Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Timing er vigtigt, når man investerer i medicinsk forskning. I år modnedes resultaterne, og man fik en bedre forståelse af virkningsmekanismen. Småinvestorer har øget på det rigtige tidspunkt. Store investorer har ikke reduceret. Nye aktier har kunnet købes fra HCM (via børsen), tak for det. Jeg købte også lidt selv i morges.

18 Synes om

Top 30 ejerskab:
31.12.2024 - 63 827 292 stk. - 64.20%
16.12.2025 - 64 047 584 stk. - 54.64%

De har altså ikke samlet set reduceret, men der er kommet mange flere småinvestorer. Det ville selvfølgelig også være rart at se flere institutionelle investorer, men denne type risiko udelukker ret mange med det samme.

8 Synes om

Efter min mening ser det nuværende forløb konsekvent ud. ASH-dataene var efter min mening lovende som helhed og understøtter fremskridt. Dette har hele tiden været en investering med meget høj risiko. Og for mig er den nuværende knappe information et godt tegn.

Det er sandt, at uden en partner forbliver dette en investering med høj risiko. Jeg tror personligt, at fase 3 vil blive gennemført med en partner, men indholdet af aftalen kan være en skuffelse for mange. Hvis du tidligere har troet på dette, vil jeg sige, at du skal tage det roligt. Efter min mening skrider tingene frem i henhold til den kommunikerede plan, men ingen kan naturligvis garantere noget. God og fredelig jul til alle.

35 Synes om

Tilbudsjægere på farten? Lotteripotentiale? Mange mennesker, der lægger et par euro? Storinvestorer har allerede en fuld position?

Vigtigst af alt: har det nogen betydning?

Et højrisikoprojekt på et lille marked, et par større langsigtede ejere, på grund af hvem en hjørneovertagelse ikke rigtig kan betale sig.

Og generelt set, hvis jeg husker rigtigt, så købte storinvestorerne i efteråret 2022 f.eks. ikke Wärtsilä til lidt over seks euro, og heller ikke i det følgende år, da prisen svingede over og under ti.

Jeg er ikke overbevist om rentabiliteten ved at følge andre, uanset om det er små eller store investorer. Det kan dog fungere for tradere, selvom jeg ikke forstår meget af finesserne ved den aktivitet.

Blandt mine egne investeringer har de, jeg selv har tænkt over, klaret sig bedst, og de, jeg har fulgt andre på, har klaret sig dårligst. Tænk selv, eller noget i den stil.

24 Synes om

Pressemeddelelse oversat af en oversætter:

Sammensætning af Faron Pharmaceuticals’ aktionærers nomineringskomité

Faron Pharmaceuticals Ltd | Selskabsmeddelelse | 17.12.2025 kl. 16:30:00 EET

TURKU, FINLAND - Faron Pharmaceuticals Oy. (AIM: FARN, First North: FARON), et biofarmaceutisk selskab i klinisk fase, der fokuserer på behandling af kræft med nye immunterapier, meddeler i dag, at et møde mellem selskabets fem største aktionærer har genvalgt følgende medlemmer til Faron Pharmaceuticals Oy’s aktionærers nomineringskomité:

• Timo Syrjälä, der repræsenterer sig selv (formand)

• Erkka Kohonen, der repræsenterer Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, og

• Joonas Haakana, der repræsenterer UMO Capital

Faron’s aktionærers nomineringskomité består af tre medlemmer, der repræsenterer selskabets aktionærer. Faron’s bestyrelsesformand Tuomo Pätsi fungerer som ekspert i nomineringskomitéen uden at være medlem af komitéen.

Aktionærernes nomineringskomité forbereder og præsenterer for den ordinære generalforsamling forslag vedrørende antallet, sammensætningen og vederlaget for bestyrelsesmedlemmerne samt bestyrelsesformanden.

For yderligere information, kontakt venligst:

IR Partner

I hvert fald indtil videre fortsætter Timo i aktionærernes nomineringskomité. Det ville have været rart selv at have hørt dette møde, selvom det næppe var særlig langt.

