Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Detta var ett rekryteringsevenemang, Biobridge 31.10.24, inte investerarkommunikation. Målgruppen är studenter inom life science, doktorander och postdoktorer.

Jag vet inte om det var högre vägledning inblandad, men jag sparade vad som sades med programmet TurboScribe efter att ha tittat tidigare, och texten börjar så här:

IMG_3514

Tillbaka till de jordiska tingen och med granskat innehåll, Pekka Gud a.k.a. Petri Bono, här är några utdrag som säkert är bekanta för många:

BEXMAB-02 det vill säga fas 2/3 MDS: ”Detta kommer att genomföras vid 90 till 100 cancerkliniker på tre olika kontinenter, vilket innebär att det krävs mycket arbete.”

”Vi har redan valt vår CRO som vi ska samarbeta med, och som ett litet bioteknikbolag har vi valt en gigantisk CRO för att stödja oss”

”Och sedan kommer vi naturligtvis under 2027 att börja få de första resultaten från dessa kombinationsstudier med solida tumörer. Och jag vill också nämna att det inte är möjligt att göra någonting ensam. Man behöver bra prövare, ett bra nätverk av människor och man behöver en bra vetenskaplig kommitté (SAB).

”Vi har två vetenskapliga kommittéer. Vi har en för heme [hematologi], en för solida tumörer, och det är verkligen toppchefer som deltar och vägleder oss i vad vi ska göra härnäst, eftersom de befinner sig i framkanten av de nya behandlingarna. De vet exakt vad som händer inom fältet.

Och när det gäller solida tumörer är jag superglad att kunna berätta att till exempel vid ESMO för två veckor sedan var den vetenskapliga ordföranden för hela ESMO med 36 000 deltagare Tony Choueiri från Harvard. Så Tony sitter i vår vetenskapliga kommitté. När vi etablerade den nya saken som kallas vetenskaplig kommitté och jag ringde honom sa han: ‘Vet du Petri, jag får en inbjudan till en kommitté varje vecka, och jag kan bara välja ett visst antal. Men era grejer är så spännande att jag självklart vill gå med er.’

Och så är även den andra medlemmen för solida tumörer från Gustave Roussy, det största europeiska cancercentret i Paris, nämligen dr Massard därifrån, och sedan Tom Powles som är från London, och som TIME 2023 röstade fram som en av de 10 främsta forskarna i världen, inte bara inom medicin utan inom alla områden * Så med dessa herrar presenterar vi våra data, våra planer, och får naturligtvis feedback från dem om hur vi ska gå vidare, vilka studier som ska göras, och vad som är relevant när man får resultaten, eftersom resultaten inte finns där omedelbart.”

*enligt andra källor har Powles varit med på TIME100 health-listan 2024, men Nature Nature’s Top 10 listar människor som formade vetenskapen 2023.

Faron skickade ut ett pressmeddelande om sin SAB redan den 22.10.24 https://faron.com/releases-and-publications/farons-capital-markets-day-2024/

De gav en ytterligare beskrivning av personerna vid Capital Markets Day den 22.10.24 https://www.inderes.fi/videos/faron-pharmaceuticals-capital-markets-day-2024, vid tidpunkten 01:41:14. Påståendet att man inte har informerat om denna SAB stämmer alltså inte.

Vi känner redan till blodcancerexperterna Daver, Kontro och Zeidan från BEXMAB-meddelandena. Cancer delas grovt in i blodcancer (MDS, leukemier, lymfom) och solida tumörer, som i sin tur delas in i karcinom som utgår från epitel (t.ex. melanom, lungcancer) och cancer i stödjevävnad, det vill säga sarkom. De “solida killarna” är alltså de tidigare nämnda Choueiri, Massard och Powles.

Inte ens de tre vise männen från väst garanterar framgång för Bex inom solida tumörer, men bevisandet av effekten lär åtminstone inte falla på brist på kunskap eller insikt.

”Man kan ganska enkelt räkna ut att vi är ett växande företag, och vi har lediga platser inom klinisk verksamhet, regulatoriska frågor och CMC-team. En tredjedel av vår personal är baserad i Storbritannien för tillfället.”

Petri Bono berömmer som väntat Faron som arbetsgivare och den vetenskapliga nivån. Det finns självförtroende, bland annat kommuniceras tillväxt i en miljö där även en potentiell partner finns.

Samma säkerhet har inte smittat av sig på investerarna. HCM fick som betalning för ett lån senast den 12.1, det vill säga idag, över 450 000 aktier och de kan skicka ut dem på marknaden snabbt, givetvis med försiktighet för kurspåverkan under försäljningen.

32 gillningar