-Farons chefsjurist Karvonen har sålt sina aktier, men detta har inte kommunicerats
-Syrjälä har sålt nästan en miljon av sina aktier sedan den senaste flaggningen
-den nya, nyligen utsedda CFO:n sålde en liten mängd av sina aktier
-Lind har tömt sin portfölj under det senaste halvåret
Lyckligtvis köper åtminstone en investerargrupp trots lite motvind:

Nästa tisdag börjar man sedan prissätta HCM:s nästa låneamortering, och den här gången är det redan två lån som ska amorteras. Den här gången kommer det förmodligen att tryckas ungefär 800 000 aktier för att betala amorteringarna.
Skulle man inte kunna lägga till den där cancerläkaren Koivunen i den här skaran säljare också? Det här ser ju inte bra ut…
Nåväl, själv utgår jag från antagandet att Syrjälä inte har bättre information än resten av börsen. En magkänsla kan förstås finnas, men skulle inte till exempel en förfrågan om att delta i en riktad emission vara information jämförbar med insiderinformation, vilket skulle innebära att försäljning kan väcka frågor?
För tillfället är informationen om dessa försäljningar fortfarande ganska bristfällig. Om man bortser från dem, ökade de 100 största ägarnas andel enligt aktieägarlistan (när man tar hänsyn till amorteringen till HCM och Farons egna minskade andel).
Visst kan denna spekulation orsaka nervositet, men jag saknar den information som skulle få mig att säga att det inte ser bra ut. Det finns visserligen osäkerhetsfaktorer i luften, men osäkerhet är inget särskilt nytt med det här pappret.