9 Synes om

Uddrag fra Kauppalehti som et tip til beslutningstagere:

I Danmark ses medicinalgiganten Novo Nordisks succes på nationaløkonomisk niveau. En betydelig del af landets BNP-vækst i de seneste år er drevet af medicinalindustrien.

Et lignende sundhedsindustriens mirakel, der er synligt på hele økonomiens niveau, ville også være muligt i Finland, siger Novo Nordisks finske administrerende direktør Jaakko Linna.

”Efter min mening ville det kræve, at vi også her kunne træffe en fælles beslutning, hvor sundhedssektoren placeres i en position, hvor vi forventer vækst fra den. Vi er klar til at investere i det og gøre dette sammen.”

20 Synes om

Danmark har ingen skove, så der er Novo (og et par andre medicinalfirmaer) ansvarlige for BNP-væksten. I Finland er der kun Orion og nogle mindre ting som f.eks. Revenio. Man skal vente længe, før medicinalindustrien her begynder at dominere BNP-volumen. Selvfølgelig kan små biotekvirksomheder som Faron i en fjern fremtid også bidrage til væksten i national rigdom :smiley:

9 Synes om

Omsætningen for Bayers aktiviteter i Finland er næsten i milliardklassen. Bayer betaler mere selskabsskat til Finland.

9 Synes om

Lad os tale om, hvad der mangler. Hvordan ser det ud fra den anden forhandlingsparts perspektiv?

Stemningen forbedres, fordi renterne falder, og patenter til en værdi af 300 mia. USD udløber. Dette er fra en M&A-vinkel, men gælder sandsynligvis også for licensering. Mid-caps nævnes også udover big pharma.

(Markku talte i sin tid også om disse mid-caps som en mulighed, da han blev spurgt i forbindelse med partnersamtaler. Ja, der er også blevet ført samtaler vedrørende MATINS og Traumakine. Faron licenserede Traumakine til Korea https://www.biospace.com/faron-pharmaceuticals-ltd-licenses-traumakine-korean-rights-to-b-pharmbio-korea-inc-b-pharmbio og Japan, Kina, Taiwan, Hong Kong. Kineserne solgte siden deres andel fra. Faron and CMS enter into Traumakine agreement Brugen af Traumakine i fase 3 med kortikosteroider var mislykket og ødelagde aftalerne. Nu er der heldigvis et nyt patent.)

En anden historie fra samme område. Aftaleindgåelsen stiger i 2026, når branchens nedgang (lyder det bekendt?) letter, bl.a. hvad angår amerikansk politik. Kina stiger.

44 Synes om

Jeg synes, man finder en helt nøgtern forklaring/liste over, hvad BEX undersøges for nu, på EU clinical trials-hjemmesiden. Tekst, der er forståelig for næsten enhver lægmand: https://clinicaltrials.eu/drug/bexmarilimab/

11 Synes om

Jeg læste det der halvvejs igennem, og derefter stødte jeg på noget mærkeligt. De klogere må forklare det her igen. Er Mercks pembro blevet tilføjet til “Pembrolizumab, atsacitididi, venetoclax” kombinationsbehandlingerne? Er det bare smidt derind for sjov? Det er kræftmedicinens hellige gral, hvis nogen ikke ved det endnu. Eller også er det alligevel ikke kilden til evigt liv, men Sampo fra vores Kalevala.

2 Synes om

Gammel information. Det var oprindeligt planlagt som et forskerinitieret forsøg. I den tekst er der et link til denne tidligere clinical trials-side ClinicalTrials.gov. Det studie var oprindeligt planlagt under navnet Bexlung, men nu erstatter Blaze vist det, og Gileads molekyle fungerer som PD-1-inhibitor.

8 Synes om

Dette er den officielle side

6 Synes om

EU forsøger at forhindre sine biotekselskaber i at flygte til USA i jagten på finansiering.

