Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Jag snappade upp nämndandet “We have already selected our CRO that we will work together.” Och dessutom nämndes det att det rör sig om en CRO-jätte. Är detta ny information eller har jag missat det? Jag minns förvisso att detta alternativ presenterades som ett av flera, men inget konkret meddelades då. Om en CRO redan har valts, tyder det starkt på att man går in i fas II/III utan en BP-partner. Blicken vänds nu mot finansieringen… Varifrån kommer pengarna? Förlitar man sig på att få en del av den europeiska 10-miljarderskassan? Har det möjligen redan förts några inledande diskussioner om detta, och har man vågat välja den här vägen baserat på dem?

6 gillningar

CRO har gåtts igenom tidigare i tråden. En forskningsorganisation som sköter studierna (trials), en partner är sedan en helt annan sak.

Bra presentation av Bono, nytt för mig var det nya advisor boardet för solida tumörer, tydligen dessa tre nya? personer på Farons hemsida. Inga dussinlirare direkt.

Scientific Advisory Board - Faron

6 gillningar

Visst, visst, men jag tror att partnern (som betalar för hela kalaset) vill välja CRO själv. BP har säkert befintliga samarbeten med vissa CRO:er. Om Faron har valt en CRO utan en partner, tyder det enligt min mening på att man inte längre söker en partner aktivt, utan har bestämt sig för att gå vidare på egen hand. Detta är förstås bara spekulation.

9 gillningar

Man hade nog väntat sig något utspel från Faron i slutet av denna ”business half”. Nåväl, enligt Bono m.fl. finns det en framtid och pipelinen flödar över…

Nå, Faron behöver ca 50–100 miljoner euro i början av nästa år för att driva pipelinen. Partnern är säkert redan känd och CRO har valts gemensamt. Kanske vill man gå ut med detta först under Q1 – av en eller annan anledning. EU och 10 miljarder kan vara en orsak – behovet av stöd och det (beviljade) beloppet klarnar också under Q1.

Det vore ju en enorm överraskning om Faron på något sätt lyckades ta BEX hela vägen till ett färdigt läkemedel, men då borde det nog göras ett börsmeddelande med rubriken strategiändring.. Juho har varit tyst och ”soon” är förbi i morgon. Någonstans ifrån borde man skrapa ihop de där pengarna… Han har press att vänta i början av året och vi småsparare kan vänta oss spännande vändningar… Årets sista ord var ”soon” – vad månne nästa års första ord blir?

10 gillningar

Om namnen finns på pappret måste det enligt lag meddelas utan dröjsmål. Det finns inget alternativ där man informerar om ett befintligt avtal med fördröjning. Dvs. det finns inget partneravtal just nu (såvida det inte tecknades precis nyss och de håller på att ta fram pressmeddelandet som bäst).

3 gillningar

Parterna kommer överens om signeringsdatumet sinsemellan.. Utan namn finns inget att meddela..

5 gillningar

Dealen kan vara överenskommen, men det betyder inte att det finns namn på papperet än.

8 gillningar

Själv hittar jag de äldsta nyheterna om det här EU-stödpaketet från någon gång runt mitten av den här månaden. Jag skulle inte hålla andan i väntan på ett beslut om ett sådant stöd. Det måste säkert sökas, men frågan är om fördelningskriterierna ens har fastställts ännu? Själv funderar jag på att möjligheten att få ett sådant stöd finns, men jag förväntar mig inte att det finns i Farons kassa åtminstone under det kommande halvåret = den tid då man på ett eller annat sätt måste kunna gräva fram pengar, någonstans ifrån.

7 gillningar

Nåväl, året närmar sig sitt slut. Jag ser på historien och spelets gång enligt följande. CFO:n byttes ut och holländaren sattes (som den bästa hästen) att jaga stöd i Bryssel. Deal-teamet har å sin sida förhandlat om ett avtal som förmodligen är i princip klappat och klart, om inte helt så nästan. Nåväl, avtalet undertecknas inte eftersom Faron eftersträvar betydande forskningsstöd och EU-pengar. Påverkar ett partneravtal på tiotals miljoner beviljandet av stödet och behovet av det? Kanske lite, så turordningen är

1. EU-pengar

2. Partneravtal

om de misslyckas

1. a) Riktad emission eller b) offentlig nyemission

Edit: I Faron finns det utrymme och att utforska för säkert 500 miljoner euro och mer därtill…

Gott nytt år (och förlåt för spekulationen)

9 gillningar

Om Faron har ingått ett avtal med en CRO, är det läge för ett börsmeddelande. Videosnack räknas inte som ett meddelande. Nåväl, det här är ju inte första gången Faron har prövat gränserna för informationsskyldigheten enligt värdepappersmarknadslagen. Om den här linjen fortsätter kommer Fiva att ingripa en vacker dag.

