Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Timing är viktigt när man investerar i medicinsk forskning. I år mognade resultaten och man fick en bättre förståelse för verkningsmekanismen. Småinvesterare har ökat vid rätt tidpunkt. Storinvesterare har inte minskat. Nya aktier har kunnat köpas från HCM (via börsen), tack för det. Jag köpte lite själv också i morse.

18 gillningar

Topp 30 ägande:
31.12.2024 - 63 827 292 st - 64.20%
16.12.2025 - 64 047 584 st - 54.64%

De har alltså inte minskat totalt sett, men antalet småinvesterare har ökat betydligt. Visst vore det trevligt att se fler institutioner också, men den här typen av risk utesluter nog ganska många direkt.

8 gillningar

Jag tycker att arbetet nu verkar konsekvent. ASH-data var enligt mig som helhet lovande och stöder framstegen. Detta har hela tiden varit en investering med mycket hög risk. Och för mig är den nuvarande knappa informationen ett gott tecken.

Det är sant att utan en partner förblir detta en investering med hög risk. Jag tror själv att man kommer att gå in i fas 3 med en partner, men avtalets innehåll kan vara en besvikelse för många. Om du tidigare har trott på detta, så skulle jag säga att du ska ta det lugnt. Jag tycker att arbetet framskrider enligt den kommunicerade planen, men ingen kan naturligtvis garantera något. God och fridfull julväntan till alla.

35 gillningar

Erbjudandejägare på gång? Lottopotential? Många människor som lägger in några euro? Storinvesterare har redan full position?

Viktigast av allt: spelar det någon roll?

Ett högriskobjekt på en liten marknad, några större långsiktiga ägare vars skull det inte riktigt lönar sig att ta över hörnet.

Och mer generellt, om jag minns rätt, hösten 2022 köpte storinvesterare till exempel inte Wärtsilä för lite över sex euro, och inte heller under det följande året när priset svängde över och under tio euro.

Jag är inte övertygad om lönsamheten med att följa strömmen, oavsett om det handlar om små- eller storinvesterare. För traders kan det förstås fungera, men jag förstår inte mycket av finesserna med den sysslan.

Mina egna investeringar som har lyckats bäst är de jag har tänkt ut själv, och de sämst är de jag har följt strömmen med. Tänk själv, eller något i den stilen.

24 gillningar

Pressmeddelande som har översatts av en översättare:

Faron Pharmaceuticals valberednings sammansättning

Faron Pharmaceuticals Ltd | Bolagsmeddelande | 2025-12-17 kl. 16:30:00 EET

ÅBO, FINLAND - Faron Pharmaceuticals Oy. (AIM: FARN, First North: FARON), ett bioläkemedelsföretag i klinisk fas som fokuserar på behandling av cancer med nya immunterapier, meddelar idag att bolagets fem största aktieägares möte har återvalt följande medlemmar till Faron Pharmaceuticals Oy:s valberedning:

• Timo Syrjälä, representerande sig själv (ordförande)

• Erkka Kohonen, representerande Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma, och

• Joonas Haakana, representant för UMO Capital

Farons valberedning består av tre medlemmar som representerar bolagets aktieägare. Farons styrelseordförande Tuomo Pätsi fungerar som expert i valberedningen utan att vara ledamot av kommittén.

Valberedningen förbereder och presenterar för årsstämman förslag om antalet, sammansättningen och ersättningen för styrelseledamöterna samt styrelsens ordförande.

För mer information, vänligen kontakta:

IR Partner

Åtminstone tills vidare fortsätter Timo i valberedningen. Det hade varit trevligt att själv få höra detta möte, även om det knappast var särskilt långt.

9 gillningar

Utdrag från Kauppalehti som ett tips till beslutsfattarna:

I Danmark syns läkemedelsjätten Novo Nordisks framgång på hela nationalekonomins nivå. En betydande del av landets BNP-tillväxt under de senaste åren har drivits av läkemedelsindustrin.

Ett liknande mirakel inom hälsosektorn, synligt på hela ekonomins nivå, skulle vara möjligt även i Finland, säger Novo Nordisks finska vd Jaakko Linna.

”Jag anser att det skulle kräva att vi också här tillsammans fattar ett beslut där hälsosektorn placeras i en position där vi förväntar oss tillväxt från den. Vi är redo att satsa på det och göra detta tillsammans.”

20 gillningar

I Danmark finns det inga skogar, så där står Novo (och ett par andra läkemedelsföretag) för BNP-tillväxten. I Finland finns det bara Orion och lite mindre grejer som t.ex. Revenio. Det dröjer länge innan läkemedelsbranschen här börjar dominera BNP-volymen. Naturligtvis kan små bioteknikföretag som Faron i någon avlägsen framtid också bidra med något till tillväxten av nationalförmögenheten :smiley:

9 gillningar

Bayers verksamhet i Finland omsätter nästan en miljard. Bayer betalar mer bolagsskatt till Finland.

9 gillningar

Låt oss prata om vad som saknas. Hur ser det ut ur den andra förhandlingspartens perspektiv?

Sentimentet förbättras eftersom räntorna sjunker och patent värda 300 miljarder USD (BUSD) förfaller. Detta är ur ett M&A-perspektiv, men gäller förmodligen för licensieringar lika väl. Förutom big pharma nämns även mid-caps.

(Markku talade om dessa mid-caps som en möjlighet när han tillfrågades om partnerdiskussioner. Ja, diskussioner har också förts gällande MATINS och Traumakine. Faron licensierade Traumakine till Korea https://www.biospace.com/faron-pharmaceuticals-ltd-licenses-traumakine-korean-rights-to-b-pharmbio-korea-inc-b-pharmbio samt till Japan, Kina, Taiwan och Hongkong. Kineserna sålde sedan sin andel. Faron and CMS enter into Traumakine agreement Användningen av Traumakine i fas 3 med kortikosteroider misslyckades och spolierade affärerna. Nu finns lyckligtvis ett nytt patent.)

En annan artikel från samma område. Affärerna ökar 2026 när branschens lågkonjunktur (känns det bekant?) lättar, bland annat vad gäller USA:s politik. Kina stiger.

41 gillningar

Jag tycker att en helt saklig förklaring/lista över vad BEX undersöks för nu finns på webbplatsen EU clinical trials. Texten är begriplig även för nästan en lekman: https://clinicaltrials.eu/drug/bexmarilimab/

10 gillningar

Jag läste det där till hälften och sedan dök det upp något märkligt. De som är smartare får förklara det här igen. Har Mercks pembro lagts till i kombinationsbehandlingarna med ”pembrolizumab, azacitidin, venetoklax”? Är det bara ditslängt som ett skämt? Det där är cancermedicinernas heliga graal, om någon inte redan visste det. Eller så är det trots allt inte ungdomens källa, utan Sampo från vårt Kalevala.

2 gillningar

Gammal information. Det var ursprungligen planerat som en prövarinitierad studie. I den texten finns en länk till denna tidigare sida på ClinicalTrials.gov ClinicalTrials.gov. Den studien planerades ursprungligen under namnet Bexlung, men nu ersätter nog Blaze den och Gileads molekyl fungerar som PD-1-hämmare.

7 gillningar

Detta är den officiella sidan

5 gillningar