FAANG: Meta, Amazon, Apple, Netflix, Google
MANGO: Microsoft, Anthropic, Nvidia, Google DeepMind, OpenAI
Lad os antage, at den FAANG/MANGO-ledede overvurdering af aktier brister, og værdien af disse aktier kollapser. Hvilke systemiske konsekvenser ser I i dette scenarie?
Man kan drage lære af historien ved at se på it-boblen i september 2001, hvor centralbanken FED kom til undsætning og satte renten ned med 5 procentpoint. Dette førte i de efterfølgende år til en boble i realøkonomien, hvor boligpriserne steg til et uholdbart niveau frem mod 2008. Der opstod også en boble i industri- og mineralsektoren, som kollapsede sammen med boligmarkedet og finanssektoren.
Sammenlignet med krakket i 2001 er FAANG/MANGO-virksomhederne gigantiske, og disse virksomheder har sandsynligvis en langt mere systemisk betydning end 2000’ernes it-startups. Et markedskrak vil formentlig skabe rystelser andre steder end blot på aktiemarkedet. Vil banker også krakke i faldet, så man i et eventuelt sammenbrud snarere bør forberede sig på et krak som i 2008 fremfor 2001?
Gentager historien sig selv, eller hvad ellers kan der ske?