2 gillningar

Kan en ytterligare orsak till fördröjningen vara att pengarna helst fördelas inom EU, vilket innebär att även partnern bör vara ett EU-företag som Bayer, och att man nu väntar på att se om man får den mest fördelaktiga dealen med en sådan kombination?

5 gillningar

Var BEXNOVA trots allt en oavsiktlig felsägning? Novartis känner definitivt till sådana kommande EU-stödprojekt, precis som andra europeiska BP:s.

2 gillningar

Jag förstår inte riktigt hur valet av CRO skulle vara så väsentligt att utebliven information skulle innebära ett lagbrott.

Ett partneravtal är en sak, och det måste man definitivt informera om. En CRO är däremot främst en underleverantör som gör vissa saker mer effektivt och billigare än vad Faron själv skulle klara av.

Från Wikipedia:

CRO:er är utformade för att minska kostnaderna för företag som utvecklar nya mediciner och läkemedel på nischmarknader. De syftar till att förenkla inträdet på läkemedelsmarknader och förenkla utvecklingen, då behovet för stora läkemedelsbolag att göra allt ”internt” nu är överflödigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Contract_research_organization

15 gillningar

Samma som ovan kan valet göras i god tid, men information lämnas först när bläcket har torkat (kanske av den valda CRO:n)

2 gillningar

Faron har erfarenhet av att söka EU-finansiering, Traumakine 2012 6M och senare från Horisont 2020-programmet 2.5M. När man har lyssnat på Juhos tal så vill de säkert pröva det här kortet, och min egen åsikt är att det definitivt är värt det om ”gratis” pengar finns tillgängliga.

Och troligen uppmuntrar även en framtida partner till detta, så jag skulle inte alls bli förvånad om dessa saker, EU-finansiering och partneravtal, publicerades samtidigt.

I detta EU-biotechinitiativ ingår också som en väsentlig del att påskynda byråkratin. Maximitiderna för nästan alla processer halverades, vilket bådar gott med tanke på ett EU-godkännande, och det skulle inte vara en överraskning om EU-tillståndet kom före FDA.

11 gillningar

Ett börsnoterat bolag måste utan dröjsmål lämna ett börsmeddelande om alla sådana avtal som rör bolagets framtid och som kan ha en inverkan på aktiekursen/värderingsnivån. Farons kurs tycks ha gjort ett litet ryck uppåt här i början av veckan (det kan förstås ha berott på något annat än Bonos video?). I dessa offentliga uttalanden bör man iaktta principen om yttersta försiktighet. Om Faron vore onoterat, skulle man kunna låta saker hända utan att behöva skriva en massa meddelanden :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Den ovan nämnda videon med Bono är från slutet av oktober. Mycket vatten har hunnit rinna i Aura å sedan dess. Måndagens kursrusning berodde antagligen på de förväntningar som de långa helgerna skapade. Den här nyhetstorkan börjar bli irriterande. Jag skulle vilja passa bollen till Inderes, även om det här inlägget tas bort på grund av reklam.

6 gillningar

I mars börjar det åtminstone hända saker igen. Då väntar bokslut och bolagsstämma. Vi får chansen att ställa kluriga frågor på plats. I januari är det dags för JPMorgan Healthcare-konferensen. Under februari måste de helt enkelt börja visa korten, för att använda pokertermer. Men låt oss njuta av nyåret först, så tar vi en titt på de nya planerna för Faron nästa år.

12 gillningar

Kauppalehti bedömer Faron som en av det kommande årets kursraketer, och priset hoppar till varje gång det skrivs något positivt om bolaget där.

Visst kan valet av CRO påverka kursen, men det är väl inte märkvärdigare nyheter än att välja en städfirma till kontoret. Nog kan även onödiga börsmeddelanden få kursen att svänga.

12 gillningar

Aha, nu har man alltså lyft fram en gammal video. Eller snarare en enstaka mening från videon. Tydligen anser vissa att det har kommit för lite nyheter från Faron nu inför jul. Själv följer jag främst börsmeddelanden, jag har inte tid att titta på varenda video och inlägg på sociala medier. Det kommer väl något väsentligt meddelande till våren. :slightly_smiling_face:

8 gillningar