Jag förstår din poäng, men baserat på postern ser jag inte detta som så problematiskt.
TD-TI-konverteringen presenteras i postern på ett sätt som är konsekvent med baseline TD-siffrorna (4/7 i första linjen och 3/23 i r/r-gruppen). Även om texten inte specifikt säger “from baseline”, motsvarar nämnarna exakt antalet baseline TD-patienter, och det finns ingen separat “on-treatment TD”-grupp i postern som dessa konverteringar skulle kunna hänvisa till.
Inte heller kräver 17% vs 57% någon förklaring inom postern, eftersom 57% avser en liten subgrupp av baseline TD i första linjen och hela materialets TD-TI är tydligt lägre. Det handlar om olika populationer, inte motstridiga siffror.
Swimlane-diagrammen är enligt min uppfattning inte heltäckande transfusionsloggar. Baseline TD definieras i IWG-kriterierna baserat på en föregående period, och det kräver inte att patienten får transfusioner just mellan inkludering i studien och behandlingsstart. Därför upphäver swimlanes inte heller enligt min mening baseline TD-tolkningen.
Jag anser att posterns data är konsekvent. Jag håller dock med om hur resultaten har kommunicerats i pressmeddelandet, inte att postern i sig skulle vara motsägelsefull eller att 57% skulle baseras på fel patientgrupp.