”Denne investering supplerer den nyligt foreslåede EU Biotech Act I, som indfører regulatoriske forenklinger for kliniske forsøg,”

Kunne finansieringsordningerne være noget andet end den nuværende, ret dyre kapital?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_25_3096

I præsentationen af projektet nævnes:

”monoklonale antistoffer til at hjælpe immunsystemet med hurtigt at opdage skadelige celler” = Bex

”Gennem BioTechEU sigter vi mod at frigøre 10 milliarder euro i investeringer og sikre, at gennembrud skabt i Europa kan skaleres og trives i Europa”

Projektet er for årene 2026-27. Det ville være vanvittigt ikke at undersøge mulighederne. Selvom forhandlingerne måtte være nået langt nu, har Faron en strategi om at fortsætte med forsøg på solide tumorer senere og udvide, og al regulatorisk hjælp og projektstøtte er velkommen.

67 Synes om

Meget interessant vinkel, tak for det! I øvrigt forfriskende indimellem at læse noget andet her på forummet end skænderier om postere osv. Man kunne jo forestille sig, at potentielle samarbejdspartnere ville fremskynde forhandlingerne i ”frygt” for dette.

30 Synes om

Jamen dog. Ville det være for meget spekulation, hvis Faron har bremset lukningen af aftalen en smule for at gå efter disse tilskud? Måden, som FDA & den amerikanske administration behandler Novo Nordisk på nu (blokering af virksomhedsopkøb og senest anklager om kattehår i forbindelse med nogle få medicinpartier), har forhåbentlig også fået EU til at reagere. Desuden er Trumps truede medicintold og tvungne prissænkninger på medicin (f.eks. Pfizer) klare tegn på, at der skal gøres noget i Europa. Hvis Faron virkelig er blandt de 10 mest lovende biotechs i Europa (nævnt tidligere i tråden), betyder det jo, at der er støtte & finansiering på vej, hvis de har haft forstand til at søge om det. Jeg spekulerer på, hvornår og hvordan (fase) det kunne annonceres til børsen – hvis det bliver til noget, er det et fantastisk pilotprojekt, hvis effekt mildest talt ville være ”overvældende”. GoFaronGO

16 Synes om

Farons 4. største aktionær er denne organisation, The European Innovation Council Equity Fund (EIC). På en eller anden måde skuffer Europa og EU altid, men mon der denne gang kommer reel støtte til en vigtig sag. Finansiering til små virksomheder så langt, at de store europæiske BP’er fortsætter gnidningsfrit derfra.

4 Synes om

Det fremgår ikke helt af EU’s pressemeddelelse, om det er hensigten at uddele finansiering direkte til biotekvirksomheder (og i så fald om der er tale om billig gældsfinansiering eller en anden finansieringsmodel)? Eller om milliarderne rettes mod europæiske kapitalfonde, der fokuserer på bioteksektoren, som derefter udvælger lovende biotekvirksomheder til deres portefølje. Uanset hvad er det dog klart, at Farons forskningsresultater er af en sådan karakter, at der efter al logik burde kunne findes finansiering fra denne pulje. Hvis EU rækker en hjælpende hånd, vil den længe ventede partneraftale i så fald sandsynligvis blive udskudt til det tidspunkt, hvor Bex har en markedsføringstilladelse, og lægemidlet skal markedsføres og produceres i store mængder.

6 Synes om

Disse EU-finansierede projekter kører konstant. Faron fik 2,5 mio. € til MATINS. Der er ikke nogen ikke-udvandende finansiering til et helt studie på vej. Det lugter igen af Copium på forummet.

7 Synes om

Jamen så er der jo stadig næsten 10 mia. € tilbage til de andre at dele imellem. Jeg ville ikke ligefrem være i syvende himmel endnu, men hvis et af de mest lovende biotekselskaber får krummer, hvad bliver der så til overs til de næste 1000? Der skal være nok til top ti pr. case til at skabe impact – ikke sandt? Og hvis det er impact, man leder efter, så giver 10 mio. € til Faron 3 måneder mere… altså no impact. Tiden må vise det, men det ‘soon = 2026’ er ca. 12 dage væk. Lad os håbe på det bedste – selvom en pessimist ikke bliver skuffet over 2,5 mio. € :wink:

5 Synes om